1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 лютого 2020 року

Київ

справа №826/2469/17

адміністративне провадження №К/9901/17428/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "Євробанк" Волкова Олександра Юрійовича на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 (головуючий суддя: Огурцов О.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019 ( головуючий суддя: Лічевицький І.О., судді: Ісаєнко Ю.А., Мельничук В.П.) у справі №826/2469/17 за позовом ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "Євробанк" Волкова Олександра Юрійовича, третя особа: Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,



В С Т А Н О В И В:

15.02.2017 ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" Кононця В.В. (далі - відповідач, Уповноважена особа Фонду), третя особа: Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (далі - ФГВФО), в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Уповноваженої особи Фонду від 12.12.2016 та додатків до нього в частині що стосується ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Уповноважену особу Фонду подати до ФГВФО додаткову інформацію про ОСОБА_1, як вкладника, яка має право на відшкодування коштів за вкладом (рахунком) у ПАТ КБ "Євробанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів.

Позовні вимоги позивачка обґрунтовує тим, що відповідачем не було включено її до переліку вкладників, які мають право на відшкодування за вкладами в ПАТ КБ "Євробанк" за рахунок ФГВФО, за відсутності на те правових підстав.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.03.2019 було замінено Уповноважену особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" Кононця В.В. на Уповноважену особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" Волкова О.Ю.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" Волкова О.Ю. щодо невнесення ОСОБА_1 до реєстру вкладників, що мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб в межах гарантованої суми відшкодування;

Зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" Волкова О.Ю. подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію (зміни та доповнення до Переліку рахунків вкладників) про ОСОБА_1 як вкладника, якій необхідно здійснити виплату відшкодування коштів на рахунку № НОМЕР_1 за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (в межах гарантованої суми відшкодування 200000,00 грн).

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019 апеляційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ КБ "Євробанк" задоволено частково, змінено рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 в частині стягнення судових витрат, в іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.03.2019 залишено без змін.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій зазначили про безпідставність твердження відповідача, що позивачка не є вкладником ПАТ КБ "Євробанк" у розумінні Закону України від 23.02.2012 № 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон № 4452-VI), оскільки вкладом позивачки є кошти, що перераховані та перебувають на її рахунку № НОМЕР_2 в ПАТ КБ "Євробанк". Водночас Уповноваженою особою Фонду не надано будь-яких прийнятних та переконливих доказів на підтвердження того, що позивачка знала чи повинена була знати про існування обмежень, застосованих до ПАТ КБ "Євробанк".

Суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку, що незважаючи на відсутність обмежень та перешкод для виплати позивачці гарантованої суми вкладу, відповідач не включив позивачку до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним рішення відповідача щодо визнання правочину нікчемним, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що наказ Уповноваженої особи Фонду є внутрішнім розпорядчим документом банку і жодним чином не випливає на факт нікчемності правочинів.

Не погодившись з такими судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, 21.06.2019 Уповноважена особа Фонду подала до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.03.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що правочин, стороною якого є позивачка, виявлений як нікчемний у зв`язку з тим, що він був вчинений 15 червня 2016 року під час дії, встановлених Рішенням Правління НБУ № 70-рш/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "Євробанк" до категорії проблемних", обмежень щодо проведення будь-яких операцій за договорами, за результатами яких збільшується гарантована сума відшкодування за вкладами фізичних осіб Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, крім договорів, умовами яких передбачено поповнення вкладів фізичних осіб за рахунок відсотків. Також вказано, що процедура ліквідації ПАТ КБ "Євробанк" триває та в разі не підтвердження обставин, які стали підставою для тимчасового обмеження здійснення банківських операцій щодо виплати коштів позивачка могла бути визнана такою, що має право на отримання відшкодування коштів за вкладом за рахунок Фонду. Таким чином, на думку заявника касаційної скарги, позивачкою заявлені позовні вимоги передчасно.

Ухвалою Верховного Суду від 22.07.2019 відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

06.08.2019 від третьої особи надійшов відзив на касаційну скаргу, де Фонд гарантування вкладів фізичних осіб просить касаційну скаргу Упоноваженої особи Фонду задовольнити, а оскаржувані рішення скасувати з ухваленням нової постанови про відмову у задоволені позову.

Позивач правом надання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

03.10.2019 справа №826/2469/17 надійшла на адресу Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 20.01.2010 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Верховний Суд переглянув оскаржуване судове рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту встановлення судами фактичних обставин справи, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Судами попередніх інстанцій у межах спірних правовідносин встановлено, що згідно із інформацією зазначеною в квитанції № 240166 від 15.06.2016 позивачкою було здійснено поповнення рахунку № НОМЕР_2 на суму 199 000,00 грн із призначенням платежу "Надходження коштів на депозит №ДВ-28651/UAH від 15.06.2016".

17.06.2016 Правлінням Національного банку України прийнято рішення за №73-рш "Про віднесення Публічного акціонерного товариства комерційний банк "Євробанк" до категорії неплатоспроможних".

16.08.2016 Правлінням Національного банку України прийнято рішення № 215-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства комерційний банк "Євробанк".

Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 16.08.2016 за № 1523 розпочато процедуру ліквідації публічного акціонерного товариства комерційний банк "Євробанк" з 17.08.2016 до 16.08.2018 включно.

Листом від 22.12.2016 № 01-14/7437 Уповноважена особа повідомила позивачку про нікчемність правочину (операції) згідно з підпунктами 7 та 9 частини третьої статті 38 Закону № 4452-VI за операцією з розміщення 15.06.2016 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) коштів в сумі 199 000,00 грн на картковому/поточному рахунку № НОМЕР_2 з призначенням платежу "Надходження коштів на депозит № ДВ-28651/UAH від 15.06.2016 ".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначалося вище, згідно із частиною другою статті 26 Закону № 4452-VI під час тимчасової адміністрації вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, та за договорами банківського рахунку з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою цієї статті.

У разі прийняття НБУ рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, на день початку процедури ліквідації банку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Відшкодування коштів за вкладом в іноземній валюті здійснюється в національній валюті України після перерахування суми вкладу за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим НБУ на день початку ліквідації банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (частина шоста статті 26 Закону № 4452-VI).

На підставі частин першої та другої статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.

Пунктом 5 розділу ІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 09 серпня 2012 року № 14 (у редакції рішення виконавчої дирекції Фонду від 26 травня 2016 року № 823; далі - Положення), передбачено, що уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує та надає до Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку такі переліки: 1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, згідно з додатком 2 до цього Положення; 2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4- 6 частини четвертої статті 26 Закону № 4452-VI, згідно з додатком 3 до цього Положення; 3) переліки: рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку; осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане; рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду; рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 Закону № 4452-VI.

Інформація про вкладника в переліках має забезпечувати можливість його ідентифікації відповідно до законодавства.

Перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду (далі - Перелік), формується за структурою, визначеною додатком 4 до цього Положення, та не включає інформацію про вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 Закону № 4452-VI.

Протягом дії тимчасової адміністрації та ліквідації банку уповноважена особа Фонду може надавати зміни та доповнення до переліків.

Пунктами 2- 4 розділу ІІІ Положення визначено, що Фонд складає на підставі Переліку реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат за формою, наведеною в додатку 5 до цього Положення (далі - Загальний реєстр), що затверджується виконавчою дирекцією Фонду.

Загальний реєстр складається на паперових носіях та в електронному вигляді.

Фонд складає зміни та доповнення до Загального реєстру, що затверджуються виконавчою дирекцією Фонду на підставі змін та доповнень до Переліку, прийнятих Фондом.

На підставі рішення виконавчої дирекції Фонду останній розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500 тис. рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.

Отже, процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, передбачає такі послідовні етапи: складення уповноваженою особою Фонду Переліку та визначення розрахункових сум відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; передача уповноваженою особою Фонду сформованого Переліку до Фонду; складення Фондом на підставі отриманого Переліку Загального реєстру; затвердження виконавчою дирекцією Фонду Загального реєстру.


................
Перейти до повного тексту