ПОСТАНОВА
Іменем України
13 лютого 2020 року
Київ
справа №816/2199/17
адміністративне провадження №К/9901/56443/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" Смолія Богдана Володимировича на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28 березня 2018 року у складі судді Слободянюк Н.І. та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року у складі колегії суддів: Калитки О.М., Кононеко З.О., Калиновського В.А. у справі № 816/2199/17 за позовом ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Волкова Олександра Юрійовича, третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" Волкова О.Ю. (надалі по тексту - Уповноважена особа, відповідач, в якому просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення Уповноваженої особи, оформлені наказами від 01 червня 2016 року №42/1 та №42/2 "Про затвердження висновків Комісії по перевірці правочинів (у тому числі договорів) на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними" у частині застосування наслідків нікчемності до правочинів з виконання 19 травня 2016 року платіжних документів по перерахуванню коштів у загальній сумі 77702,66 грн. на рахунок позивача № НОМЕР_2, що відкритий в Публічному акціонерному товариства "Банк Михайлівський";
- зобов`язати Уповноважену особи включити позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у розмірі 77702,66 грн. та надати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб зміни і доповнення до переліку для внесення даних до Загального реєстру відшкодувань вкладникам для здійснення виплат Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський".
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 березня 2018 року, яка залишена без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2018 року, визнано протиправними та скасовано рішення Уповноваженої особи, оформлені наказами від 01 червня 2016 року №42/1 "Про затвердження висновків Комісії по перевірці правочинів (у тому числі договорів) на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними" та від 01 червня 2016 року №42/1 "Про затвердження висновків Комісії по перевірці правочинів (у тому числі договорів) на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними" у частині застосування наслідків нікчемності до правочинів з виконання 19 травня 2016 року платіжних документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Кредитно-інвестиційний центр" по перерахуванню коштів у загальній сумі 77702,66 (сімдесят сім тисяч сімсот дві гривні шістдесят шість копійок) на рахунок позивача, що відкритий в Публічному акціонерному товаристві "Банк Михайлівський".
Зобов`язано Уповноважену особу включити позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, у загальній сумі 77702,66 (сімдесят сім тисяч сімсот дві гривні шістдесят шість копійок) та надати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб зміни і доповнення до переліку для внесення даних до Загального реєстру відшкодувань вкладникам для здійснення виплат Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський".
Не погоджуючись із судовими рішеннями, Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що договори позики, укладені між позивачем та ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" та ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" без участі банку, як повіреного, а кошти, що вносились/отримувались за такими договорами, по своїй природі не є вкладом згідно із Законом № 4452-VI та Законом України від 07.12.2000 № 2121-III "Про банки та банківську діяльність".
Також заявник касаційної скарги вказує на те, що правочини, які укладені під час дії заборони на укладення таких правочинів проблемним банком, встановленої постановою НБУ, яка була обов`язковою до виконання, є нікчемними відповідно до пунктів 2, 7, 8, 9 частини третьої статті 38 Закону № 4452-VІ.
Відзиву на касаційну скаргу позивачем до суду не подано.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що 15.04.2016 між ОСОБА_1 (сторона-1) та ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" (сторона-2) укладено договір "Суперкапітал" (інвестиційний) (з виплатою процентів щомісячно) № 980-024-000222597, за змістом пунктів 1.1, 1.2 якого стороною-1 передається у власність стороні-2 грошові кошти у розмірі 6000,00 грн, а сторона-2 зобов`язується повернути стороні-1 кошти у безготівковій формі та виплатити проценти у безготівковій формі на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ "Банк Михайлівській".
15.04.2016 з рахунку ОСОБА_1 № НОМЕР_1, відкритому в ПАТ "Банк Михайлівський", перераховано 6000,00 грн на рахунок ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" відповідно до умов договору № 980-024-000222597, що підтверджується платіжним дорученням від 15 квітня 2016 року № 3692210.
Того ж дня 15.04.2016 між ОСОБА_1 (сторона-1) та ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" (сторона-2) укладено договір "Суперкапітал" (інвестиційний) (з виплатою процентів щомісячно) № 980-024-000222578, за змістом пунктів 1.1, 1.2 якого стороною -1 передається у власність стороні-2 грошові кошти у розмірі 51000,00 грн, а сторона-2 зобов`язується повернути стороні-1 кошти у безготівковій формі та виплатити проценти у безготівковій формі на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ "Банк Михайлівській".
15.04.2016 з рахунку ОСОБА_1 № НОМЕР_1, відкритому в ПАТ "Банк Михайлівський", перераховано 51000,00 грн на рахунок ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" відповідно до умов договору № 980-024-000222578, що підтверджується платіжним дорученням від 15 квітня 2016 року № 3691940.
22.04.2016 між ОСОБА_1 (сторона-1) та ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" (сторона-2) укладено договір "Суперкапітал" (новий) (з виплатою процентів щомісячно) № 980-024-000226637, за змістом пунктів 1.1, 1.2 якого стороною-1 передається у власність стороні-2 грошові кошти у розмірі 20300,00 грн, а сторона-2 зобов`язується повернути стороні-1 кошти у безготівковій формі та виплатити проценти у безготівковій формі на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ "Банк Михайлівській".
Того ж дня з рахунку ОСОБА_1 № НОМЕР_1, відкритому в ПАТ "Банк Михайлівський", перераховано 20300,00 грн на рахунок ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" відповідно до умов договору № 980-024-000226637, що підтверджується платіжним дорученням від 22 квітня 2016 року № 5516485.
16.05.2016 на рахунок позивача № НОМЕР_1 зараховано суму коштів в 128,36 грн, яка надійшла від ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" за призначенням "Оплата процентів по договору № 980-024-000222597 від 15.04.2016", про що свідчить виписка по особовим рахункам ОСОБА_1 з 01.05.2016 по 23.05.2016.
19.05.2016 на рахунок позивача зараховано суми коштів, які надійшли від ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр": 6000,00 грн (призначення платежу "Повернення коштів згідно з договором № 980-024-000222597 від 15.04.2016), 51000,00 грн (призначення платежу "Повернення коштів згідно з договором № 980-024-000222578 від 15.04.2016; 17,70 грн (призначення платежу "Оплата процентів по договору № 980-024-000222597 від 15.04.2016").
Також з матеріалів справи вбачається, що 19.05.2016 на рахунок позивача зараховано суми коштів, які надійшли від ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр": 20300,00 грн (призначення платежу "Повернення коштів згідно з договором №980-024-000226637 від 22.04.2016); 374,96 грн (призначення платежу "Оплата процентів по договору № 980-068-000226637 від 22.04.2016").
Вказані обставини підтверджено випискою по особовому рахунку ОСОБА_1 з 01.05.2016 по 23.05.2016 та платіжними доручення від 19 травня 2016 року № 3080, № 3083, № 17262.
На підставі рішення Національного банку України від 23.05.2016 №14/БТ "Про віднесення ПАТ "Банк Михайлівський" до категорії неплатоспроможних" Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 23.05.2016 №812 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Банк Михайлівський" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".
Згідно із наведеним рішенням розпочато процедуру виведення ПАТ "Банк Михайлівський" з ринку шляхом запровадження процедури тимчасової адміністрації на один місяць з 23.05.2016 по 22.06.2016 включно та призначено Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Банк Михайлівський".
Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 13.06.2016 № 991 продовжено строк тимчасової адміністрації у неплатоспроможному банку ПАТ "Банк Михайлівський" з 23.06.2016 по 22.07.2016 включно.
Відповідно до рішення Правління Національного банку України від 12.07.2016 №124-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Банк Михайлівський" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 12.07.2016 №1213 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" та делегування повноважень ліквідатора банку", згідно з яким розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Банк Михайлівський" з 13.07.2016 по 12.07.2018, призначено Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію банку строком на 2 роки з 13.07.2016 по 12.07.2018 та делеговано повноваження ліквідатора банку Ірклієнку Ю.П.
Рішенням виконавчої дирекції Фонду № 1702 від 01.09.2016 змінено уповноважену особу, якій делегуються повноваження ліквідатора ПАТ "Банк Михайлівський", та передано відповідні повноваження Волкову О.Ю. з 05.09.2016.
14.07.2016 Фондом гарантування вкладів фізичних осіб затверджено Загальний реєстр вкладників ПАТ "Банк Михайлівський", які мають право на отримання відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що підтверджується відповідною інформацією на офіційному сайті Фонду у розділі "Рішення Фонду стосовно неплатоспроможних банків за ІІІ квартал 2016 року".
У відповідь на заяву позивача про прирівняння до вкладника неплатоспроможного банку, отриману ПАТ "Банк Михайлівський" 24.11.2017, листом ПАТ "Банк Михайлівський" від 27.11.2017 № 3Г/22599 за підписом представника Ковтуна Ю.М. позивачу повідомлено, що договори № 980-024-000226637 від 22.04.2016, №980-024-000222578 від 15.04.2016 та №980-024-000222597 від 15.04.2016 ним укладено безпосередньо з ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" та ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" без участі ПАТ "Банк Михайлівський" як повіреного, а тому залучені кошти не є вкладом, а позивач не є вкладником, у зв`язку з чим відсутні правові підстави для включення інформації стосовно грошових коштів позивача до Переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що кошти, які надійшли від ТОВ "Кредитно-інвестиційний центр" та ТОВ "Інвестиційно-розрахунковий центр" на поточний рахунок позивача, є вкладом в розумінні Закону № 4452-VI. В свою чергу, відповідачами не доведено належними доказами наявність обставин, які б слугували підставою для визнання нікчемними операцій з перерахування коштів; здійснення транзакцій під час дії постанови НБУ від 22.12.2015 №917/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Банк Михайлівський" до категорії проблемних та запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку" не є достатньою підставою для визнання цих транзакцій нікчемними.
Також вказано, що 19.11.2016 набрали чинності положення пункту 15 Прикінцевих Положень Закону України № 4452-VI, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо відшкодування фізичним особам через систему гарантування вкладів фізичних осіб шкоди, завданої зловживаннями у сфері банківських та інших фінансових послуг" від 15.11.2016 року № 1736-VIII, яким передбачено, що до вкладу прирівнюються кошти, які залучені від фізичної особи як позика або вклад до небанківської фінансової установи через банк, що виступив повіреним за відповідним договором і на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо відшкодування фізичним особам через систему гарантування вкладів фізичних осіб шкоди, завданої зловживаннями у сфері банківських та інших фінансових послуг" віднесений до категорії неплатоспроможних, якщо при цьому банком не було поінформовано фізичну особу під розпис про непоширення на такі кошти гарантій, передбачених цим Законом, а фізична особа, яка розмістила, надала такі кошти, прирівнюється до вкладника.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема Законом № 4452-VI.
Частиною першою статті 3 Закону № 4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.
Згідно з положеннями статті 27 Закону № 4452-VI Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується, виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
Гарантії Фонду є формою участі держави у системі гарантування вкладів фізичних осіб, передбаченою Законом № 4452-VI; для виконання Фондом відповідних зобов`язань можуть залучатися бюджетні кошти; рішення та дії Фонду чи уповноваженої особи Фонду щодо включення вкладника до переліку осіб, яким необхідно здійснити виплату відшкодування сум вкладів за рахунок коштів Фонду, є рішеннями та діями суб`єкта владних повноважень, який реалізує делеговані державою повноваження по виведенню з ринку неплатоспроможних банків (статті 2, 25 Закону № 4452-VI).
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що держава через відповідні фінансові та організаційні механізми бере активну участь та створює належні умови для функціонування відповідно до цього Закону системи гарантування вкладів фізичних осіб шляхом забезпечення фізичній особі, яка на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, мала у такому банку вклад (від 10 грн), відшкодування суми коштів, зокрема, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000 грн.
Отже, Закон № 4452-VI пов`язує можливість реалізації права на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.
В свою чергу, відповідно до частини першої статті 34 Закону № 4452-VI Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.
Процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом, відповідно до пункту 16 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI, називається тимчасовою адміністрацією.
Відповідно до частини другої статті 34 Закону № 4452-VI не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації Фонд розміщує інформацію про запровадження тимчасової адміністрації в банку на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет і не пізніше ніж через 10 днів публікує її в газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України".
Частинами третьою, п`ятою цієї статті також передбачено, що виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Уповноважена особа Фонду повинна відповідати вимогам, встановленим Фондом. Рішення про призначення уповноваженої особи Фонду доводиться Фондом до головного офісу банку та до кожного відокремленого підрозділу банку негайно.
Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.