Постанова
Іменем України
30 січня 2020 року
м. Київ
справа № 357/8113/16-ц
провадження № 61-9210св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Жданової В. С. (суддя-доповідач), Ігнатенка В. М., Кузнєцова В. О.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - товариство з додатковою відповідальністю "Узинський цукровий комбінат",
треті особи: Державна екологічна інспекція у Київській області, Міністерство екології та природних ресурсів України, Київська обласна державна адміністрація, Узинська міська рада Білоцерківського району,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 03 серпня 2018 року у складі судді Кошель Л. М. та постанову Київського апеляційного суду від 27 березня 2019 року у складі колегії суддів: Слюсар Т. А., Волошиної В. М., Панченка М. М.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до товариства з додатковою відповідальністю "Узинський цукровий комбінат" (далі - ТзДВ "Узинський цукровий комбінат") про захист права на безпечне для життя і здоров`я довкілля та припинення порушень ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" правил екологічної безпеки.
Позов мотивований тим, що відповідач здійснює виробництво компоненту палива моторного альтернативного універсального ТУ У 20.5-00372536-001:2013 та вказана діяльність здійснюється відповідачем із порушенням вимог норм екологічної безпеки.
Посилаючись на захист його конституційного права на безпечне для життя і здоров`я навколишнє середовище, ОСОБА_1 просив: припинити порушення відповідачем правил екологічної безпеки, що полягає у протиправному розміщенні відходів від діяльності із виробництва компоненту палива моторного альтернативного універсального; заборонити відповідачу здійснювати господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів від діяльності із виробництва компоненту палива моторного альтернативного універсального на земельній ділянці загальною площею 44,483 га, кадастровий номер 322410500:05:023:0001; заборонити відповідачу експлуатацію відстійників, що знаходиться на земельній ділянці загальною площею 44,483 га з кадастровим номером 322410500:05:023:0001 шляхом зупинення (заборони) виконання робіт з розміщення промислових відходів від виробництва компоненту палива моторного альтернативного універсального; заборонити відповідачу транспортування та складання промислових відходів від виробництва компоненту палива моторного альтернативного універсального на земельну ділянку загальною площею 44,483 га, кадастровий номер 322410500:05:023:0001.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 03 серпня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що з 27 листопада 2015 року ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" не виробляє компонент палива моторного альтернативного універсального КМПУ, а з травня 2018 року по час розгляду справи виробнича діяльність підприємства зупинена повністю. 10 травня 2018 року між Узинською міською радою та ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" з метою вжиття заходів по усуненню екологічних проблем в м. Узині підписано мораторій про зупинення на літній період роботи цеху по виробництву етанолу та проведення рекультиваційних заходів на полях фільтрації. Також суд визнав, що висновок експерта Юрченка Є. М. № 2407 від 04 січня 2018 року не є висновком за результатами судової екологічної експертизи в розумінні статті 102 ЦПК України, а є висновком фахівця-спеціаліста в галузі хімії, а тому відповідно до Закону України "Про судову експертизу" не може бути належним доказом по справі.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 27 березня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 03 серпня 2018 року залишено без змін.
Апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
У травні 2019 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції, переглядаючи рішення суду першої інстанції на предмет відповідності вимогам процесуального законодавства, не надав належної оцінки доводам позивача щодо необхідності витребування відповідних документів. Судами було безпідставно та необґрунтовано відмовлено в задоволенні клопотання про призначення екологічної експертизи, чим позбавлено позивача можливості довести не лише наявність формальних підстав для задоволення позовних вимог чи відмови у їх задоволенні, але і встановити істину у справі. Суди повністю проігнорували вимоги міжнародного законодавства, а також Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", не застосувавши та не надавши відповідної правової оцінки щодо недоцільності застосування до спірних правовідносин практики Європейського суду з прав людини з аналогічних спорів щодо відновлення порушеного права на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
У липні 2019 року ОСОБА_1 подав до суду касаційної інстанції додаткові пояснення.
Відзив до суду касаційної інстанції не надходив
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Статтею 388 ЦПК України передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Ухвалою Верховного Суду від 20 червня 2019 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано справу № 357/8113/16-ц з Білоцерківського міськрайонного суду Київської області.
У липні 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди встановили, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" здійснює наступну діяльність: Код КВЕД 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; Код КВЕД 01.64 Оброблення насіння для відтворення; Код КВЕД 10.81 Виробництво цукру (основний); Код КВЕД 20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н. в. і. у.; Код КВЕД 23.32 Виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини; Код КВЕД 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; Код КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; Код КВЕД 52.10 Складське господарство. Місцезнаходження юридичної особи: 09161, Київська обл., Білоцерківський район, місто Узин, вул. Симиренка, буд. 2 .
Відповідно до статуту ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" є правонаступником ВАТ "Узинський цукровий комбінат".
ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" здійснює господарську діяльність на земельній ділянці загальною площею 113,58 га на підставі державного акта про право постійного користування землею ІІ-КВ №000494, від 14 лютого 1997 року, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Узинської міської ради № 87 від 10 вересня 1996 року, включаючи земельну ділянку площею 44,4830 га (ділянка №6), кадастровий номер 322410500:05:023:0001, цільове призначення - 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Встановлено, що до 27 листопада 2015 року ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" відповідно до своєї статутної діяльності за кодом КВЕД 20.59 - виробництво іншої хімічної продукції для промислових цілей - здійснював виробництво компоненту палива моторного альтернативного універсального (КМПУ). 26 квітня 2013 року державне управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області надало ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" дозвіл № 3220410500-16в про внесення змін до дозволу № 3220410500-16 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії з 26 квітня 2013 року по 01 вересня 2016 року.
Також, 06 січня 2015 року Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" надано дозвіл на спеціальне водокористування № 1/17 терміном дії з 06 січня 2015 року до 06 січня 2018 року.
24 квітня 2014 року Департамент екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації надав ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" дозвіл № 836-17 на розміщення відходів у 2014-2016 роках строком дії з 24 квітня 2014 року до 31 грудня 2016 року, код території 322410500.
Встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Київській області ТДВ Узинський цукровий комбінат" винесено припис № б/н від 13 серпня 2015 року про усунення порушень за статтями 17, 29 Закону України "Про відходи", статтею 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення стосувалися моніторингу та обліку відходів.
Згідно наказу директора ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" № 62 від 18 серпня 2015 року вказаний припис було виконано, про що повідомлено Державну екологічну інспекцією у Київській області.
25 липня 2014 року Департамент екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації затвердив висновок державної екологічної експертизи № 06ю2-04\2867 по матеріалах документації зі зміни технологічного регламенту виробництва компоненту палива моторного альтернативного універсального КМПУ мелясного цеху в умовах Узинського цукрового комбінату Узинського цукрового комбінату.
Також, судами установлено, що в провадженні правоохоронних органів перебуває кримінальне провадження, яке внесено до ЄДР за №42015110080000025 від 22 вересня 2015 року за ознаками злочинів, передбачених статтею 236, частиною першою статті 241 КК України.
Згідно із наказом директора ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" № 75 від 24 листопада 2015 року з 27 листопада 2015 року підприємство припинило виробництво компоненту палива моторного альтернативного універсального КМПУ в цеху по переробці меляси, з 05 січня 2016 року ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" почало виробництво експериментальної (дослідної) партії етанолу як складника бензину згідно ДСТУ ЕН 15376:2015.
ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" отримано дозвіл № 3220410500-35 на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії з 21 березня 2017 року по 21 березня 2027 року, отримано висновок державної екологічної експертизи по матеріалам №06.2-04/439 від 21 березня 2017 року "Зміна технологічного регламенту виробництва етанолу, як складника бензину мелясного цеху в умовах ТзДВ "Узинський цукровий комбінат", погоджено і затверджено реєстрову карту об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів.
06 січня 2015 року ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" надано дозвіл на спеціальне водокористування термін дії до 06 січня 2018 року.
17 січня 2017 року Департамент екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації надав дозвіл на спеціальне водокористування ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" на строк з 17 травня 2017 року по 17 травня 2020 року.
10 травня 2018 року між Узинською міською радою та ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" з метою вжиття заходів по усуненню екологічних проблем в м. Узині підписано меморандум про зупинення на літній період роботи цеху по виробництву етанолу та проведення рекультиваційних заходів на полях фільтрації.
Відповідно до висновків фізико-хімічної експертизи № 2407 від 04 січня 2018 року, проведеної експертом Київської незалежної судово-експертної установи Юрченком Є. М., ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" здійснює розміщення відходів на відведеній йому земельній ділянці загальною площею 44,483 га., кадастровий номер 322410500:05:023:0001. ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" здійснює викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря.
ТзДВ "Узинський цукровий комбінат" спричиняє екологічну шкоду яка полягає в наступному: - забруднення навколишнього середовища (атмосферного повітря, водойм, ґрунтів) шкідливими речовинами, що наносить шкоду природним ресурсам, порушують екологічну рівновагу; - створення ризиків для здоров`я населення м. Узина, що зумовлено перевищенням гранично допустимих концентрацій шкідливих речовин в атмосферному повітрі в межах м. Узина; - спричинення моральної шкоди для населення м. Узина, що зумовлено наявністю сторонніх запахів в атмосферному повітрі, зміною екологічного стану водойм, тощо.