1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 січня 2020 року

м. Київ



Справа № 925/587/19




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючого - Пількова К. М., суддів: Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,



за участю секретаря судового засідання - Жураховської Т. О.,



учасники справи:

позивач - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма "Хлібороб"

представник позивача - не з`явився

відповідач - Мокрокалигірська сільська рада Катеринопільського району Черкаської області

представник відповідача - Пипа В. В., сільський голова; Міщенко С. В., адвокат



розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства "Хлібороб" на рішення Господарського суду Черкаської області від 25.07.2019 (суддя Чевгуз О. В.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.11.2019 (головуючий суддя Скрипка І. М., судді Іоннікова І. А., Тищенко А. І.) у справі за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма "Хлібороб" до Мокрокалигірської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області про скасування рішення в частині,



1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У травні 2019 року Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма "Хлібороб" (далі - Позивач, Підприємство) звернулося до Мокрокалигірської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області (далі - Відповідач, Рада) з позовом про скасування рішення Ради про затвердження переліку об`єктів комунального майна, серія та номер 25-24/VII від 06.10.2017 (далі - Рішення) в частині затвердження комунальної власності Ради на нерухомі об`єкти, а саме: приміщення загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (комплекс будівель і споруд), що розташовані за адресою: вул. Шкільна, 1 літера "а" с. Ярошівка Катеринопільського району та приміщення будинку культури (прибудова, прибудова з підвалом, тамбур, ганок - 2 шт), що розташоване за адресою: вул. Шкільна, 4 літера "а", с. Ярошівка, Катеринопільського району.

1.2. Позовні вимоги мотивовані тим, що Рішення є протиправним та прийняте з порушенням Порядку безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2003 № 1253 (далі - Порядок), оскільки Рада протиправно зарахувала до комунальної власності адмінбудинок та будинок культури, які знаходилися на балансі Позивача.



2. Короткий зміст рішення судів першої та апеляційної інстанцій

2.1. 25.07.2019 Господарський суд Черкаської області рішенням, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.11.2019, у задоволенні позовних вимог відмовив повністю.

2.2. Судові рішення мотивовані тим, що Відповідач спірним Рішенням правомірно прийняв на баланс майно громади, яке належить до комунальної сфери, це майно - приміщення школи та будинку культури не змінило ні цільового призначення, ні власника, продовжує використовуватись за призначенням. Також Позивач відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" не надав належних доказів того, що є правонаступником КСП "Вись", а також доказів на підтвердження наявності у нього права власності на споруди адмінбудинку школи та будинку культури, що є об`єктами соціальної інфраструктури, у зв`язку з чим відсутні підстави стверджувати, що внаслідок прийняття Рішення порушено права Позивача, що у свою чергу могло бути підставою для скасування Рішення. Перебування спірного комунального майна на балансі та у користуванні Позивача не є перешкодою для правомірного володіння та користування цим майном його власником - територіальною громадою с. Ярошівка.

2.3. Додатковою постановою Північного апеляційного господарського суду від 09.12.2019 Раді відмовлено у задоволенні заяви про стягнення судових витрат.

2.4. Додаткова постанова мотивована недоведеністю Відповідачем фактичного розміру понесених ним витрат, пов`язаних із розглядом справи, та невідворотності їх понесення.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Позивач (Скаржник) подав касаційну скаргу, в якій просить рішення Господарського суду Черкаської області від 25.07.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.11.2019 скасувати, ухвалити нове рішення, яким скасувати Рішення Ради в частині затвердження комунальної власності Ради на нерухомі об`єкти, а саме: приміщення загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (комплекс будівель і споруд), що розташовані за адресою: вул. Шкільна, 1 літера "а" с. Ярошівка Катеринопільського району та приміщення будинку культури (прибудова, прибудова з підвалом, тамбур, ганок - 2 шт), що розташоване за адресою: вул. Шкільна, 4 літера "а", с. Ярошівка, Катеринопільського району.



4. Доводи Скаржника, викладені у касаційній скарзі

4.1. На час прийняття Рішення такої адреси як вул. Шкільна 1а не існувало, так як відповідно до інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного державного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна № 134950438 та № 134951439 від 20.08.2018, однак суд першої інстанції цей доказ до уваги не взяв.

4.2. Спірні приміщення знаходяться на балансі Позивача з 2000 року, отже Рада протиправно зарахувала їх до комунальної власності.

4.3. Рішення Ради прийняте з порушенням Порядку, оскільки увесь час перебування спірного майна на обліку в Позивача останній здійснював витрати на обслуговування та збереження цього майна, які йому компенсовані не були, а вказаним Порядком передбачено обопільну згоду на приймання об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність.

4.4. Підприємство є правонаступником колективного сільськогосподарського підприємства "Вись" та створено шляхом його реорганізації, про що зазначено в статуті Позивача і свідчить код підприємства, а також підтверджується актами приймання-передачі об`єктів соціальної сфери від 10.01.2002.

4.5. Судом порушено статтю 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) щодо оцінки доказів у справі, оскільки суд першої інстанції взяв до уваги лише доводи Відповідача.



5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

5.1. 26.12.2019 Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, прийняті у справі судові рішення залишити без змін.

5.2. Посилання Позивача на те, що Відповідач не є правонаступником Ярошівської сільської ради є таким, що суперечить нормам чинного законодавства і прийнятим рішенням органу місцевого самоврядування.

5.3. Перед ліквідацією КСП "Вись" об`єкти соціальної інфраструктури, в тому числі приміщення загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та будинку культури до пайового фонду КСП включені не були, КСП "Вись" прийняло рішення про їх предачу Ярошівській сільській раді.

5.4. Позивач не надав доказів, у якій формі (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) було нібито реорганізовано КСП "Вись", як і не надав нотаріально посвідченого розподільного акта (балансу).

5.5. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Позивач не зареєстрований як правонаступник будь-якої особи, а отже суди дійшли правильного висновку про те, що Позивач не був і не є правонаступником КСП "Вись".

5.6. Посилання Позивача на свій статут як на доказ прав на спірне майно не є підтвердженням його права власності чи інших речових прав на це майно.



6. Встановлені судами обставини

6.1. Мокрокалигірська сільська рада є правонаступником прав та обов`язків Ярошівської сільської ради внаслідок добровільного об`єднання територіальних громад відповідно до рішень: Мокрокалигірської сільської ради від 04.08.2015 №59-1/VІ "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Ярошівської сільської ради від 02.09.2015 №49-2/VІ "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Сухокалигірської сільської ради від 04.09.2015 №34-1/VІ "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Єлизаветської сільської ради від 04.09.2015 №48-1/VІ "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

6.2. Рішенням Мокрокалигірської сільської ради об`єднаної територіальної громади №4-1/VII від 25.12.2015 припинено повноваження Ярошівської сільської ради з 25.12.2015 та надано повноваження новообраній Мокрокалигірській сільській раді об`єднаної територіальної громади в особі сільського голови Пипи Вікторії Вікторівни бути правонаступником прав та обов`язків Ярошівської сільської ради внаслідок добровільного об`єднання територіальних громад.

6.3. 06.10.2017 Рада прийняла рішення за №25-24/VІІ "Про затвердження переліку об`єктів комунального майна", яким окрім іншого затверджено перелік об`єктів нерухомого майна, які перебувають в комунальній власності Ради, в т. ч. будинок по вул. Шкільна 1-а загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (комплекс будівель і споруд) та будинок по вул. Шкільна, 4-а (будинок культури (прибудова, прибудова з підвалом, тамбур, ганок-2шт.).

6.4. У 2018 році на вказані об`єкти нерухомості виготовлені технічні паспорти КП "Черкаське об`єднане бюро технічної інвентаризації" на замовлення Ради.

6.5. До 2000 року зазначені об`єкти перебували на балансі Колективного сільськогосподарського підприємства "Вись", що підтверджується даними інвентаризаційного опису № 34 від 29.01.2000.

6.6. КСП "Вись" є ліквідованим і дані про нього в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні.

6.7. На загальних зборах членів КСП "Вись" від 25.02.2000 одностайно всіма присутніми членами цього колективного сільгосппідприємства прийнято рішення про передачу об`єктів соціально-культурного призначення на баланс місцевої ради.

6.8. На XII сесії XXIII скликання відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статей 1, 6, 7 Закону України "Про передачу об`єктів державної та комунальної власності" Ярошівська сільська рада прийняла рішення від 29.01.2002 №12-4 "Про передачу на місцевий бюджет закладів медицини та культури", відповідно до якого орган місцевого самоврядування вирішив прийняти у комунальну власність сільської ради дільничу лікарню та сільський будинок культури, як заклади з 01.01.2002.


................
Перейти до повного тексту