1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 січня 2020 року

Київ

справа №805/574/17-а

адміністративне провадження №К/9901/41379/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Бахмутської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2017 (суддя Кониченко О.М.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 (головуючий суддя Ястребова Л.В., судді: Гаврищук Т.Г., Компанієць І.Д.) у справі №805/574/17-а за позовом Приватного акціонерного товариства "Горлівський мʼясокомбінат" до Бахмутської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування податкового повідомлення-рішення,



ВСТАНОВИВ:



ПАТ "Горлівський мʼясокомбінат" звернулось до адміністративного суду з позовом до Бахмутської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області про скасування податкового повідомлення-рішення.



Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017, позов задоволено.



Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Бахмутська ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області звернулась з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України. У касаційній скарзі податковий орган просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2017, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.



Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13.06.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Бахмутської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02.03.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 у справі №805/574/17-а.



Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 №2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали адміністративної справи №805/574/17-а згідно правил підпункту 4 частини першої Розділу VІІ Перехідних положень цього кодексу.



Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Ухвалою Верховного Суду від 27.01.2020 розгляд справи у порядку письмового провадження призначено на 28.01.2020.



В обґрунтування вимог касаційної скарги податковий орган посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та вказує, що Податковий кодекс України не містить посилань на Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" та не зазначає, що проведення антитерористичної операції є підставою для, зокрема, звільнення від надання податкової звітності по граничному терміну. Відтак, податкове повідомлення-рішення є правомірним та таким, що підлягає виконанню.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі пункту 200.10 статті 200 Податкового кодексу України, посадовою особою контролюючого органу проведено камеральну перевірку даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість за грудень 2014 року та за квітень 2015 року.

За результатами проведення зазначеної перевірки відповідачем складено Акт від 14.09.2016 №1867/15/00443364, яким встановлено неподання податкової звітності з податку на додану вартість за грудень 2014 року, травень 2015 року, що призвело до порушення вимог підпункту 49.18.1 пункту 49.18 статті 49 розділу ІІ Податкового кодексу України.

Позивач з висновками акту перевірки не погодився та звернувся до податкового органу з запереченнями на вказаний акт.

Відповідачем складено довідку від 18.10.2016 №247/15/00443364 про виправлення текстових помилок до вищезазначеного акту про результати камеральної перевірки даних, задекларованих позивачем у податковій звітності з податку на додану вартість, в якій зазначено, що при складанні акту перевірки допущено описку, а саме, вказано перевіряємий період "квітень 2015 року", а повинно бути "травень 2015 року".

25.10.2016 позивачу надано відповідь на його заперечення, згідно якої, висновки встановлені актом перевірки від 14.09.2016 №1867/15/00443364 залишено без змін.

28.10.2016 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №00443364 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 2040,00 грн. за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів, робіт, послуг, код платежу 14010100.

За результатом адміністративного оскарження ГУ ДФС у Донецькій області 13.12.2016 прийнято рішення про скасування податкового повідомлення-рішення 28.10.2016 №00443364 в частині збільшення суми грошових зобовʼязань за штрафними санкціями з податку на додану вартість у сумі 1020 грн.

05.01.2017 відповідачем на підставі даних інформаційних баз контролюючого органу та акту перевірки від 14.09.2016 №1867/15/00443364 прийнято податкове повідомлення-рішення №0000041201, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 1020,00грн. за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів, робіт, послуг, код платежу 14010100.

Не погодившись з позицією податкового органу, ПАТ "Горлівський мʼясокомбінат" звернулося до суду з вимогою скасувати податкове повідомлення-рішення, оскільки позивач вважав, що відповідачем порушено процедуру прийняття податкового повідомлення-рішення за наслідками проведеної камеральної перевірки та не враховано звільнення позивача від відповідальності за порушення граничних строків подання податкової звітності (чи її неподання) з огляду на наявність обставин непереборної сили.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, вказав, що відповідачем протиправно сформовано податкове повідомлення-рішення відносно ПАТ "Горлівський мʼясокомбінат", оскільки у спірний період до позивача не підлягають застосуванню штрафні санкції у вигляді штрафу, тому що він є звільненим від відповідальності за неналежне виконання обовʼязків платника податків.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.


Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обовʼязки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обовʼязки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.



Пунктом 75.1.1 статті 75 ПК України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій).

Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобовʼязаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, повʼязані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пунктом 46.1. статті 46 ПК України, податкова декларація - документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобовʼязання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Відповідно до пункту 49.1 статті 49 ПК України, податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Підпунктом 49.18.1 пункту 49.18 статті 49 ПК України встановлено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Вказані вимоги кореспондуються з положеннями пункту 203.1 статті 203 ПК України.

Неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобовʼязаними нараховувати і сплачувати податки та збори, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обовʼязок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 170 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (пункт 120.1 статті 120 ПК України).

Пунктом 114.1 статті 114 ПК України передбачено, що граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобовʼязань, визначеним статтею 102 цього Кодексу.

Згідно пункту 102.1 статті 102 ПК України, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобовʼязань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, та/або граничного строку сплати грошових зобовʼязань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПАТ "Горлівський мʼясокомбінат" є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи - 00443364, місцезнаходження: Донецька область, Бахмутський район, с.Новолуганське. Перебуває на податковому обліку у Бахмутській (Артемівській) ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області.


При цьому, до листопада 2015 року місцем реєстрації позивача було м.Горлівка, Донецької області. Товариство перебувало на обліку у Горлівській ОДПІ ГУ Міндоходів Донецької області.



Основним видом економічної діяльності підприємства по КВЕД 10.11 є виробництво мʼяса. Зазначене підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.



Як зауважено судами, факт порушення позивачем граничних строків подання податкової звітності з податку на додану вартість за грудень 2014 року позивачем не заперечується та не є спірним по справі.



Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції (АТО) на території Донецької і Луганської областей.



Відповідно до статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України; територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України".


................
Перейти до повного тексту