ПОСТАНОВА
Іменем України
04 лютого 2020 року
м. Київ
справа №826/22763/15
адміністративне провадження №К/9901/39242/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Балабана М.К.,
представника позивача - Абрамського М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 826/22763/15
за позовом Кредитної спілки (далі - КС) "Зараз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Нацкомісія) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Нацкомісії
на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2016, ухвалену у складі судді Літвінової А.В. та
ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Мамчура Я.С., суддів Желтобрюх І.Л., Файдюка В.В., -
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 29.09.2015 КС "Зараз" звернулась до суду з позовом до Нацкомісії, в якому просила:
визнати неправомірною та скасувати постанову Нацкомісії від 09.09.2015 №171/15-2;
зобов`язати Нацкомісію повернути з Державного бюджету України на користь КС "Зараз" сплачену суму штрафної санкції в розмірі 85 000, 00 грн.
Позов обґрунтовано тим, що КС "Зараз" у І-му півріччі 2015 року не залучалася депозитні внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитний рахунок, у тому числі на блокований. Натомість, позивачем були здійснені бухгалтерські проводки для відображення обліку отриманих гарантій та забезпечень за кредитними договорами у вигляді застав майнових прав по депозитних внесках (вкладах), які вже діяли та були залучені у 2014 році, ще під час дії ліцензії, а не у зв`язку з прийняттям (залученням) окремого депозитного внеску у другому кварталі 2015 року. Тобто, кредитні договори укладалися у 2014 році, під час дії ліцензії, на підставі яких укладалися додаткові угоди про залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитний рахунок про надання в заставу майнових прав по депозитних внесках.
2. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 29.11.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, задовольнив позовні вимоги.
3. 05.05.2017 Нацкомісія звернулась до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017, а позов залишити без розгляду.
4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 11.05.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
5. 07.06.2017 від позивача до суду касаційної інстанції надійшли заперечення на вказану вище касаційну скаргу, в яких КС "Зараз" просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані Нацкомісією судові рішення - без змін.
6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Суди встановили, що Нацкомісією складено акт від 26.08.2015 №204/15-2 про правопорушення, вчинені КС "Зараз" на ринку фінансових послуг.
Згідно із висновком вказаного акта перевірки встановлено, що за результатами перевірки звітних даних кредитної спілки за І півріччя 2015 року від 24.07.2015 №2118 З/КУ виявлено у графі 4 рядка 130 інформацію про надходження за звітний період внесків (вкладів) на депозитний рахунок - блокований рахунок в сумі 513 750,00 грн, чим позивачем порушено вимоги частини другої статті 34 Закону України від 12.07.2001 № 2664-III "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон № 2664-III) в частині здійснення діяльності без ліцензії, яка дозволяється тільки після отримання відповідної ліцензії.
На підставі зазначеного акта відповідачем винесено постанову про застосування штрафних санкцій за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, від 09.09.2015 №171/15-2, якою до КС "Зараз" застосовано штрафну санкцію у розмірі 85 000,00 грн.
При цьому судами встановлено, що видана КС "Зараз" ліцензія на діяльність кредитної спілки по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки серія АВ №614987 припинила свою дію з 06.01.2015.
Не погоджуючись із зазначеною постановою відповідача про застосування штрафних санкцій за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що законодавством не передбачено припинення діяльності кредитної спілки у випадку закінчення терміну дії ліцензії на діяльність кредитної спілки по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки. Тобто, позивач продовжує здійснювати обслуговування взятих на себе зобов`язань за коштами на депозитних рахунках, залученими до закінчення терміну дії ліцензії. У даному випадку позивачем здійснено фінансові операції на видачу кредитів своїм членам на суму 513 750,00 грн, а в якості забезпечення використано їх же внески, згідно з раніше укладеними договорами.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
11. Касаційна скарга мотивована зокрема, тим, що у графі 4 рядка 130 вказується інформація про надходження за звітний період внесків (вкладів) на депозитний рахунок - блокований рахунок, чим порушено вимоги законодавства в частині здійснення діяльності, яка дозволяється тільки після отримання відповідної ліцензії. Дана операція проведена та закріплена додатковими договорами від 01.04.2015, в той час коли ліцензія закінчила дію.
12. У запереченнях на касаційну скаргу позивач вказує на те, що в звітних даних за перше півріччя 2015 року з`явилась сума 513 750, 00 грн, в графі 130, яка відобразилась не у зв`язку із прийняттям (залученням) депозитного внеску (ів) у другому кварталі 2015 року, а у зв`язку із отриманням гарантій та забезпечень по кредитним договорам у вигляді застав прав по депозитним внескам (вкладам), які вже діяли та залучені в 2014 році, ще під час дії ліцензії.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
14. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об`єднань, права та обов`язки членів кредитних спілок та їх об`єднань визначає, зокрема Закон України від 20.12.2001 № 2908-ІІІ "Про кредитні спілки" (далі - Закон № 2908-ІІІ).
16. Згідно із статтею 1 Закону № 2908-ІІІ кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
17. Для залучення внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, використання таких коштів для надання їм кредитів кредитна спілка зобов`язана отримати ліцензію на здійснення діяльності по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки (пункт 1.2 Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг, затверджених розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 02.12.2003 № 146).
18. Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлені Законом № 2664-III.
19. Пунктом 10 частини першої статті 28 Закону № 2664-III передбачено, що Нацкомісія, у межах своєї компетенції, у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
20. Так статтею 34 Закону № 2664-III визначена обов`язковість ліцензування діяльності фінансових установ, а саме: 1) страхової діяльності; 2) діяльності з надання послуг накопичувального пенсійного забезпечення; 3) надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів; 4) діяльності з надання будь-яких фінансових послуг, що передбачають пряме або опосередковане залучення фінансових активів від фізичних осіб (частина перша статті 34 Закону № 2664-III).