ПОСТАНОВА
Іменем України
11 лютого 2020 року
Київ
справа №643/12286/19
адміністративне провадження №К/9901/34764/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Мартинюк Н.М.,
суддів: Дашутіна І.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України
на ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року (головуючий суддя: Донець Л.О., судді: Гуцал М.І., Сіренко О.І.)
у справі №643/12286/19
за позовом ОСОБА_1
до інспектора роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Ященка Ігоря Миколайовича
про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення.
І. Історія справи
У серпні 2019 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати постанову про адміністративне правопорушення серії ЕАВ №1364732 від 26 липня 2019 року, винесену інспектором роти №3 батальйону №1 Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Ященко Ігорем Миколайовичем.
Московський районний суд міста Харкова рішенням від 4 вересня 2019 року позов задовольнив, а провадження у справі про адміністративне правопорушення закрив.
Зазначене рішення ухвалено у судовому засіданні без участі відповідача (його представника). Супровідний лист суду першої інстанції щодо направлення на адресу учасників справи копій указаного рішення не містить дати його складання. Як зазначає скаржник, судом першої інстанції копію рішення від 4 вересня 2019 року фактично було направлено 10 вересня 2019 року, що підтверджується копією конверту з трек-номером 6130109133950.
Водночас, як вірно вказує скаржник, рішення Московського районного суду міста Харкова від 4 вересня 2019 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень було оприлюднено 9 вересня 2019 року.
Управління патрульної поліції в Дніпропетровській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України (надалі також - "УПП в Дніпропетровській області ДПП НП України") оскаржило вказане рішення в апеляційному порядку шляхом подання 24 вересня 2019 року апеляційної скарги засобами поштового зв`язку (підтверджується копією конверту з трек-номером 4900075599469). В апеляційній скарзі просило поновити строк на апеляційне оскарження. По-перше, вказало, що копію рішення отримало лише 18 вересня 2019, що підтверджується відбитком штемпеля вхідної кореспонденції Управління за №13347с. По-друге, зазначило, що відповідно до штрихового ідентифікатора на конверті, в якому було відправлено рішення суду, відправлення прийняте на ПАТ "Укрпошта" лише 10 вересня 2019 року.
Другий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 8 жовтня 2019 року апеляційну скаргу скаржника залишив без руху. В цій ухвалі суд встановив, що в апеляційній скарзі УПП в Дніпропетровській області ДПП НП України заявило клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції. Однак, розглянувши доводи скаржника щодо поновлення строків суд зазначив, що норми статті 286 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України") є спеціальними відносно статті 295 КАС України, а відтак строк на апеляційне оскарження судового рішення становить десять днів з моменту його проголошення. Разом з тим, відлік строку на апеляційне оскарження судового рішення з дати отримання особою рішення суду для термінових справ нормами КАС України не передбачений.
В ухвалі про залишення апеляційної скарги без руху суд апеляційної інстанції запропонував апелянту протягом десяти днів з моменту отримання копії цієї ухвали надати заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Московського районного суду міста Харкова від 4 вересня 2019 року у справі №643/12286/19, в якій зазначити інші (поважні) підстави для поновлення строку.
Як зазначив суд апеляційної інстанції, на виконання цієї ухвали скаржник подав заяву про поновлення строку для подання апеляційної скарги, доводи якої за своїм змістом ідентичні тим, що зазначались в апеляційній скарзі. Одночасно, апеляційний суд зробив висновок, що скаржник не зазначив поважні причини для поновлення строку на апеляційне оскарження.
З огляду на це, Другий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 30 жовтня 2019 року відмовив у відкритті апеляційного провадження на підставі пункту 4 частини першої статті 299 КАС України.
У касаційній скарзі УПП в Дніпропетровській області ДПП НП України просить скасувати цю ухвалу суду апеляційної інстанції й направити справу для продовження розгляду до того ж суду для вирішення питання про відкриття апеляційного провадження.
Зокрема, скаржник зазначає, що частина третя статті 298 КАС України (щодо залишення апеляційної скарги без руху і права на звернення із заявою про поновлення строку) не передбачає жодних винятків для можливості застосування статті 286 КАС України (щодо особливостей провадження у справах про притягнення до адміністративної відповідальності) при залишенні апеляційної скарги без руху. Вказує, що апеляційна скарга була подана ним з дотриманням вимог статті 295 КАС України, яка передбачає можливість поновлення строку на апеляційне оскарження. До того ж, зазначає, що заяву про поновлення відповідного строку він подав, однак суд у відкритті апеляційного провадження відмовив.
Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити оскаржуване судове рішення без змін. В обґрунтування свого відзиву позивач зазначив, що касаційна скарга не містить нових фактів чи засобів доказування, які б спростовували висновки суду апеляційної інстанції. Наведені в касаційній скарзі доводи фактично зводяться до переоцінки доказів і незгоди скаржника з висновками суду апеляційної інстанції, а тому не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом норм матеріального і процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Ознайомившись із доводами скаржника, Верховний Суд вважає необхідним задовольнити касаційну скаргу з огляду на таке.
ІІ. Мотиви Верховного Суду
Завданням адміністративного судочинства в силу частини першої статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин першої, другої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи. Цим конституційним положенням кореспондують норми статті 14 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" і статті 13 КАС України.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
За правилами частини третьої статті 298 КАС України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.
Згідно пункту 4 частини першої статті 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження, суд апеляційної інстанції виходив із того, що наведені апелянтом причини пропуску строку на апеляційне оскарження не є поважними.
Верховний Суд вказує на помилковість зазначеного висновку з таких підстав.
Стаття 286 КАС України є спеціальною нормою процесуального закону, що визначає особливості провадження у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо притягнення до адміністративної відповідальності, та частина четверта якої встановлює спеціальний стосовно статті 295 КАС України строк апеляційного оскарження (протягом десяти днів) і порядок обчислення цього строку (з дня проголошення судового рішення).
Копії судових рішень у справах, визначених цією статтею, невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.