1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 лютого 2020 року

Київ

справа №809/1115/18

адміністративне провадження №К/9901/242/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого суді Берназюка Я.О.,

суддів: Коваленко Н.В., Мороз Л.Л.,

при секретарі судового засідання Лупу Ю.Д.,

за участю:

представників позивача Бакун А.Ю., Тимофійчук Б.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу №809/1115/18

за позовом Приватної фірми "Богдан і К"

до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Долинському Калуському, Рогатинському, Рожнятівському районах та м. Болехові Дащука Тараса Федоровича, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області,

третя особа Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України,

про визнання протиправним та скасування припису від 24 травня 2018 року

за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року (ухвалене у складі судді Кафарського В.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Курильця А.Р., судді Качмара В.Я., судді Мікули О.І.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

Приватна фірма "Богдан і К" (далі також - ПФ "Богдан і К") звернулася в суд з адміністративним позовом до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Волинському, Калуському, Рогатинському, Рожнятівському районах та м. Болехові Дащука Т.Ф., Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України, про визнання протиправним та скасування припису від 24 травня 2018 року.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем проведено обстеження та перевірку земельних ділянок, які розташовані біля села Мала Кам`янка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, за результатами якої складено акт, в якому зроблено висновок про самовільне зайняття позивачем земельних ділянок шляхом товарного сільськогосподарського обробітку. Позивач зазначає, що відповідачем не враховано ту обставину, що ПФ "Богдан і К" проводило роботи на вказаних земельних ділянках на підставі договору підряду №19/16/2 від 19 грудня 2016 року, укладеного між позивачем та Прикарпатською державною сільськогосподарською дослідною станцією Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України - фактичним землекористувачем зазначених земельних ділянок. Також позивач вважає, що контролюючий орган дійшов до помилкових висновків та безпідставно виніс припис про усунення порушень вимог земельного законодавства №373/0/19-18-ДК/0072Пр/03/01-18 від 24 травня 2018 року.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано припис Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області №373/0/19-18-ДК/0072Пр/03/01-18 від 24 травня 2018 року.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на момент укладення договору підряду з ПФ "Богдан і К", Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України мала право користування на законних підставах та фактично користувалась земельною ділянкою площею 14,6300 га (кадастровий номер 2623283700:03:001:0002), яка розташована на території Мала Кам`янка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області звернулося з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Доводи касаційної скарги Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області зводяться до того, що оскільки у Прикарпатської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України відсутні повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою щодо якої проводилось обстеження, то і не існувало жодних підстав укладати договір підряду з позивачем, а тому достовірним є факт самовільного зайняття ПФ "Богдан і К" земельної ділянки.

Позиція інших учасників справи

18 липня 2019 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

14 січня 2020 року до суду надійшли письмові пояснення третьої особи, в яких зазначається про безпідставності доводів касаційної скарги, оскільки Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України є фактичним користувачем земельних ділянок, на яких відповідно до договору підряду позивачем виконувалися відповідні роботи. Тому, просять касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга надійшла до суду 29 грудня 2018 року.

Ухвалою Верховного Суду від 21 січня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №809/1115/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

З касаційною скаргою було заявлено клопотання про розгляд справи в судовому засіданні за участю представників сторін, яке було задоволено ухвалою суду від 22 листопада 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 22 листопада 2019 року справу призначено до розгляду в судове засідання з повідомленням та викликом учасників справи колегією у складі трьох суддів.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що 18 квітня 2018 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Долинському Калуському, Рогатинському, Рожнятівському районах та м. Болехові Дащуком Т.Ф. проведено обстеження земельної ділянки та перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок, що знаходяться на території села Мала Кам`янка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, про що складено Акт обстеження земельної ділянки за №152/0/92-18ДК/152/АО/10/01-18 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за №375/0/92-18-ДК/375/АП/09/01/-18 від 18 квітня 2018 року.

Перевіркою встановлено, що земельна ділянка площею 14,6300 га (кадастровий номер 2623283700:03:001:0002), яка розташована на території Мала Кам`янка П`ядицької сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, на момент обстеження самовільно зайнята шляхом товарного сільськогосподарського обробітку ПФ "Богдан і К".

Враховуючи виявлене порушення, беручи до уваги Акт обстеження земельної ділянки за №152/0/92-18ДК/152/АО/10/01-18 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за №375/0/92-18-ДК/375/АП/09/01/-18 від 18 квітня 2018 року, а також ознайомившись з умовами договору підряду за №19/16/2 від 19 грудня 2016 року та додатковою угодою від 22 грудня 2017 року, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Долинському Калуському, Рогатинському, Рожнятівському районах та м. Болехові Дащуком Т.Ф. складено протокол про адміністративне правопорушення від 24 травня 2018 року за №373/0/92-18-ДК/0092П/07/01/-18.

Також 24 травня 2018 року інспектором винесено припис за №373/0/19-18-ДК/0072Пр/03/01-18, яким зобов`язано посадову особу позивача в 30-денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства згідно чинного законодавства.

Не погоджуючись з такими рішеннями та діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року відповідають, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.


................
Перейти до повного тексту