ПОСТАНОВА
Іменем України
11 лютого 2020 року
Київ
справа №803/1596/17
провадження №К/9901/54371/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Бучик А.Ю., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького Валерія Миколайовича, третя особа - Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради, про визнання протиправним і скасування рішення, за касаційною скаргою Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду у складі судді Димарчук Т.М. від 21 грудня 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шавеля Р.М., Гулида Р.М., Костіва М.В., від 23 травня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області (далі - Управління ДАБІ у Волинській області, відповідач 1), головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Рибацького Валерія Миколайовича (далі - головний інспектор, Рибацький В.М., відповідач 2), третя особа - Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Управління ДАБІ у Волинській області № 98 від 9 листопада 2017 року про скасування містобудівних умов та обмежень земельної ділянки № 131-9а-16 (м) від 12 квітня 2016 року на обʼєкт будівництва "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 9 листопада 2017 року відповідачем 2 прийнято рішення № 98 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 131-9а-16 (м) від 12 квітня 2016 року на обʼєкт будівництва "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1", підставою якого був акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 8 листопада 2017 року, яким встановлено видачу позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадку невідповідності намірів забудови цільовому призначенню земельної ділянки.
Позивач вважає, що підстав для скасування містобудівних умов та обмежень не було, оскільки після надання містобудівних умов та обмежень, а саме 18 квітня 2016 року позивач звернувся із заявою про зміну цільового призначення земельної ділянки. Рішенням Луцької міської ради від 25 лютого 2016 року затверджено громадянину ОСОБА_1. проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення) та змінено цільове призначення. Таким чином, наміри забудови земельної по АДРЕСА_1 відповідають детальному плану території м. Луцька (затвердженому рішенням виконкому Луцької міської ради від 6 квітня 2016 року), тому посилання відповідача на порушення пункту 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 7 липня 2011 року № 109, та частини другої статті 5, пункту 2 статті 25, частини 2 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", є безпідставними.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, позов задоволено у повному обсязі.
Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили з того, що наміри забудовника відповідали положенням містобудівної документації, тому в третьої особи не було підстав для відмови у наданні ОСОБА_1. містобудівних умов та обмежень на обʼєкт будівництва. Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 131-9а-16 (м) від 12 квітня 2016 року містять всі визначені відомості, їх зміст та форма відповідають законодавчо встановленому додатку. Крім того, містобудівні умови та обмеження видавались позивачу Управлінням архітектури та будування Луцької міської ради (компетентним державним органом), на їх виготовлення та видачу позивач не мав жодного впливу. Позивачем понесені значні затрати для початку будівництва, зокрема, укладено ряд правочинів щодо проектування обʼєкта будівництва, проведення технічного нагляду, укладено договір з генпідрядною організацією на проведення та підключення до мереж комунікацій, виконано усі підготовчі роботи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Управління ДАБІ у Волинській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати як такі, що прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 на підставі договору дарування від 14 серпня 2014 року є власником земельної ділянки площею 0,3000 га, кадастровий номер 0710100000:33:025:0048, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
5. Цільовим призначенням вказаної ділянки є - для будівництва та обслуговування торгового закладу, що стверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 11 квітня 2014 року № НВ-0702040732016 та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14 серпня 2014 року, індексний номер 25584586.
6. Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради № 200-1 від 6 квітня 2016 року затверджено детальний план території в межах вулиць Єршова та Гущанської згідно з додатком; вказана територія (в межах вулиць Єршова та Гущанської) є територією багатоквартирної житлової забудови. У вказаному плані передбачено будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1.
7. З метою забудови земельної ділянки позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради з заявою про видачу містобудівних умов та обмежень на нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями.
8. 12 квітня 2016 року Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради видано за № 131-9а-16 (м) позивачу містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на обʼєкт будівництва "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1".
9. 28 квітня 2016 року позивач звернувся із заявою до Луцької міської ради про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1, з будівництва та обслуговування торгового закладу на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
10. Рішенням Луцької міської ради № 9/66 від 25 травня 2016 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення) по АДРЕСА_1, площею 0,3000 га, кадастровий номер 0710100000:33:025:0048, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговими та офісними приміщеннями; змінено цільове призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1, площею 0,3000 га, кадастровий номер 0710100000:33:025:0048, з будівництва та обслуговування торгового закладу на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торговими та офісними приміщеннями, згідно з додатком.
11. 19 квітня 2016 року відділом ДАБК Луцької міської ради зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083161101142 на обʼєкт "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1".
12. 8 листопада 2017 року головними інспекторами будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській обл. Фрис Р.П. та Рибацьким В.М. відповідно до наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 1480 від 22 вересня 2017 року на підставі плану перевірок діяльності уповноважених органів містобудування та архітектури на IV квартал 2017 року, проведено планову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради, про що було складено акт перевірки.
Проведеною перевіркою, зокрема, встановлено надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на обʼєкт будівництва "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1" № 131-9а-16 (м) від 12 квітня 2016 року при невідповідності намірів забудови цільовому призначенню земельної ділянки, чим порушено пункт 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 7 липня 2011 року, та частини другої статті 5, пункту 2 статті 25, частини другої статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
13. На підставі наведеного головним інспектором Рибацьким В.М. прийнято рішення № 98 від 9 листопада 2017 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 131-9а-16 (м) від 12 квітня 2016 року на обʼєкт будівництва "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями в АДРЕСА_1".
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. Касаційна скарга мотивована тим, що твердження судів попередніх інстанцій про те, що наміри забудови відповідають положенню містобудівної документації, суперечать обставинам справи, оскільки цільове призначення належної позивачу ділянки - землі садибної забудови; згідно плану зонування території м. Луцька, затвердженого Луцькою міською радою № 71/13 від 25 лютого 2015 року, функціональне призначення території - "Ж-1, зона садибної забудови". При цьому, детальний план території в межах вулиць Єршова та Гущанської, затверджений рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради № 200-1 від 6 квітня 2016 року, суперечить Генеральному плану та плану зонування території м. Луцька.
За вказаних обставин наміри позивача щодо забудови земельної ділянки не відповідали функціональному призначенню території, встановленому містобудівною документацією на місцевому рівні.
Також у звʼязку з тим, що згідно плану зонування території м. Луцька функціональне призначення території, на якій будується обʼєкт, є садибна забудова, на ній не передбачено розміщення багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями, а Генеральним планом функціональне призначення території під будівництвом віднесено до громадської забудови, тому через невідповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні обʼєкт нагляду повинен був прийняти рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень.
Скаржник також вказав, що враховуючи зафіксовані актом перевірки порушення позивачем вимог містобудівного законодавства, рішення головного інспектора про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки винесено на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 698 від 19 серпня 2015 року.
15. Позивач надав відзив на касаційну скаргу Управління ДАБІ у Волинській області, в якому зазначив, що судові рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими, які необхідно залишити без змін, а касаційну скаргу залишити без задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Дані правовідносини регулюються Законом України від 17 лютого 2011 року № 3038-VІ "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 698 від 19 серпня 2015 року (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, далі - Порядок № 698).
17. Відповідно до статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - обʼєкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених обʼєктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право, зокрема, скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих обʼєктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
18. Згідно підпункту 6 пункту 5 Порядку № 698 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених обʼєктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право, зокрема, скасовувати чи зупиняти дію прийнятих обʼєктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.