1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 лютого 2020 року

Київ

справа №160/4586/19

адміністративне провадження №К/9901/31219/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

за участю секретаря судового засідання: Галайко Л.М.



розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційному порядку адміністративну справу № 160/4586/19

за позовом ОСОБА_1

до Національної поліції України

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 липня 2019 року (головуючий суддя Бондар М.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Юрко І.В., суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Національної поліції України, в якому просив: - визнати протиправними дії Національної поліції України щодо відмови встановити на січень 2016 року розмір премії за посадою першого заступника начальника Головного управління Національної поліції в м. Києві, з якої здійснюється перерахунок пенсії ОСОБА_1 та направлення відповідної інформації до Міністерства внутрішніх справ України, з метою здійснення дій щодо перерахунку пенсії позивачу; - зобов`язати Національну поліцію України встановити на січень 2016 року розмір премії за посадою першого заступника начальника Головного управління Національної поліції в м. Києві, з якої здійснюється перерахунок пенсії ОСОБА_1 та направити відповідну інформацію до Міністерства внутрішніх справ України, з метою здійснення дій щодо перерахунку пенсії позивачу.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив про те, що є пенсіонером органів внутрішніх справ та отримує пенсію, яка призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". З 01.01.2016 позивачу здійснено перерахунок пенсії на підставі довідки №83/32005 від 21.03.2018, яка складена Ліквідаційною комісією ГУ МВС України в Дніпропетровській області. Однак, у вказаній довідці не включено до розрахунку розмір премії, у зв`язку з чим, позивач звернувся до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області із заявою, у якій просив внести зміни у довідку № 83/32005 від 21.03.2018, включивши до неї розмір премії, у передбаченому законом розмірі. Останнім надано відповідь, у якій зазначено, що розпорядником інформації про середні розміри премії, які фактично виплачені поліцейським за січень 2016 року є НП України. НП України надано інформацію до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області, що середній розмір премії за відповідною посадою за січень 2016 року склав 0%. Позивач звернувся до НП України із листом, у якому просив встановити на січень 2016 року розмір премії за посадою першого заступника начальника ГУ НП в м. Києві, однак відповідачем відмовлено у встановленні розміру премії за січень 2016 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 05 липня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовив повністю.

4. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 10 жовтня 2019 року рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 липня 2019 року залишив без змін.

5. Суди виходили з того, що на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, премія за прирівнюваною посадою поліцейського у січні 2016 року не виплачувалась, а відтак вона не могла бути включена до грошового забезпечення, що враховується при перерахунку раніше призначеної пенсії позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 08.11.2019 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 липня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2019 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.

7. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначив про те, що в рішенні суду першої інстанції не враховано, що Голова НП України наділений повноваженнями відповідно до Постанови Кабміну України від 11.11.2015 № 988 та Порядку № 260 щодо встановлення премій поліцейським. Проте, головою НП України не видано відповідний розпорядчий акт про встановлення премії за прирівняною посадою першого заступника начальника ГУ НП в м. Києві.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. 11.11.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 13.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

11. Ухвалою Верховного Суду від 27.12.2019 справу призначено до касаційного розгляду в судовому засіданні на 05.02.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справи та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

13. 21.03.2018 Ліквідаційною комісією ГУ МВС України в Дніпропетровській області складено довідку № 83/32005 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб і рядового складу органів внутрішніх справи (міліції) на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103.

14. Відповідно до вказаної довідки займана посада позивача, яку він займав на день звільнення зі служби "перший проректор з навчальної та методичної роботи Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ" прирівняна до посади поліцейського "п.19.2 Перший заступник начальника Головного управління/Апарат ГУНП в м. Києві". Розрахунок для перерахунку пенсії позивачу складається з посадового окладу - 5 500 грн., окладу за звання полковника міліції - 2 400 грн., надбавки за стаж служби - 3 950 грн., надбавки за службу в умовах режим. обмежень - 825 грн., надбавки за вчене звання - 275 грн., надбавки за науковий ступінь - 275 грн., премії (за прирівнюваною посадою) 0%, усього - 13 225 грн.

15. 12.06.2018 позивач звернувся до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області із заявою, у якій просив внести зміни до довідки №83/32005 від 21.03.2018, включивши у розмір грошового забезпечення, з якого здійснювався перерахунок пенсії, премію.

16. Ліквідаційною комісією ГУ МВС України в Дніпропетровській області надано відповідь від 22.06.2018 № 1/Д-3692/М в якій роз`яснено, що розпорядником інформації про середні розміри премії, які фактично виплачені поліцейським за січень 2016 року, є НП України. Зазначена інформація надійшла до Ліквідаційної комісії листом МВС України від 12.03.2018 № 3261/05\22-2018 для складання довідок. Згідно вказаного листа МВС, середній розмір премії за відповідною посадою за січень 2016 року 0%, тому у довідці про грошове забезпечення для перерахунку пенсії також зазначено 0. Ліквідаційна комісія не уповноважена самостійно визначати середні розміри премії.

17. Позивач звернувся до НП України із зверненням, в якому просив встановити на січень 2016 року розмір премії за посадою першого заступника начальника ГУ НП в м. Києві, з якої здійснюється перерахунок пенсії ОСОБА_1 та направити відповідну інформацію до МВС України з метою здійснення дій щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

18. Відповідачем розглянуто звернення позивача та листом від 10.01.2019 № 16-Д/48-2019 надана відповідь, у якій зазначено, що пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" постановлено перерахувати з 1 січня 2016 року пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Згідно з інформацією, наданої Головними управліннями НП України, щомісячні додаткові види грошового забезпечення за вказаною посадою за січень 2016 року не виплачувались.

19. Позивач, вважаючи дії відповідача щодо відмови у встановленні на січень 2016 року розміру премії за посадою першого заступника начальника ГУ НП в м. Києві протиправними, звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

21. Згідно з ч. 1 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

22. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначено положеннями Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262).

23. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

24. Відповідно до ч. 2 ст. 51 Закону № 2262, перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

25. 07 листопада 2015 року набрав чинності Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.

26. В подальшому, 29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23.12.2015 № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі - Закон № 900).

27. Законом № 900 доповнено серед іншого статтю 63 Закону № 2262-XII новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

28. В свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова КМУ №988) встановлено розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції.


................
Перейти до повного тексту