1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



06 лютого 2020 року

м. Київ



Справа № 908/384/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Колос І.Б. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,




розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд"

на рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2019 (суддя Федорова О.В.)

та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.10.2019 (колегія суддів: Кузнецова І.Л. (головуючий), Кощеєв І.М., Широбокова Л.П.)

зі справи № 908/384/19

за позовом публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Мелітопольського району електричних мереж (далі - ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району)

до товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд" (далі - ТОВ "Трейд")

про стягнення вартості необлікованої електричної енергії у розмірі 277 728,75 грн.

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району звернулося до господарського суду Запорізької області з позовом до ТОВ "Трейд" про стягнення вартості необлікованої електричної енергії у розмірі 277 728,75 грн., нарахованої згідно з рішенням засідання комісії від 11.10.2018 № 12 з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням господарського суду Запорізької області від 22.04.2019 зі справи № 908/384/19, яке залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.10.2019 позов задоволено повністю, з посиланням на його обґрунтованість.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

ТОВ "Трейд", посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить суд касаційної інстанції судові рішення попередніх інстанцій зі справи скасувати, ухвалити нове рішення про відмову в позові.

2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Судами попередніх інстанцій неправильно застосовано до спірних правовідносин приписи частини другої пункту 1.2 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яка затверджена постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562, без урахування того, що відповідач до виявлення порушення неодноразово звертався до позивача як постачальника електричної енергії з повідомленнями про виявлені ушкодження засобів обліку та ушкодження пломб.

Суди безпідставно розширили тлумачення норми права в частині обов`язків споживачів електричної енергії повідомляти про номери засобів обліку та пломбування (при повідомленні енергопостачальника про порушення в роботі приладу обліку).

Суди залишили поза увагою те, що правопорушенням може вважатися певна дія (бездіяльність) учасника господарських відносин, у зв`язку з чим особа не може бути притягнута до відповідальності, якщо нею вжито всіх залежних від неї заходів для недопущення господарського правопорушення.

Суди попередніх інстанцій неправильно застосували до спірних правовідносин приписи Правил роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ), зокрема, положення їх розділу 5.5, оскільки судами не враховано те, що споживач вчинив оперативні (невідкладні) дії щодо повідомлення телефонним зв`язком та засобами Інтернет - зв`язку, а в подальшому, й письмово про виявлене ушкодження та ураження блискавкою засобів обліку на підприємстві.

Доводи інших учасників справи

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Розгляд клопотань учасників справи

15.01.2020 від ТОВ "Трейд" надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 908/384/19 до вирішення пов`язаної з нею справи № 908/700/19 за позовом названого Товариства до ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району про скасування оперативно - господарської санкції.

Клопотання Судом не задоволено, оскільки суд касаційної інстанції не здійснює розгляд справи по суті, а в силу приписів статті 300 Господарського процесуального кодексу України в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

09.12.2004 ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району (постачальник) та ТОВ "Трейд" (споживач) укладено договір № 165 про постачання електричної енергії (далі - Договір), відповідно до умов якого постачальник електричної енергії зобов`язався постачати електричну енергію споживачу, а споживач - оплачувати постачальнику електричної енергії її вартість та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до договору, що є його невід`ємними частинами.

Згідно з підпунктом 4.2.5 пункту 4.2 Договору (в редакції додаткової угоди від 07.03.2007 до Договору) споживач зобов`язався оплачувати постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженою постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням, у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов визначених Методикою.

21.08.2018 представниками ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району проведена перевірка об`єкта споживача - ТОВ "Трейд" (птахоферми, розташованої за адресою: с. Новомиколаївка, вул. Гагаріна, 38Б), за результатами якої складено акт № 000227 про порушення.

У вказаному акті зазначено, що споживачем порушені пункти 2.3.4, 5.5.5.25 ПРРЕЕ та пункту 7.4 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, які полягають у відсутності пломб ПАТ "Запоріжжяобленерго" № 176676622, № 17676623 на шафі обліку (прилад обліку типу АСЕ 661СО54С, заводський номер 63155475), які були встановлені в місцях, вказаних в акті про пломбування від 07.05.2018.

Акт про порушення підписаний споживачем із зауваженням про те, що 14.08.2018, після виявлення пошкодження пломб на кришці обліку, споживачем повідомлено начальника Енергонагляду Груздева А.М., диспетчера РЕМ Євтушенко, інспектора Циганенко С.А, а також направлені фото ушкоджень ОСОБА_2 .

Згідно з рішенням ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району, оформленим протоколом від 11.10.2018 №12 засідання комісії з розгляду акта про порушення ПРРЕЕ, споживачу нараховано до сплати 277 728,75 грн. вартості необлікованої електричної енергії.

Нарахування здійснено на підставі пунктів 2.3, 2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 за порушення, зазначене у пункті 2.1 останньої в період з 07.05.2018 по 21.08.2018, виходячи з величини дозволеної потужності - 133,22 кВт, узгодженої в договорі, кількості робочих днів на тиждень - 7, кількості годин на добу - 24 та коефіцієнта використання - 0.5.

Представники відповідача від підпису протоколу відмовилися.

Другий примірник протоколу від 11.10.2018 з розрахунком недоврахованої електричної енергії та рахунком від 11.10.2018 №165а на оплату вказаної вище суми надіслано на адресу ТОВ "Трейд" разом із супровідним листом від 19.10.2018 № 393.

Товариством вартість недоврахованої електричної енергії не сплачена, що й стало підставою для звернення ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Району з відповідним позовом до суду.

Оцінюючи акт від 21.08.2018 № 000227 про порушення ПРРЕЕ як доказ у справі, суди зазначили про таке.

Оригінал вказаного акта містить всі вихідні дані, які передбачені ПРРЕЕ, необхідні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії.

Відповідачем допущено порушення ПРРЕЕ, які полягають у відсутності пломб, встановлених на шафі обліку; належних та допустимих доказів, які б спростовували таке порушення відповідачем не надано.

Обставини щодо своєчасного письмового повідомлення споживачем ПАТ "Запоріжжяобленерго" про виявлені пошкодження приладу обліку, відсутність пломб, встановлених на шафі обліку, в установленому законом порядку не доведені, належні та допустимі докази в обґрунтування цих обставин не надані.

Так, телефонограма від 14.07.2018, на яку посилався відповідач, не відповідає вимогам пункту 2.1 Методики, яким передбачено виключно письмове повідомлення енергопостачальника про виявлені порушення.

Актом про порушення від 21.08.2018 № 000227 зафіксовані порушення ПРРЕЕ у вигляді відсутності пломб на шафі обліку, у той час як згідно з телефонограмою від 14.07.2018 та складеним працівниками відповідача актом від 14.07.2018 йдеться про пошкодження кришки ящика приладу обліку з пошкодженням пломб. При цьому докази направлення вказаного акта від 14.07.2018 на адресу позивача відсутні.

Копія листа скаржника від 06.08.2018 про заміну пошкодженого засобу обліку не визнана судами попередніх інстанцій доказом своєчасного повідомлення відповідачем позивача про виявлену відсутність пломб, у зв`язку з неможливістю встановити про який саме засіб обліку йдеться, а копія листа від 12.08.2018 про заміну пошкодженого засобу обліку не визнана таким повідомленням, оскільки відмітка позивача про його отримання, яка міститься на вказаному листі, датована 08.07.2019, тобто значно пізніше, ніж було проведено перевірку та складено акт про порушення.

Не визнано належними доказами такого повідомлення й заяву позивача від 13.08.2018 щодо відновлення електропостачання та претензію від 16.08.2018 про негайне підключення підприємства до електромережі, оскільки останні не підтверджують повідомлення позивача про виявлену відсутність пломб на шафі обліку.

4. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Закон України "Про ринок електричної енергії" (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин):

- цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею - продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище (преамбула);

- учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах (частина перша статті 4);

- постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку (частина шоста статті 56);

- учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є:

недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку (частини перша та друга статті 77).

Цивільний кодекс України:

- кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу;

- суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (частини перша, друга статті 16).

Правила роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ, в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин):

- ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.

Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.

Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку (пункт 1.1.1);

- відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені (пункт 2.3.4);

- споживач електричної енергії зобов`язаний: здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; оперативно повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці, електропостачальника та оператора системи, а також тих учасників роздрібного ринку, які зареєструвались в адміністратора комерційного обліку як постачальники послуг комерційного обліку, відповідно до їх повноважень про: порушення схеми розрахункового обліку електричної енергії, несправності в роботі автоматизованих систем обліку і розрахункових засобів комерційного обліку, що належать споживачу за ознакою права власності (користування) або встановлені на території споживача; порушення, які пов`язані з відключенням ліній живлення, пошкодженням основного устаткування, ураженням електричним струмом людей і тварин, а також пожежі, викликані несправністю електроустановок споживача або електроустановок, розташованих на території споживача; порушення умов використання договірного обсягу споживання електричної енергії, графіків обмеження споживання електричної енергії, обмеження споживання електричної потужності, аварійних відключень споживачів електричної енергії, спеціальних графіків аварійних відключень; виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача (підпункти 4, 8, 25 пункту 5.5.5);

- у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором (пункт 8.2.4);

- у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.

У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.

Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням (пункт 8.2.5);

- на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.

Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.

Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків (пункт 8.2.6);

- кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.

У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення, при визначенні розміру суми збитків, належної до оплати, а також при здійсненні платежів, вирішуються у судовому порядку (пункт 8.2.7);

- якщо споживач не оплатив виставлений платіжний документ або оплатив його із запізненням або якщо він перебуває у стані ліквідації чи реорганізації та згідно з планом реорганізації готується до ліквідації, електропостачальник та оператор системи мають право звернутися до споживача з вимогою здійснювати попередню оплату в сумі середньомісячного платежу, встановити більш короткий розрахунковий період або звернутися з вимогою щодо надання гарантій належного виконання договірних зобов`язань, а споживач має задовольнити таку вимогу. Якщо споживач не оплатив остаточний рахунок за спожиту електричну енергію, ні електропостачальник, ні оператор системи не обмежуються у своїх правах щодо припинення електропостачання або розподілу (передачі) електричної енергії такому споживачу відповідно до цих Правил (пункт 4.26).

Методика визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затверджена постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562 (далі - Методика):

- Методика застосовується постачальником електричної енергії за регульованим тарифом (електропередавальною організацією) (далі - енергопостачальник) при визначенні обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення правил користування електричною енергією та/або виявлення фактів крадіжки електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без приладів обліку. У разі своєчасного (до виявлення порушення представниками енергопостачальника) письмового повідомлення споживачем енергопостачальника про виявлені ним пошкодження приладів (систем) обліку, пошкодження або зрив пломб та за відсутності явних ознак втручання в роботу приладів (систем) обліку Методика не застосовується (пункт 1.2);

- Методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ та в разі виявлення пошкодження або відсутності пломб з відбитками тавр енергопостачальника чи інших заінтересованих сторін, індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному ПКЕЕ, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження приладів обліку, установлених пломб та індикаторів (підпункт 2 пункту 2.1);

- у разі незгоди споживача із зафіксованим в акті про порушення фактом пошкодження пломб та/або приладів обліку факт пошкодження установлюється експертизою, проведеною відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання енергопостачальною компанією результатів експертизи Методика не застосовується (пункт 2.1);


................
Перейти до повного тексту