1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



06 лютого 2020 року

м. Київ

справа № 825/2191/18

адміністративне провадження № К/9901/63397/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши у письмовому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.07.2018р. (суддя - Баргаміна Н.М.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018р. (судді - Кузьменко В.В., Василенко Я.М., Бабенко К.А.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Прилуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в проведенні індексації пенсії відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003р. №1078;

зобов`язати відповідача провести індексацію його пенсії відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення №1078, та виплатити індексовану відповідно до п.п. 1-1 п. 1 цього Порядку пенсію із врахуванням раніше виплачених сум, стягнувши індексацію за період з січня 2015 року по квітень 2018 року включно в сумі 19954 грн.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем індексація його пенсії проведена з порушенням вимог Законів України "Про пенсійне забезпечення", "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення №1078. Вважає, що внаслідок протиправних дій відповідача за період з січня 2015 року по квітень 2018 року він недоотримав пенсію в сумі 19954 грн.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.07.2018р., яке залишено без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018р., в задоволенні позову відмовлено.

З ухваленими у справі рішеннями не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що в бюджеті Пенсійного фонду України не передбачаються окремо витрати на індексацію, оскільки це є безпосередня складова пенсійного забезпечення, а тому індексація має виплачуватись за рахунок коштів, передбачених саме на пенсійне забезпечення осіб, пенсія яким призначена відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". При цьому посилання відповідача на відсутність коштів в бюджеті є безпідставними та необґрунтованими, оскільки щороку в бюджеті Пенсійного фонду залишались невикористані кошти, яких достатньо для виплати індексації його пенсії.

Відсутність в бюджеті Пенсійного фонду України коштів на фінансування проведення індексації пенсії не може бути законною підставою для відмови в проведенні індексації пенсії, оскільки це порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу Конвенції право особи мирно володіти своїм майном.

Крім того, посилається на те, що індексацію відповідач припинив нараховувати йому у грудні 2014 року, в той час як зміни до Порядку №1078, якими передбачалось проведення індексації в межах бюджету Пенсійного фонду, внесені лише 09.12.2015р., тобто через рік після незаконного припинення нарахування індексації. У звязку з відсутністю затвердженого Кабінетом Міністрів України особливого порядку проведення індексації, у вказаний період підлягали застосуванню норми Порядку №1078 в редакції від 13.02.2014р. та 15.09.2015р., за якими індексація пенсій провадиться відповідно за рахунок Пенсійного фонду.

Вважає, що судами безпідставно не застосовано норми Порядку №1078 щодо заборони зменшення фіксованої суми індексації. Відповідач протиправно щоразу зменшує фіксовану суму індексації на суму підвищення пенсії, внаслідок чого реального підвищення пенсії не взагалі не відбувається напротязі 4 років, а також норми Закону №7788-ХІІ, яким передбачено, що підвищення пенсії не може бути менше 2% мінімальної пенсії за віком, що у даному випадку не відповідає закону.

Посилається на те, що відмова відповідача у виплаті індексації пенсії за відсутності доказів обмеження фінансових ресурсів бюджету не може вважатися правомірною.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.

Посилається на те, що з 01.01.2015р. проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України, а тому діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування та виплату індексації застосовуються відповідачем у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, в ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером, перебуває на обліку у відповідача, та з 23.05.2014р. отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". (а.с. 13)

24.02.2018р. позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив провести індексацію (перерахунок, підвищення) його пенсії відповідно до вимог діючого законодавства; надати йому відомості про щомісячний розмір пенсії, виплаченої йому з часу її призначення у травні 2014 року по даний час; надати йому детальний розрахунок отримуваної ним пенсії із зазначенням всіх даних та показників, які впливають на визначення її розміру. (а.с. 14)

Листом від 16.03.2018р. №52/10/Д-3 відповідач повідомив позивачу, що проведення індексації грошових доходів населення здійснюється виходячи з фіксованих сум індексації. (а.с. 15 - 17)

02.04.2018р. позивач звернувся до ГУ ПФУ в Чернігівській області зі скаргою на відмову в проведенні перерахунку (індексації) пенсії, в якій просив задовольнити скаргу та надати відповідачу розпорядження про здійснення індексації (підвищення) пенсії відповідно до вимог законодавства. (а.с. 18)

Листом від 23.04.2018р. 2645/02/Д-12 ГУ ПФУ в Чернігівській області повідомив позивача про те, що проведення індексації грошових доходів населення здійснюється виходячи з фіксованих сум індексації. (а.с. 18 - 21)

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний Бюджет України на 2015 рік" передбачено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2015 рік, а норми і положення Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Наведені норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку, а вимоги пункту 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" не визнані неконституційними. Таким чином, з 01.01.2015р. проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Крім того, суди виходили з того, що Кабінетом Міністрів України на виконання Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" винесено постанову від 09.12.201р.5 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", якою затверджено зміни до Порядку №1078, які підлягали застосуванню, починаючи з 01.12.2015р. Так, пункт 6 Порядку № 1078 доповнено абзацом, який передбачає, що проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Також суди виходили з того, що постановами Кабінету Міністрів України від 25.06.2014р. №202, від 25.02.2015р. №67, від 10.03.2016р. №190 та від 18.01.2017р. №17 затверджені бюджети Пенсійного фонду України на 2014 - 2017 роки, якими не передбачено видатки на проведення індексації пенсії у відповідні роки.

Суди дійшли висновку, що проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України. Діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування та виплату індексації мають застосовуватися управлінням у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань, оскільки такі норми є чинними та не скасовані в установленому законодавством порядку.


................
Перейти до повного тексту