1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 лютого 2020 року

Київ

справа №826/10836/16

адміністративне провадження №К/9901/64449/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

за участю:

секретаря - Грінкевич А.І.

позивача - ОСОБА_2

представника позивача - Русакова С.О.

представника відповідачів- Франків Л.П.

представника третьої особи - Єрмак Л.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №826/10836/16

за позовом ОСОБА_2 до Голови Державного агентства рибного господарства, Державного агентства рибного господарства, третя особа: ОСОБА_3 про зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Бужак Н. П., суддів: Костюк Л.О., Аліменка В.О.), -

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_2 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Голови Державного агентства рибного господарства, Державного агентства рибного господарства та з урахуванням уточнень до позову просив:

Зобов`язати Голову Державного агентства рибного господарства України на підставі пропозиції конкурсної комісії Державного агентства рибного господарства України, оформленого витягом з протоколу №31 від 28.04.2016 прийняти рішення про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління державного агентства рибного господарства у Запорізькій області шляхом видання відповідного наказу.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем протиправно не прийнято рішення про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління Державного агентства рибного господарства України у Запорізькій області. Відтак, на думку позивача, наявні підстави для зобов`язання відповідача, на підставі пропозиції конкурсної комісії Державного агентства рибного господарства України, оформленого витягом з протоколу № 31 від 28.04.2016, прийняти рішення про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління державного агентства рибного господарства у Запорізькій області, шляхом видання відповідного наказу.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.05.2018 позов ОСОБА_2, з урахуванням поданих уточнень, задоволено повністю.

Зобов`язано Голову Державного агентства рибного господарства України на підставі пропозиції конкурсної комісії Державного агентства рибного господарства України, оформленого витягом з протоколу № 31 від 28.04.2016, прийняти рішення про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління державного агентства рибного господарства у Запорізькій області, шляхом видання відповідного наказу.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, а також приймаючи до уваги, що рішення про призначення на посаду державного службовця та зарахування до кадрового резерву приймає керівник державного органу на підставі пропозиції конкурсної комісії протягом місяця з дня прийняття рішення конкурсною комісією, відповідач-1 відповідного рішення не прийняв, суд вважає, що наявні правові підстави зобов`язати Голову Державного агентства рибного господарства України на підставі пропозиції конкурсної комісії Державного агентства рибного господарства України, оформленого витягом з протоколу № 31 від 28.04.2016, прийняти рішення про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління державного агентства рибного господарства у Запорізькій області, шляхом видання відповідного наказу, що, в свою чергу, забезпечить ефективний захист прав, свобод та інтересів позивача.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.09.2018 апеляційні скарги Державного агентства рибного господарства України та третьої особи ОСОБА_3 - задоволено.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.05.2018 скасовано.

Ухвалено у справі постанову наступного змісту.

Позовні вимоги ОСОБА_2 до Голови Державного агентства рибного господарства України, Державного агентства рибного господарства України, третя особа: ОСОБА_3 про зобов`язання вчинити дії - залишено без задоволення.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що рішення Окружного адміністративного суду м Києва від 21.05.2018 прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права.

Зокрема колегія суддів суду апеляційної інстанції вказала, що оскільки, відповідно до статті 11 Закону України "Про засади запобігання та протидії корупції" без позитивних результатів спеціальної перевірки особа не може бути призначена на посаду, на яку вона претендує, тому до отримання результатів спеціальної перевірки позивач не міг бути призначеним на посаду.

Подання позивачем довідки про результати перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", також не є доказом про проходження спеціальної перевірки, проходження якої передбачено Законом України "Про запобігання корупції".

За таких обставин, колегія суддів не погодилась з доводами суду першої інстанції щодо бездіяльності відповідача, який не прийняв відповідного рішення про призначення позивача на посаду на підставі пропозиції конкурсної комісії Державного агентства рибного господарства України та прийняла рішення про зобов`язання Голову Держагентства рибного господарства України прийняти рішення про призначення позивача на посаду начальника Управління державного агентства рибного господарства у Запорізькій області шляхом видання відповідного наказу, оскільки у зв`язку з не наданням позивачем згоди на проведення спеціальної перевірки, спеціальна перевірка не була проведена, а отже підстави для видання відповідного наказу були відсутні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

7. 19.10.2018 ОСОБА_2 (касатор) подав касаційну скаргу.

У касаційній скарзі позивач просить:

Скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18.09.2018 у справі № 826/10836/16 та залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.05.2018.

У касаційній скарзі не заявлено жодних клопотань.

8. 16.11.2018 відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому останній просить:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.05.2018 у справі № 826/10836/16 - залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18.09.2018 - без змін.

16.11.2018 відповідачем подано клопотання щодо розгляду справи за участю представника Держрибагенства.

Рух адміністративної справи у суді касаційної інстанції

9. Ухвалою Верховного Суду від 24.10.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2 та установлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019 для розгляду справи № 826/10836/16 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу

10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судове рішення апеляційної інстанцій прийнято з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема касатор вказує, що судом апеляційної інстанції не прийнято до уваги положення ст. 56 Закону України "Про запобігання корупції" № 1700-УІІ, що діяли на час прийняття рішення конкурсної комісії.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наказу Державного агентства рибного господарства від 24.03.2016 № 92 "Про оголошення повторно конкурсу на заміщення вакантних посад", оголошено конкурс на заміщення вакантних посад державних службовців Держрибагентства, зокрема, на посаду начальника Управління Державного агентства рибного господарства у Запорізькій області.

12. Згідно протоколу № 30 від 27.04.2016 засідання конкурсної комісії Держрибагентства, за результатами оцінювання та підбиття підсумків іспиту, вирішено провести співбесіду з ОСОБА_2, як особою, що успішно склав іспит.

13. На засіданні конкурсної комісії Держрибагентства прийнято рішення, що оформлене протоколом № 31 від 28.04.2016, яким ухвалено рекомендувати Голові Держрибагентства призначити ОСОБА_2 на посаду начальника Державного агентства рибного господарства у Запорізькій області.

14. Головою Запорізької обласної державної адміністрації рекомендовано позивача для призначення на посаду начальника Державного агентства рибного господарства у Запорізькій області згідно листа від 18.07.2016 № 08-36/2273.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

15. Конституція України від 28 червня 1996 року

15.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 року № 889-VIII

16.1. За п.п. 1, 4 ч. 2 ст. 17 Закону, керівник державної служби в державному органі організовує планування роботи з персоналом державного органу, в тому числі організовує проведення конкурсів на зайняття вакантних посад державної служби категорій "Б"і "В", забезпечує прозорість і об`єктивність таких конкурсів відповідно до вимог цього Закону; призначає громадян України, які пройшли конкурсний відбір, на вакантні посади державної служби категорій "Б" і "В", звільняє з таких посад відповідно до цього Закону.

16.2. Частина перша статті 22. З метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття вакантної посади державної служби відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

16.3. Стаття 31. На посаду державної служби призначається переможець конкурсу. Рішення про призначення приймається на посади державної служби категорій "Б" і "В" - керівником державної служби.

17. Закон України "Про державну службу" від 16.12.1993 № 3723-ХII

17.1. Згідно з частинами першою-третьою статті 15 Закону України "Про державну службу" (у редакції на час проведення конкурсу) прийняття на державну службу на посади третьої - сьомої категорій, передбачених статтею 25 цього Закону, здійснюється на конкурсній основі, крім випадків, коли інше встановлено законами України.

17.2. Порядок проведення конкурсу для вступу на державну службу регулюється Положенням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

17.3. Інформація про вакансії посад державних службовців підлягають публікації та поширенню через засоби масової інформації не пізніш як за один місяць до проведення конкурсу.

17.4. Згідно частини шостої цієї статті стосовно осіб, які претендують на зайняття посади державного службовця, за їх письмовою згодою проводиться спеціальна перевірка в порядку, встановленому Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції". У разі прийняття на державну службу на конкурсній основі спеціальна перевірка проводиться після проведення конкурсу стосовно осіб, які рекомендовані для призначення на посаду.

17.5. У відповідності до частини шостої статті 15 Закону України "Про державну службу" (чинному на момент виникнення спірних правовідносин) стосовно осіб, які претендують на зайняття посади державного службовця, за їх письмовою згодою проводиться спеціальна перевірка в порядку, встановленому Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції". У разі прийняття на державну службу на конкурсній основі спеціальна перевірка проводиться після проведення конкурсу стосовно осіб, які рекомендовані для призначення на посаду.

Рішення про призначення або про відмову у призначенні на посаду державної служби приймається за результатами спеціальної перевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" та за результатами перевірки відповідно до Закону України "Про очищення влади".

18. Закон України від 14.10.2014 № 1700-VII "Про запобігання корупції" (набрання чинності з 26.04.2015, крім положень щодо фінансового контролю (набрання чинності з 01.09.2016)

18.1. Стаття 56. Спеціальна перевірка (в редакції на час виникнення спірних правовідносин)

1. Стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством, проводиться спеціальна перевірка, у тому числі щодо відомостей, поданих особисто.

Спеціальна перевірка не проводиться щодо:

1) кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів;

2) громадян, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу та на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або залучаються до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу;

3) претендентів, які перебувають на посадах в державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування та призначаються в порядку переведення чи просування по службі на посади в межах того ж органу або призначаються в порядку переведення на посади в інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування;

4) претендентів, які перебувають на посадах в державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, що припиняються, та призначаються в порядку переведення на роботу до інших органів, до яких переходять повноваження та функції органів, що припиняються;

5) осіб при розгляді питання про включення їх до списку народних засідателів або присяжних.

У разі якщо призначення, обрання чи затвердження на посади здійснюється місцевою радою, спеціальна перевірка проводиться у встановленому цим Законом порядку стосовно призначених, обраних чи затверджених на відповідні посади осіб.

2. Організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування або їх апарату, на зайняття посади в якому претендує особа, крім випадків, установлених законом. Для забезпечення організації проведення спеціальної перевірки керівник відповідного державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування або їх апарату може визначити відповідальний структурний підрозділ.

Особливості організації проведення спеціальної перевірки щодо кандидатів на посаду судді визначаються Законом України "Про судоустрій і статус суддів".

Щодо кандидатів на зайняття інших посад, призначення (обрання) на які здійснюється Президентом України, Верховною Радою України або Кабінетом Міністрів України, організація проведення спеціальної перевірки покладається відповідно на Главу Адміністрації Президента України, Керівника Апарату Верховної Ради України, Міністра Кабінету Міністрів України або їх заступників.

Організація проведення спеціальної перевірки у новостворених державних органах покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної служби, до моменту утворення у такому новоствореному органі відповідального за це структурного підрозділу.

3. Спеціальній перевірці підлягають відомості про особу, яка претендує на зайняття посади, зазначеної в частині першій цієї статті, зокрема щодо: 1) наявності судового рішення, що набрало законної сили, згідно з яким особу притягнуто до кримінальної відповідальності, в тому числі за корупційні правопорушення, а також наявності судимості, її зняття, погашення; 2) факту, що особа піддана, піддавалася раніше адміністративним стягненням за пов`язані з корупцією правопорушення; 3) достовірності відомостей, зазначених у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; 4) наявності в особи корпоративних прав; 5) стану здоров`я (в частині перебування особи на обліку в психоневрологічних або наркологічних закладах охорони здоров`я), освіти, наявності наукового ступеня, вченого звання; 6) відношення особи до військового обов`язку; 7) наявності в особи допуску до державної таємниці, якщо такий допуск необхідний згідно з кваліфікаційними вимогами до певної посади; 8) поширення на особу заборони займати відповідну посаду, передбаченої положеннями Закону України "Про очищення влади". Кандидат на посаду, стосовно якого спеціальна перевірка вже проводилася, при призначенні в порядку переведення на посаду до іншого державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування повідомляє про це відповідний орган, який в установленому порядку запитує інформацію щодо її результатів.

18.2. Згідно із частиною 1 статті 57 Закону №1700-VII, спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою особи, яка претендує на зайняття посади, у строк, що не перевищує двадцяти п`яти календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки. У разі ненадання особою такої згоди питання щодо призначення її на посаду не розглядається. Порядок проведення спеціальної перевірки та форма згоди на проведення спеціальної перевірки затверджуються Кабінетом Міністрів України.

19. Закон України від 07 квітня 2011 року № 3206-VI "Про засади запобігання і протидії корупції"

19.1. Згідно з положеннями Закону, зокрема, частини першої статті 11 Закону № 3206-VI, стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону (крім кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів, громадян, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу та на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або залучаються до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу), проводиться спеціальна перевірка, у тому числі щодо відомостей, поданих особисто.

19.2. Згідно частини третьої статті 11 зазначеного Закону № 3206-VI спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою особи, яка претендує на зайняття посади у строк, що не перевищує п`ятнадцяти календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки. Після одержання письмової згоди особи, яка претендує на зайняття посади, на проведення спеціальної перевірки орган, на посаду в якому претендує особа, не пізніше наступного дня надсилає до відповідних органів державної влади, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених у частині другій цієї статті, запит про перевірку відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття відповідної посади.

19.3. Частиною п`ятою статті 11 Закону № 3206-VI передбачається, що після одержання письмової згоди особи, яка претендує на зайняття посади, на проведення спеціальної перевірки орган, на посаду в якому претендує особа, не пізніше наступного дня надсилає до відповідних органів державної влади, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених у частині другій цієї статті, запит про перевірку відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття відповідної посади.

19.4. Орган, на посаду в якому претендує особа, на підставі одержаної інформації готує довідку про результати спеціальної перевірки (абз. 2 частина шоста статті 11 цього Закону).

19.5. Спеціальній перевірці, у відповідності до частини другої статті 11 Закону № 3206-VI підлягають відомості про особу, яка претендує на зайняття посади, зазначеної в пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону (крім кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів), зокрема щодо: 1) притягнення особи до кримінальної відповідальності, в тому числі за корупційні правопорушення, наявності судимості, її зняття, погашення; 2) факту, що особа піддана, піддавалася раніше адміністративним стягненням за корупційні правопорушення; 3) достовірності відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 4) наявності в особи корпоративних прав; 5) стану здоров`я, освіти, наявності наукового ступеня, вченого звання, підвищення кваліфікації; 6) поширення на особу заборони займати відповідну посаду, передбаченої положеннями Закону України "Про очищення влади".

20. Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 169 (далі - Порядок № 169)

20.1. Конкурсний відбір на заміщення вакантних посад державних службовців третьої - сьомої категорій (далі - конкурс), крім випадків, коли законами України встановлено інший порядок заміщення таких посад проводиться відповідно до Порядку № 169.


................
Перейти до повного тексту