Постанова
Іменем України
29 січня 2020 року
м. Київ
справа № 754/858/19
провадження № 61-21993св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
Луспеника Д. Д. (суддя-доповідач), Воробйової І. А., Гулька Б. І.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1, яка діє в своїх інтересах та в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 ,
відповідач - Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація,
треті особи: Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_5,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації на постанову Київського апеляційного суду від 20 листопада 2019 року у складі колегії суддів: Яворського М. А., Кашперської Т. Ц., Фінагеєва В. О.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2019 року ОСОБА_1, яка діє у своїх інтересах та в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, звернулася до суду із позовом до Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, треті особи: Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_5, про усунення перешкод у користуванні власністю шляхом зобов`язання вчинити певні дії.
Позовна заява мотивована тим, що вона є власником земельної ділянки, площею 0,12 га, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки № 580 від 08 травня 2014 року, що розташована по АДРЕСА_1 та садового будинку загальною площею 281,3 кв. м, що знаходиться на указаній земельній ділянці. Право власності на садовий будинок підтверджується витягом із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 110331830 від 11 січня 2018 року.
22 січня 2018 року вона звернулася до відповідача із заявами про реєстрацію місця проживання та двох малолітніх дітей: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_1, а згодом після народження третьої дитини у квітні 2018 року, вона також звернулася із заявою про реєстрацією ОСОБА_4 за указаною адресою та надала документи.
Зазначала, що їй було відмовлено у реєстрації місця проживання та трьох малолітніх дітей за указаною вище адресою на підставі статті 4 Житлового кодексу Української РСР, згідно якої місцем проживання визначаються житлові будинки, придатні для проживання і включені до відповідного житлового фонду.
Відповідач відмовив їй у реєстрації місця проживання та трьох малолітніх дітей з тих підстав, що її будинок, в якому вона проживає з дітьми з 2016 року, у якому є всі зручності та який є придатним для постійного проживання, не належить до житлового фонду.
Позивач вважала, що відмова відповідача щодо реєстрації місця проживання, а також відмова в реєстрації місця проживання малолітніх дітей: ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_3, за указаною адресою є незаконною, протиправною та такою що порушує її права та права малолітніх дітей, передбачені статтями 33, 64 Конституції України, частиною сьомою статті 7 СК України, частиною другою статті 1 Європейської Конвенції про здійснення прав дітей, статтями 3, 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", статтею 18 Закону України "Про охорону дитинства", статтями 29, 319, 379 ЦК України, оскільки вказаний садовий будинок відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 20 липня 2015 року та звіту про проведення технічного огляду дачного (садового) будинку за указаною адресою відповідає вимогам державних будівельних норм і не підпадає під ознаки садового будинку, оскільки може використовуватись не тільки в літній період, а має ознаки житлового будинку.
ОСОБА_1 , яка діє у власних інтересах та в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 зазначала, що зверталася до Департаменту містобудування та архітектури Київської міської ради для переоформлення будинку із садового на житловий, проте отримала відповідь від 04 червня 2018 року, що на даний час не затверджено Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, а після проходження усіх погоджувальних процедур по затвердженню вказаного Порядку Департамент містобудування та архітектури Київської міської ради повернеться до розгляду звернень щодо переведення дачних і садових будинків у жилі будинки.
Позивач зазначала, що у зв`язку із відсутністю реєстрації дітей в м. Києві та пріоритетністю прав киян на зарахування дітей до садочків м. Києва, її дочка - ОСОБА_4 позбавлена можливості відвідувати дитячий садок у м. Києві та не знаходиться в черзі на зарахування до садочку у м. Києві, чим порушуються права дитини.
Ураховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 , яка діє у своїх інтересах та в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, просила суд усунути перешкоди у користуванні власністю - садовим будинком по АДРЕСА_1 шляхом зобов`язання відділу (Центру) надання адміністративних послуг Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації здійснити реєстрацію місця проживання її та малолітніх дітей в садовому будинку за вказаною вище адресою.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Деснянського районного суду м. Києва від 03 вересня 2019 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, яка дії в своїх інтересах, а також в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, до Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації про усунення перешкод у користуванні власністю шляхом зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.
Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив із того, що реєстрація місця проживання здійснюється в житлі, яким у розумінні вимог чинного законодавства уважається житловий будинок, квартира, інше жиле приміщення, призначене і придатне для постійного проживання в ньому.
Будинок, у якому просила здійснити реєстрацію місця проживання її та малолітніх дітей ОСОБА_1, є садовим (дачним) будинком, за своїм цільовим призначенням непридатний для постійного проживання в ньому. Отже, не належить до житлового фонду, у зв`язку з чим реєстрація місця проживання в ньому неможлива.
За наявності у садовому будинку ОСОБА_1 ознак притаманних житлу, у межах спірних правовідносин, вказане не є підставою для реєстрації місця проживання за указаною адресою, оскільки законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, передбачена процедура переведення садових будинків до житлового фонду.
Відмова у реєстрації місця проживання не перешкоджає позивачу володіти, користуватися та розпоряджатися належним їй майном, зокрема, і в ньому проживати.
Відмовляючи ОСОБА_1 , яка дії в своїх інтересах, а також в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, у реєстрації місця проживання її та малолітніх дітей у садовому (дачному) будинку за вищевказаною адресою, Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація, як орган реєстрації, діяла в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законодавством України.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 20 листопада 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1, яка діє в своїх інтересах, а також в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, задоволено.
Рішення Деснянського районного суду м. Києва від 03 вересня 2019 року скасовано.
Позов ОСОБА_1, яка діє в своїх інтересах, а також в інтересах малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації про усунення перешкод у користуванні власністю шляхом зобов`язання вчинити певні дії, задоволено.
Зобов`язано Деснянську районну в місті Києві державну адміністрацію здійснити реєстрацію місця проживання ОСОБА_1 та малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 в садовому будинку за адресою: АДРЕСА_1 .
Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції виходив із того, що визначальною ознакою об`єкта нерухомості як житла є його пристосування та придатність для постійного проживання в ньому.
Суд апеляційної інстанції встановив, що належний ОСОБА_1 на праві власності будинок відповідає вимогам державних будівельних норм, обладнаний засобами й інженерними комунікаціями, необхідними для постійного проживання в ньому, будинку було присвоєно поштову адресу.
Отже, садовий будинок придатний для експлуатації та постійного проживання в ньому людей, а тому перешкоди для здійснення реєстрації місця проживання ОСОБА_1 та малолітніх дітей: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, відсутні.
Крім того, чинне житлове законодавство не виключає можливості переведення садових будинків у статус житлових.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо переведення садових і дачних будинків у жилі будинки та реєстрації в них місця проживання", Житловий Кодекс Української РСР доповнено статтею 8-1 "Переведення у жилі будинки садових і дачних будинків", згідно з якою громадяни відповідно до закону мають право на переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Рішення про переведення дачних і садових будинків у жилі будинки приймається відповідними органами місцевого самоврядування. Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року № 321 (далі - Порядок).
Оскільки вказаний Порядок було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року № 321, проте по теперішній час відповідач не провів всі необхідні погоджувальні процедури по затвердженню вказаного Порядку, порушуються права позивача на мирне володіння та розпорядження своїм майном.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У грудні 2019 року Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати оскаржуване судове рішення, рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою судді Верховного Суду від 13 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження у даній справі. Витребувано зі Деснянського районного суду м. Києва цивільну справу № 754/858/19. Надіслано учасникам справи копії касаційної скарги та доданих до неї документів, роз`яснено їм право подати відзив на касаційну скаргу.
У грудні 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків про наявність підстав для задоволення позову, оскільки не врахував, що для реєстрації місця проживання в особи повинно бути житло, яке належить до житлового фонду.
Указаний будинок є садовим (дачним) будинком, за своїм цільовим призначенням не придатний для постійного проживання в ньому, оскільки з огляду на застосовані в ньому конструктивні рішення при будівництві та проектуванні придатний лише для сезонного використання й не може бути пристосованим для постійного проживання,а, отже, не належить до житлового фонду, у зв`язку з чим реєстрація місця проживання в ньому неможлива.
Крім того, ОСОБА_1 не позбавлена права на судовий захист своїх законних прав та майнових інтресів шляхом оскарження рішень та дій суб`єктів владних повноважень, які перешкоджаєть їй у встановленому порядку перевести будинок за указанною адресою до житлового фонду.
Відзив на касаційну скаргу позивач до суду не подала.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
ОСОБА_1 є власником земельної ділянки, площею 0,12 га,яка розташована по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 08 травня 2014 року (а.с. 28-31) та садового будинку загальною площею 281,3 кв. м, який розташований на цій же земельній ділянці, що підтверджується витягом із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, сформованого 11 січня 2018 року (а.с. 45-46).
22 січня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Центру надання адміністративних послуг Деснянської районної у місті Києві державної адміністрації із заявою про реєстрацію місця проживання її та двох малолітніх дітей: ОСОБА_2 та ОСОБА_3, за адресою: АДРЕСА_1, а згодом після народження третьої дитини в квітні 2018 року, вона також звернулася із заявою про реєстрацією ОСОБА_4 за зазначеною адресою та надала документи (а.с. 11-18).
23 травня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про переведення дачного (садового) будинку, який розташований по в АДРЕСА_1 у житловий будинок (а.с. 52).
Відповідно до листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 04 червня 2018 року ОСОБА_1 було повідомлено, що після проходження усіх погоджувальних процедур по затвердженню Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам у жилі будинки, Департамент містобудування та архітектури повернеться до розгляду звернень щодо переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки (а.с. 53).