ПОСТАНОВА
Іменем України
13 лютого 2020 року
м. Київ
справа №826/5781/17
адміністративне провадження №К/9901/48359/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Єзерова А. А., Чиркіна С. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства "Коломияводоканал" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду (колегія у складі головуючого судді Сорочка Є. О., суддів Літвіної Н. М., Федотова І. В.) від 27 березня 2018 року у справі за позовом Комунального підприємства "Коломияводоканал" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
У квітні 2017 року Комунальне підприємство "Коломияводоканал" (далі - КП "Коломияводоканал") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Комісія), у якому просило визнати незаконною та скасувати постанову Комісії від 16 березня 2017 року № 286.
Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 23 січня 2018 року позов задовольнив частково. Визнав незаконною та скасував постанову відповідача від 16 березня 2017 року № 286 в частині накладання штрафу на КП "Коломияводоканал" в розмірі 34 000,00 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Постановою Київського апеляційного адміністративного від 27 березня 2018 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2018 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, у квітні 2018 року КП "Коломияводоканал" подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просило скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного від 27 березня 2018 року і залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2018 року.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, позивач зазначив, що оскаржуване судове рішення прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України, оскільки суд апеляційної інстанції не в повному обсязі з`ясував обставини, які мають значення для правильного вирішення адміністративного спору, що призвело до невідповідності висновків апеляційного суду обставинам справи.
За позицією скаржника, оскаржувана постанова НКРЕКП є незаконною і підлягає скасуванню, оскільки КП "Коломияводоканал" виконало 9 з 11 порушень, встановлених Комісією.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 26 квітня 2018 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою та ухвалою від 12 лютого 2020 року призначив цю справу до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.
Як вбачається з матеріалів справи, НКРЕКП на виконання свого наказу від 16 січня 2017 року № 1 з 07 по 27 лютого 2017 року провела плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання позивачем Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою НКРЕКП від 10 серпня 2012 року № 279 (далі - Ліцензійні умови), за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, за наслідком якої складений акт перевірки від 27 лютого 2017 року № 4.
16 березня 2017 року на засіданні НКРЕКП, яке було проведено у формі відкритого слухання, за результатами розгляду зазначеного вище акту перевірки Комісія прийняла постанову № 286 "Про накладення штрафу на КП "Коломияводоканал" за порушення Ліцензійних умов, відповідно до п. 1 якої на позивача накладено штраф у розмірі 34 000,00 грн за такі порушення:
1) п. 2.1 Ліцензійних умов у частині дотримання вимог актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій і сфері централізованого водопостачання та водовідведення,
2) абзацу 3 ст. 14 Закону України від 20 квітня 2000 року № 1682-ІІІ "Про природні монополії" (далі - Закон № 1682-ІІІ) щодо обов`язкового виконання суб`єктами природних монополій рішень національних комісій регулювання природних монополій, а саме, постанови НКРЕКП від 13 червня 2014 року № 660 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення КП "Коломияводоканал";
3) п. 2.1 Порядку розроблення, погодження та затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14 грудня 2012 року № 630 та постановою НКРЕКП від 14 грудня 2012 року № 381, щодо розроблення, затвердження інвестиційної програми та забезпечення її погодження і схвалення;
4) п. 1.4 Порядку встановлення вимог щодо провадження суб`єктами природних монополій господарської діяльності, яка не належить до сфери природних монополій, та обмежень щодо суміщенім видів господарської діяльності суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП, від 04 лютого 2013 року № 15, щодо подання до Комісії щоквартальної інформації про витрати, доходи та прибутки з інших видів діяльності до 25 числа місяця, наступного після звітного періоду, за наростаючим підсумком;
5) п. 6, 7 Порядку зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2013 року № 750, у частині щоденного перерахування на спеціальний рахунок коштів в обсязі, передбаченому в установлених тарифах для виконання інвестиційних програм, та використання коштів зі спеціального рахунка виключно для виконання інвестиційних програм згідно з графіком на планований та прогнозний періоди;
6) п. 2.1 Правил організації звітності, що подається до НКРЕКП, затверджених постановою НКРЕКП, від 11 жовтня 2013 року № 202, у частині необхідності ґрунтування всіх показників звітів на достовірних даних первинного обліку, що забезпечує можливість порівняння і контролю даних;
7) підп. 2.2.1 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства;
8) підп. 2.2.7 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності встановлених приладів обліку у кожній точці розподілу послуг;
9) підп.3.5.1 п. 3 5 Ліцензійних умов щодо повідомлення органу ліцензування про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії; у разі виникнення таких змін протягом десяти робочих днів подання до органу ліцензування відповідного повідомлення в письмовій формі разом з документами або їх засвідченими в установленому порядку копіями, які підтверджують зазначені зміни;
10) абзацу 1 підп. 3.5.2 п. 3.5 Ліцензійних умов щодо дотримання вимог, установлених Комісією, щодо провадження господарської діяльності, яка не належить до сфери природних монополій, якщо така діяльність має вплив на ринок, що перебуває у стані природної монополії;
11) п. 3.7 Ліцензійних умов щодо забезпечення цільового використання коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів, одержаних у результаті провадження ліцензованої діяльності.
Пунктом 2 оскаржуваної постанови НКРЕКП КП "Коломияводоканал" зобов`язано у строк до 31 грудня 2017 року усунути порушення підп. 2.2.1 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства та підп. 2.2.7 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності встановлених приладів обліку у кожній точці розподілу послуг.
Не погоджуючись із вказаною постановою Комісії від 16 березня 2017 року № 286, КП "Коломияводоканал" звернулося до суду з даним позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач правомірно прийняв постанову від 16 березня 2017 року №286, якою на позивача накладено штраф у розмірі 34 000 грн, оскільки КП "Коломияводоканал" не усунуло порушення, зазначені в акті перевірки від 27 лютого 2017 року № 4.