ПОСТАНОВА
Іменем України
06 лютого 2020 року
Київ
справа №643/5653/17
адміністративне провадження №К/9901/35053/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Служби безпеки України в Харківській області на постанову Московського районного суду міста Харкова від 18 вересня 2017 року (суддя Поліщук Т.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року (колегія суддів: Сіренко О.І., Любчич Л.В., Спаскін О.А.) у справі № 643/5653/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Управління Служби безпеки України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В травні 2017 року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області та Управління СБУ в Харківській області щодо відмови йому у перегляді і встановленні процентних надбавок за виконання особливо важливих завдань, контррозвідувальну діяльність та у вигляді премії відповідно до займаної посади при звільненні, конкретної вислуги років і внеску в результати роботи Управління, а також щодо не включення до складу грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, заохочення, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з 31 березня 2017 року. Також просив зобов`язати Управління Служби безпеки України в Харківській області переглянути і встановити станом на 31 березня 2017 року вищезазначені процентні надбавки з урахуванням займаної позивачем посади, вислуги років, досвіду та конкретного внеску в результати роботи Служби і передати відповідні матеріали до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для здійснення перерахунку пенсії згідно із законодавством, включивши до них довідку щодо додаткових видів грошового забезпечення отриманих ОСОБА_1 протягом останніх 24 місяців перед звільненням зі служби: суми матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації, заохочення, одноразової грошової допомоги при звільненні. Крім того, позивач просив зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок пенсії позивачу, починаючи з 31 березня 2017 року на підставі наданих Управлінням СБУ в Харківській області довідок, з урахуванням встановлених процентних надбавок та включення до складу додаткових видів грошового забезпечення для розрахунку пенсії матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально - побутових питань, індексації, заохочення та одноразової грошової допомоги при звільненні.
Постановою Московського районного суду м. Харкова від 18 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року, позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області та Управління СБУ в Харківській області щодо відмови ОСОБА_1 у перегляді встановленні процентних надбавок за виконання особливо важливих завдань, контррозвідувальну діяльність та у вигляді премії відповідно до займаної посади при звільненні, конкретної вислуги років і внеску в результати роботи Управління, а також щодо не включення до складу грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, заохочення, одноразової грошової допомоги при звільненні, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з 31 березня 2017 року.
Зобов`язано Управління Служби безпеки України в Харківській області переглянути і встановити за станом на 31 березня 2017 року вищезазначені процентні надбавки з урахуванням займаної ОСОБА_1 посади, вислуги років, досвіду та конкретного внеску в результати роботи Служби і передати відповідні матеріали до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для здійснення перерахунку пенсії згідно із законодавством, включивши до них довідку щодо додаткових видів грошового забезпечення ОСОБА_1 протягом останніх 24 місяців перед звільненням зі служби: суми матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації, заохочення, одноразової грошової допомоги при звільненні.
3обов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1, починаючи з 31 березня 2017 року на підставі наданих Управлінням СБУ в Харківській області матеріалів, з урахуванням встановлених процентних надбавок та включення до складу додаткових видів грошового забезпечення для розрахунку пенсії матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально - побутових питань, індексації, заохочення та одноразової грошової допомоги при звільненні.
Не погодившись з судовими рішеннями, відповідач - УСБУ в Харківській області, подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що право у військових пенсіонерів на черговий перерахунок пенсії з`являється лише за умови прийняття Урядом або Президентом України законодавчих актів, які змінять структуру або розмір окремих видів грошового забезпечення діючих військовослужбовців. Відомчі нормативні акти стосовно оплати праці окремих категорій співробітників не є підставою для перерахунку пенсій особам, які звільняються з аналогічних посад в цих установах. Розмір вищезазначених надбавок було встановлено позивачу під час здійснення перерахунку пенсії з 1 січня 2008 року згідно норм діючого на той час законодавства. Станом на день звернення позивача до відповідача із заявою про перегляд раніше встановлених надбавок, Урядом або Президентом України не приймалося нових законодавчих актів, відповідно до яких встановлюються або змінюються види грошового забезпечення діючих військовослужбовців. Також звертає увагу, що з грошової допомоги при звільненні та індексації не утримується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, тому підстав для включення вказаних сум до грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача немає.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить відмовити в її задоволенні та залишити судові рішення без змін.
ГУПФУ в Харківській області підтримує вимоги касаційної скарги та просить її задовольнити.
У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУПФУ в Харківській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", за вислугою років з 28 червня 2005 року.
27.06.2005 звільнений в запас Служби безпеки України з посади начальника відділу контррозвідки за станом здоров`я у званні полковника (як непридатний до військової служби в мирний час і обмежено придатний у військовий час), на підставі Наказу Голови СБУ № 1071-ос від 08.06.2005.
09.03.2017 позивач звернувся на адресу ГУПФУ в Харківській області з заявою, в якій просив відновити процентну надбавку до посадового окладу за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50 % та провести перерахунок розміру пенсії з 01.01.2008, тобто з моменту її нарахування; вжити заходів щодо перерахунку розміру пенсії з урахуванням одноразових грошових виплат та доходів, що були отримані ним за останні 24 календарні місяці служби, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та/або єдиний соціальний внесок; надати довідку з розрахунку пенсії за вислугу років станом на 27.06.2005, тобто на час звільнення, та на 01.01.2008 після прийняття відповідної постанови КМУ № 1294-2007 року.
21.03.2017 листом ГУПФУ в Харківській області № 473/Х-14 позивачу було відмовлено в перерахунку пенсії та зазначено, що пенсійне забезпечення позивача здійснюється з додержанням вимог чинного законодавства.
10.03.2017 позивач звертався з заявою до Управління СБУ в Харківській області, в якій просив надати йому довідки з розрахунку його пенсії станом на 01.01.2008, надати довідку про розмір грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби, відновити процентні надбавки тощо.
17.03.2017 листом Управління СБУ в Харківській області № 70/21-Х-169/7 позивачу було надано довідки про розміри його грошового забезпечення в період служби з 01.06.2003 по 31.05.2005 року, станом на 28.06.2005 року та станом на 01.01.2008 року. Також повідомлено, що підстав для направлення нових довідок для перерахунку пенсії немає.
Не погоджуючись з отриманими відмовами, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_1, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачами порушено право позивача на отримання пенсії в розмірах встановлених чинним законодавством.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" - усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.
Виходячи з аналізу наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007 року №1294 (далі - Постанова № 1294) затверджено нові схеми посадових окладів, окладів за військовим званням та надбавки за вислугу років.
Відтак, з 01.01.2008 пенсія позивача була перерахована.
Підставою для перерахунку позивачу пенсії, призначеної на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", є зміна Кабінетом Міністрів України розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 7 листопада 2007 року дозволено здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менше 10 % посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Колегія суддів зазначає, що розмір премії встановлюється персонально наказами відповідних повноважних керівників СБУ за мотивованими рапортами керівників структурних підрозділів, і розмір премії, яку позивач просить врахувати для обчислення нового розміру пенсії, має тимчасовий характер і виплата такої премії дозволена за наявності підстав тільки в межах видатків, передбачених у кошторисах для грошового забезпечення військовослужбовців на відповідний рік.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Відповідно до абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45 додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Відповідно до п. 5 постанови КМУ № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" право встановлювати розміри надбавок, зокрема, за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби, надбавки військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, які безпосередньо займаються виконанням спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки, надбавки, які проводять оперативно-розшукову, розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення органів державної влади і оперативно-службову діяльність, надано керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання.
На підставі вказаного УСБУ в Харківській області затверджено розрахунок середніх розмірів надбавок та доплат, що фактично виплачені у січні 2008 року, які фактично виплачені військовослужбовцям УСБУ в Харківській області за відповідними посадами, згідно постанови КМУ від 22.11.2007 № 1294 та від 13.02.2008 № 45.
Згідно вказаного розрахунку по посаді начальника відділу середній розмір надбавки за виконання особливо важливих завдань - особливо важливі умови служби в розмірі 41%, надбавка за контррозвідувальну та аналітичну діяльність - 33%, надбавка військовослужбовцям, які безпосередньо займаються виконанням спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки не виплачувалася, преміювання здійснювалось у розмірі 10%.