1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ



04 лютого 2020 року

справа №160/9236/18

адміністративне провадження №К/9901/713/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Пасічник С. С., Юрченко В. П.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства охорони здоров`я України

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2019 року у складі судді Верби І. О.

та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року у складі суддів Ясенової Т. І., Головко О. В., Суховарова А. В.,

у справі №160/9236/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ледум"

до Міністерства охорони здоров`я України

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпропетровської митниці ДФС,

про визнання відмов протиправними та зобов`язання вчинити дії,



У С Т А Н О В И В :



У грудні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ледум" (далі - Товариство, ТОВ "Ледум", позивач у справі) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства охорони здоров`я України (далі - МОЗ України, відповідач у справі), в якому просило:

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 18.09.2018 № 10.5.-13/2511/24610 та зобов`язати відповідача видати довідку, що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом № QY-UKRAINE-T2018А від 05.08.2018;

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 12.10.2018 № 10.5.-13/2793/27264 та зобов`язати відповідача видати довідку, що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом № QY-UKRAINE-T2018В від 23.08.2018;

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 12.10.2018 № 10.5.-13/3047/27263 та зобов`язати відповідача видати довідку, що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом №QY -UKRAINE-T2018С від 01.09.2018;

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 27.11.2018 № 10.5.-13/3654/31526 та зобов`язати відповідача видати довідку що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом № UKRAINE-T2018D03 від 21.09.2018;

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 27.11.2018 № 10.5.-13/3652/31524 та зобов`язати відповідача видати довідку що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом № UKRAINE-T2018D01 від 21.09.2018;

- визнати протиправною відмову МОЗ України від 27.11.2018 № 10.5.-13/3653/31525 та зобов`язати відповідача видати довідку що підтверджує ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України у митному режимі імпорту лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів) за формою згідно з додатком 4, відповідно до поставки товару за інвойсом № UKRAINE-T2018D02 від 21.09.2018.



05 квітня 2019 року Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року, позов задовольнив повністю.



Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій висновувалися з того, що ввезення товарів позивачем відбулось ним, як постачальником так і імпортером, на виконання Контракту від 24.03.2018 № CA/108125D/0001/004 з метою виконання Договору № 1/60 від 27.07.2017, укладеного МОЗ України і спеціалізованою організацією Королівською Агенцією Великобританії - Crown Agents, з належним виконанням Товариством умов відповідних угод (договорів). Для отримання спірних довідок Товариство подано документи в обсязі, передбаченому Порядком ввезення, постачання і цільового використання лікарських засобів, медичних виробів, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1153 (далі - Порядок № 1153), відтак відмова відповідача у видачі довідок є протиправною.



У грудні 2019 року відповідач подав касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій він, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.



В касаційній скарзі відповідач наголошує на відсутності порушеного права позивача, оскільки Товариство скористалося правом передбаченим пунктом 10 Порядку №1153 та отримало підтвердження звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання лікарських засобів, медичних виробів на митній території України (довідки-підтвердження оплати лікарських засобів, медичних виробів від 14.01.2019 № 10.5-2019, від 14.01.2019 № 10.5-2017 від 14.01.2019 № 10.5-2018 від 15.01.2019 № 10.5-20/10), відтак зобов`язання МОЗ України видати довідки відповідно до пункту 4 Порядку № 1153 спонукає державний орган діяти не у спосіб передбачений законодавством.

Також наголошує, що порушення позивачем умов контракту від 24.04.2018 №CA/108125D/0001/004 призвело до помилкової думки Товариства щодо звільнення його від сплати ПДВ за постачання на митну територію України відповідних товарів, оскільки Товариство не є імпортером за договором від 27.07.2017 № 1/60 та як внаслідок ТОВ "Ледум" є неналежним позивачем у справі.



16 січня 2020 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача, справу № 160/9236/18 витребував з Дніпропетровського окружного адміністративного суду.



22 січня 2020 року справа № 160/9236/18 надійшла на адресу Верховного Суду.



Відзив від позивача до Суду на касаційну скаргу МОЗ України не надходив, що не перешкоджає розгляду справи по суті.



Касаційний розгляд справи здійснюється у попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



Здійснюючи касаційний перегляд оскаржуваних судових рішень, Суд вважає, що зазначеним вимогам закону такі судові рішення відповідають з огляду на наступне.



Суди першої та апеляційної інстанцій установили.



27.07.2017 в рамках Бюджетної програми 2301400 "Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру 2017 року" між спеціалізованою організацією Crown Agents та МОЗ України укладено договір №1/60. Вказаний договір підписано для реалізації Програми Кабінету Міністрів України та Стратегії Сталого Розвитку України 2020, частиною якого є централізована закупівля лікарських засобів та медичних виробів (далі - Договір від 27.07.2017 №1/60).



24.04.2018 між позивачем, як переможцем тендерної процедури, та спеціалізованою організацією Crown Agents, яка організувала та провела процедуру закупівлі медичних виробів на виконання умов Договору від 27.07.2017 №1/60, укладено контракт № CA/108125D/0001/004 на постачання медичних виробів за Програмою XXV "Закупівля лікарських засобів та медичних виробів для забезпечення розвитку донорства крові та її компонентів" (далі - Контракт від 24.04.2018№ CA/108125D/0001/004 ).



09.07.2018 Товариство взяло на себе зобов`язання щодо ввезення медичних виробів "Пластиковий контейнер для крові людини та її компонентів з розчинами антикоагулянту ЦФД (CPD) та консерванту САГМ (SAGM) потрійний, одноразового використання, стерильний WEGO, 450 мл, з аксесуарами" за контрактом № WG05/18 МОН (далі - Контракт від 09.07.2018 № WG05/18 МОН) для постачання товару на територію України для виконання бюджетної програми 2301400 "Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру", а саме Програми ХХV "Закупівля лікарських засобів та медичних виробів для забезпечення розвитку донорства крові та її компонентів" та Контракту від 24.04.2018 №CA/108125D/0001/004.



05.09.2018, 02.10.2018 та 07.11.2018 ТОВ "Ледум" подало до МОЗ України 6 заяв, у яких просило видати довідки, що підтверджують ввезення лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України відповідно до угод (договорів), укладених між МОЗ та спеціалізованою організацією, що здійснює закупівлю, у межах виконання бюджетних програм забезпечення медичних заходів, передбачених державними програмами, та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров`я для звільнення від оподаткування податком на додану вартість згідно з пунктом 38 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.



За результатами розгляду заяв МОЗ України направило на адресу ТОВ "Ледум" спірні листи про відмову у видачі довідки: від 18.09.2018 № 10.5-13/2511/24610 (на заяву від 05.09.2018 № 1844); від 12.10.2018 № 10.5-13/2793/27264 (на заяву від 02.10.2018 № 2108); від 12.10.2018 № 10.5-13/3047/27263 (на заяву від 02.10.2018 № 2109); від 27.11.2018 № 10.5-13/3652/31524 (на заяву від 07.11.2018 № 2275); від 27.11.2018 № 10.5-13/3653/31525 (на заяву від 07.11.2018 № 2278); від 27.11.2018 № 10.5-13/3654/31526 (на заяву від 07.11.2018 № 2281).



Правомірність відповідей МОЗ України про відмову у видачі відповідних довідок є предметом спору у цій справі.



В подальшому, оскільки МОЗ України надало відмову у видачі таких довідок, ТОВ "Ледум" не отримано звільнення від оподаткування податком на додану вартість та сплатило ПДВ при операції ввезення товару у повному розмірі, що підтверджено митними деклараціями. На виконання умов Контракту від 24.03.2018 №CA/108125D/0001/004 позивачем передано товар уповноваженому підприємству замовнику.



28.12.2018 та 08.01.2019 ТОВ "Ледум" подано до МОЗ України 4 заяви, у яких просило видати довідки, що підтверджують оплату лікарських засобів, медичних виробів ввезених на митну територію України відповідно до угод (договорів), укладених між МОЗ та спеціалізованою організацією, що здійснює закупівлю, у межах виконання бюджетних програм забезпечення медичних заходів, передбачених державними програмами, та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров`я для звільнення від оподаткування податком на додану вартість згідно з пунктом 38 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.



МОЗ України згідно додатку 4 до Порядку № 1153 видано довідки-підтвердження оплати лікарських засобів, медичних виробів на підставі угод (договорів), укладених між МОЗ та спеціалізованою організацією від 27.07.2017 № 1/60, якими підтверджено, що операції з постачання на митній території України лікарських засобів, медичних виробів здійснені ТОВ "Ледум" відповідно до Контракту від 24.04.2018 №CA/108125D/0001/004, укладеної між постачальником та спеціалізованою організацією Crown Agents Limited, та визначено загальні суми, що підлягають звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 38 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а саме, довідки-підтвердження оплати:

- від 14.01.2019 № 10.5-20/9 згідно з податковою накладною від 28.11.2018 № 147 на суму 1 569 542,38 грн;

- від 14.01.2019 № 10.5-20/7 згідно з податковою накладною від 26.09.2018 № 162 на суму 2 862 243,32 грн;

- від 14.01.2019 № 10.5-20/8 згідно з податковими накладними від 24.10.2018 № 200 на суму 2 871 239 грн. та від 29.10.2018 № 201 на суму 5 045 261,91 грн;

- від 15.01.2019 № 10.5-20/10 згідно з податковою накладною від 05.12.2018 № 60 на суму 4 697 947,95 грн.



Суди попередніх інстанцій установили та підтверджено відповідачем, що зазначені довідки видані Товариству як постачальнику товарів за операціями, що звільняються від сплати оподаткування ПДВ відповідно до пункту 38 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України на підставі пункту 10 Порядку № 1153.



Перевіривши рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції в межах доводів касаційної скарги, Суд приходить до висновку про необґрунтованість доводів касаційної скарги та відсутність підстав для їх скасування, виходячи з наступного.



Відповідно до підпункту "в" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податку на додану вартість є операції платників податку з ввезення товарів на митну територію України.



Положеннями пункту 38 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в реакції на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що тимчасово, до 31 березня 2019 року, звільняються від оподаткування податком на додану вартість: операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів, медичних виробів, внесених до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та/або введених в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності, та операції з першого постачання таких лікарських засобів, медичних виробів на митній території України; операції з першого постачання виробником на митній території України лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів, медичних виробів, внесених до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та/або введених в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності; операції з постачання (передачі) лікарських засобів та медичних виробів, що були ввезені та/або поставлені на митній території України відповідно до цього пункту, у системі охорони здоров`я від центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, та/або від державних підприємств, створених за наказом цього центрального органу виконавчої влади, до кінцевого споживача (пацієнта) у межах виконання бюджетних програм із забезпечення медичних заходів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров`я.


................
Перейти до повного тексту