1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

04 лютого 2020 року

Київ

справа №826/15786/16

адміністративне провадження №К/9901/12767/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М.,

за участю:

секретаря судового засідання Кравченко Р.О.,

позивача ОСОБА_1,

представника позивача Швеця О. Г.,

представник Міністерства соціальної політики України не з`явився,

представника Кабінету Міністрів України Штокмана А. І.,

третіх осіб ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 (колегія суддів у складі: Бояринцевої М. А., Аверкової В. В., Шевченко Н. М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019 (колегія суддів у складі: Степанюка А. Г., Губської Л. В., Епель О. В.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Кабінету Міністрів України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Громадська рада при Міністерстві соціальної політики України, Ініціативна група з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_3, про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування наказів, визнання протиправною та скасування постанови в частині, зобов`язання вчинити дії, стягнення моральної шкоди, -

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства соціальної політики України (далі - відповідач-1, Мінсоцполітики України), Кабінету Міністрів України (далі - відповідач-2, КМ України), де треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Громадська рада при Міністерстві соціальної політики України (далі - третя особа-1, Громадська рада), Ініціативна група з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України (далі - третя особа-2, Ініціативна група), ОСОБА_2 (далі - третя особа-3, ОСОБА_2 ), ОСОБА_4 (далі - третя особа-4, ОСОБА_4 ), ОСОБА_3 (далі - третя особа-5, ОСОБА_3 ), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:

- визнати протиправними дії Мінсоцполітики України щодо систематичного незаконного втручання в роботу Громадської ради стосовно утворення Ініціативної групи;

- визнати незаконним і скасувати наказ Мінсоцполітики України від 03.02.2017 № 176 "Про утворення Ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України";

- зобов`язати Мінсоцполітики України утриматися від незаконного втручання в роботу Громадської ради стосовно утворення Ініціативної групи;

- визнати незаконним і скасувати наказ Мінсоцполітики України від 21.04.2017 № 675 "Про затвердження складу Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України";

- визнати незаконною і скасувати постанову КМ України від 08.04.2015 № 234 в частині викладення в новій редакції пункту 8 Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації;

- зобов`язати Громадську раду попереднього скликання при Міністерстві соціальної політики України (Громадську раду при Міністерстві соціальної політики України у складі попереднього скликання) невідкладно в розумний строк утворити ініціативну групу з підготовки установчих зборів для формування нового складу Громадської ради в порядку, встановленому чинним Положенням про Громадську раду при Міністерстві соціальної політики України, схваленим засіданням Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України від 24.12.2012, протокол № 3;

- зобов`язати Мінсоцполітики України подати Громадській раді попереднього скликання при Міністерстві соціальної політики України кандидатури представників Міністерства соціальної політики України до складу ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу Громадської ради;

- стягнути з Мінсоцполітики України на користь позивача моральну шкоду в розмірі 10 000 грн за спричинені з серпня 2016 року незаконними діями Мінсоцполітики України щодо втручання в процес формування нового складу Громадської ради моральні страждання.

В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на Закон України "Про громадські об`єднання", Типове положення про громадську раду при міністерстві, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996, Положення про громадську раду при Мінсоцполітики України, схваленого на засіданні ради 24.12.2012 № 3, та зазначає про внесені Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 234 і застосовані Мінсоцполітики України у 2017 році зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 (в частині викладення в новій редакції пункту восьмого Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації, затвердженого зазначеною постановою) незаконними, оскільки грубо порушують встановлений Законом України "Про громадські об`єднання" принцип самоврядності діяльності вже створеної громадської ради при Мінсоцполітики України як громадського об`єднання. Позивач вказує на те, що нова громадська рада вже не є громадським об`єднанням, яке представляє та уособлює громадськість України, а є, фактично, органом державної влади, який формується Міністерством з представників громадськості виключно для сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 закрито провадження у справі в частині оскарження протоколу установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України від 08.04.2017.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Судове рішення першої інстанції мотивовано тим, що оскаржувана постанова КМ України жодним чином не впливає на права, свободи та інтереси ОСОБА_1 , що свідчить про безпідставність доводів останнього про звуження його прав внаслідок прийняття даного нормативного акту. Зазначив, що прийняття Мінсоцполітики України наказів від 03.02.2017 № 176 та від 21.04.2017 № 675 відбувалося у межах повноважень центрального органу виконавчої влади, а відтак підстави для їх скасування відсутні. Звернув увагу, що невключення до складу Ініціативної групи всіх делегованих членів діючої Громадської ради також жодним чином не впливає на права позивача, оскільки такі особи вправі самостійно оскаржити дії/рішення у судовому порядку; тим більше Типовим положенням не передбачено обов`язку органу включати до складу ініціативної групи всіх делегованих членів діючої Громадської ради. Підкреслив, що доказів втручання Мінсоцполітики України у роботу Громадської ради щодо утворення Ініціативної групи матеріали справи не містять. Крім того, зауважив, що встановлення обставин правомірності прийняття рішення учасниками установчих зборів не охоплюється компетенцією адміністративного суду.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 залишено без змін.

Судове рішення апеляційної інстанції мотивовано тим, оскаржувана позивачем постанова КМ України жодним чином не впливає на права, свободи, інтереси чи обов`язки останнього, спірні накази Мінсоцполітики України прийняті останнім у межах повноважень та спосіб, визначені чинним законодавством, а наявними у матеріалах справи доказами не підтверджуються факти втручання Мінсоцполітики України у роботу Громадської ради.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким: визнати незаконною і скасувати постанову КМ України від 08.04.2015 № 234 в частині викладення в новій редакції пункту 8 Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації; визнати протиправними дії Мінсоцполітики України щодо систематичного незаконного втручання в роботу Громадської ради стосовно утворення Ініціативної групи; визнати незаконним і скасувати наказ Мінсоцполітики України від 03.02.2017 № 176 "Про утворення Ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України"; зобов`язати Мінсоцполітики України утриматися від незаконного втручання в роботу Громадської ради стосовно утворення Ініціативної групи; визнати незаконним і скасувати наказ Мінсоцполітики України від 21.04.2017 № 675 "Про затвердження складу Громадської ради при Міністерстві соціальної політики України"; стягнути з Мінсоцполітики України на користь позивача моральну шкоду в розмірі 10 000 грн за спричинені з серпня 2016 року незаконними діями Мінсоцполітики України щодо втручання в процес формування нового складу Громадської ради моральні страждання.

В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає, що пункти 3-18 Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації, затвердженого постановою КМ України від 03.11.2010 № 996 (далі - Типове положення) регулюють виключно порядок формування складу Громадської ради при Мінсоцполітики України при первинному утворені Громадської ради за відсутності прийнятого та затвердженого Положення про громадську раду, розробленого на основні цього Типового положення. У правовідносинах формування складу Ініціативної групи для підготовки установчих зборів для формування нового складу вже існуючої Громадської ради пункти 3-18 Типового положення не підлягають застосуванню. Зазначені пункти Типового положення повинні були застосовуватися судами попередніх інстанцій виключно у разі розгляду адміністративного позову Мінсоцполітики України про можливу невідповідність чинного Положення про громадську раду нормам Типового положення. Але суди розглядали інший позов з іншим предметом, а тому повинні були керуватися нормами статті 204 Цивільного кодексу України.

Також зазначає, що постанова КМ України від 08.04.2015 № 234 в частині викладення в новій редакції пункту 8 Типового положення зобов`язує Громадську раду при Мінсоцполітики України внести в чинне на момент його звернення з даним позовом Положення про громадську раду при Мінсоцполітики України від 24.12.2012 змін, з якими Ініціативна група формувалася не громадською радою, а органом державної влади - Мінсоцполітики України, що суперечить положенням Закону України "Про громадські об`єднання".

Наголошує на тому, що суди попередніх інстанцій не довели, яким чином його заінтересованість в належному контролі громадськості за роботою Мінсоцполітики України не відповідає визначенню "охоронюваного законом інтересу", суперечить Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам. Крім того, суди не довели, чому його заінтересованість у належному контролі громадськості за роботою Мінсоцполітики України та в усуненні перешкод для вільного створення самими громадськими організаціями без втручання посадових осіб Мінсоцполітики України Громадської ради не є тим самим, про який зазначає Конституцій Суд України, правовим феноменом.

Позиція інших учасників справи

Мінсоцполітики України у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін. Зазначає, що оскаржувані позивачем накази та постанова жодним чином не стосуються його прав, свобод чи інтересів. Крім того, позивачем не надано доказів належності до суб`єктів правовідносин, на яких поширюється дія оскаржуваного нормативно-правового акту. Крім того, звертає увагу, що позивачем не надано достовірних доказів, які б підтверджували факт заподіяння йому шкоди та її розміру.

У межах встановленого строку відзиву на касаційну скаргу від інших учасників справи не надійшло.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду Білоуса О. В. (суддя-доповідач), Желтобрюх І. Л., Стрелець Т. Г. від 10.05.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 06.06.2019 № 647/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 826/15786/16, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О. В.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.06.2019 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Мельник-Томенко Ж. М., судді Жук А. В., Мартинюк Н. М. для розгляду судової справи № 826/15786/16.

Ухвалою від 25.10.2019 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду зазначену адміністративну справу призначив до розгляду у відкритому судовому засіданні на 26.11.2019.

26.11.2019 в судовому засіданні оголошено перерву до 10.12.2019 для повторного належного повідомлення учасників справи.

10.12.2019 в судовому засіданні оголошено перерву до 21.01.2020 .

21.01.2020 в судовому засіданні оголошено перерву до 04.02.2020 для встановлення належного представництва представників відповідачів.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Наказом Мінсоцполітики України від 08.10.2014 № 746 затверджено склад Громадської ради при Мінсоцполітики України.

Постановою КМ України від 08.04.2015 № 234 затверджено зміни, що вносяться до постанов КМ України від 05.11.2008 № 976 і від 03.11.2010 № 996, відповідної до якої, зокрема, викладено в новій редакції пункт 8 Типового положення:

"Для формування складу громадської ради орган не пізніше ніж за 60 календарних днів до визначеної дати проведення установчих зборів утворює ініціативну групу з їх підготовки за участю інститутів громадянського суспільства (далі - ініціативна група).

Якщо при органі вже утворена громадська рада і її повноваження не були припинені достроково, то ініціативна група утворюється органом не пізніше ніж за 60 календарних днів до закінчення її повноважень.

У такому разі кількісний та персональний склад ініціативної групи орган затверджує з урахуванням пропозицій громадської ради.

До складу ініціативної групи входять делеговані члени діючої громадської ради (якщо її повноваження не були припинені достроково), представники інститутів громадянського суспільства, які не представлені у складі громадської ради, представники органу, при якому утворюється громадська рада.

Персональний склад ініціативної групи орган оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня її утворення.

Не пізніше ніж за 45 календарних днів до проведення установчих зборів орган в обов`язковому порядку оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб підготовлене ініціативною групою та погоджене з ним повідомлення про дату, час, місце, порядок проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих зборах, відомості про склад ініціативної групи та прізвище, ім`я, електронну адресу та номер телефону відповідальної особи.

Для участі в установчих зборах до ініціативної групи подається заява у довільній формі, підписана уповноваженою особою керівного органу інституту громадянського суспільства.

До заяви додаються:

рішення, прийняте у порядку, встановленому установчими документами інституту громадянського суспільства, про делегування для участі в установчих зборах представника, який одночасно є кандидатом на обрання до складу громадської ради;

біографічна довідка делегованого представника інституту громадянського суспільства із зазначенням його прізвища, імені, по батькові, посади, місця роботи, посади в інституті громадянського суспільства, контактної інформації;

копія виписки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій та витяг із статуту (положення) інституту громадянського суспільства щодо цілей і завдань його діяльності, засвідчені в установленому порядку;

інформація про отримання інститутом громадянського суспільства як володільцем бази персональних даних його членів згоди делегованого ним представника на обробку його персональних даних;

інформація про результати діяльності інституту громадянського суспільства (відомості про проведені заходи, реалізовані проекти, виконані програми, друковані видання, подання інститутом громадянського суспільства відповідному органу письмових обґрунтованих пропозицій і зауважень з питань формування та реалізації державної політики у відповідній сфері та інформування про них громадськості тощо) протягом року до дня подання заяви (у разі, коли інститут громадянського суспільства працює менше року, - за період діяльності);

відомості про місцезнаходження та адресу електронної пошти інституту громадянського суспільства, номер контактного телефону.

Приймання заяв для участі в установчих зборах припиняється за 30 календарних днів до їх проведення.

У разі виявлення невідповідності документів, поданих інститутом громадянського суспільства, встановленим цим Типовим положенням вимогам ініціативна група не пізніше ніж за 15 календарних днів до проведення установчих зборів письмово та в електронній формі інформує про це інститут громадянського суспільства з пропозицією щодо їх усунення протягом семи календарних днів.

За результатами перевірки документів, поданих інститутами громадянського суспільства, на відповідність встановленим цим Типовим положенням вимогам ініціативна група складає за сім календарних днів до проведення установчих зборів список кандидатів до складу громадської ради, які братимуть участь в установчих зборах, та список представників інститутів громадянського суспільства, яким відмовлено в участі в установчих зборах, із зазначенням підстави для відмови.

Підставами для відмови представнику інституту громадянського суспільства в участі в установчих зборах є:

невідповідність документів, поданих інститутом громадянського суспільства, вимогам цього Типового положення;

неусунення інститутом громадянського суспільства невідповідності поданих документів вимогам, встановленим цим Типовим положенням, у строк, визначений абзацом шістнадцятим цього пункту;

невідповідність інституту громадянського суспільства або делегованого ним представника вимогам, встановленим пунктом 6 цього Типового положення;

недостовірність інформації, що міститься в документах, поданих для участі в установчих зборах;

відмова інституту громадянського суспільства від участі в установчих зборах шляхом надсилання ініціативній групі офіційного листа;

перебування інституту громадянського суспільства, який делегував свого представника для участі в установчих зборах, у процесі припинення.

Список кандидатів до складу громадської ради, які братимуть участь в установчих зборах, та список представників інститутів громадянського суспільства, яким відмовлено в участі в установчих зборах, із зазначенням підстави для відмови, інформація про результати діяльності інститутів громадянського суспільства за останній рік, біографічні довідки делегованих ними представників, а також уточнена інформація про дату, час та місце проведення установчих зборів, погоджена з органом, оприлюднюються не пізніше ніж за три робочих дні до проведення установчих зборів на офіційному веб-сайті органу та в інший прийнятний спосіб.

Під час проведення установчих зборів, які відкриває уповноважений представник ініціативної групи, з числа кандидатів до нового складу громадської ради обирається лічильна комісія, голова зборів, секретар, заслуховується інформація голови або іншого уповноваженого члена попереднього складу громадської ради про її діяльність, якщо така рада була утворена, а також обирається новий склад громадської ради.

Рішення установчих зборів оформляється протоколом, який складається протягом трьох робочих днів з моменту проведення установчих зборів, підписується головою та секретарем установчих зборів і подається органові.

Орган оприлюднює протокол установчих зборів на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб протягом трьох робочих днів з моменту його надходження.".

На засіданні Громадської ради, рішення якої оформлено протоколом від 25.07.2016 № 8, розглянуто питання щодо внесення до Мінсоцполітики пропозиції про персональний склад Ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу Громадської ради та прийнято рішення затвердити склад Ініціативної групи з підготовки Установчих зборів для формування нового складу Громадської ради.

Про прийняте рішення Громадська рада повідомила Мінсоцполітики України листом від 29.07.2016 № 195.

На виконання Постанови КМ України від 03.11.2010 № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" та для формування нового складу Громадської ради наказом Мінсоцполітики України від 05.08.2016 № 854 утворено Ініціативну групу з підготовки Установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що 01.09.2016 відбулося засідання Ініціативної групи та проведення Установчих зборів призначено на 20.10.2016.

На засіданні Ініціативної групи прийнято рішення, оформлене протоколом № 3 від 13.10.2016 про не включення представників інститутів громадського суспільства, які не виконали вимоги та не усунули вчасно недоліки щодо якості подання документів до списку учасників засідання Установчих зборів по формуванню Громадської ради при Мінсоцполітики України, яке відбудеться 20.10.2016 року.

При цьому судами встановлено, що у зв`язку з відсутністю протоколу проведення Установчих зборів, які відбулись 20.10.2016 для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України, наказом Мінсоцполітики України від 29.12.2016 № 1651 визнано таким, що втратив чинність наказ Мінсоцполітики України від 05.08.2016 № 854 "Про утворення Ініціативної групи з підготовки Установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України" та доручено Департаменту аналітичного та організаційного забезпечення діяльності керівництва Міністерства до 17.01.2017 здійснити організаційні заходи щодо формування та затвердження нового складу Ініціативної групи з підготовки проведення Установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України.

Наказом Мінсоцполітики України від 03.02.2017 № 176 відповідно до Постанови КМ України від 03.11.2010 № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" з метою забезпечення системного діалогу Мінсоцполітики України з громадськістю утворено Ініціативну групу з підготовки Установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України та затверджено її склад згідно з додатком.

08.04.2017 проведено Установчі збори для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України. Відповідно до змісту протоколу Установчих зборів від 08.04.2017 на засіданні Установчих зборів зареєстровано 58 уповноважених представників інститутів громадського суспільства із 63, які за рішенням Ініціативної групи від 31.03.2017 (протокол № 5) включені до Списку кандидатів до складу Громадської ради та братимуть участь в засіданні Установчих зборів для формування Громадської ради при Мінсоцполітики України.

При цьому судами встановлено, що під час засідання Установчих зборів вирішили обрати Громадську раду у складі 35 осіб та проведено рейтингове таємне голосування для обрання нового складу Громадської ради при Мінсоцполітики України по 5 напрямкам, а саме:

1. Комітет з питань громадського контролю за формуванням і реалізацією державної політики у сферах трудових відносин, комплексної реформи системи оплати праці та системи пенсійного забезпечення, (колір - червоний);

2. Комітет з питань громадського контролю за формуванням і реалізацією державної політики у сферах поліпшення здоров`я населення, захисту прав дітей, сімейної та гендерної політики (колір - жовтий);

3. Комітет з питань громадського контролю за формуванням і реалізацією державної політики у сферах соціальної підтримки населення, монетизації пільг та децентралізації системи соціальних послуг, їх розвитку на рівні територіальних громад (колір - зелений);

4. Комітет з питань громадського контролю за формуванням і реалізацією державної політики у сферах соціального захисту осіб з інвалідністю, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших осіб (сімей), які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати (колір - синій);

5. Комітет з питань громадського контролю за формуванням і реалізацією державної політики у сферах соціального захисту ветеранів війни, військової служби та учасників АТО (колір - помаранчевий).

Наказом Мінсоцполітики України від 21.04.2017 № 675 затверджено склад Громадської ради при Мінсоцполітики України.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, у чинній редакції) колегія суддів зазначає таке.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України (у чинній редакції) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у чинній редакції) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.


................
Перейти до повного тексту