1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 лютого 2020 року

Київ

справа №804/1729/16

адміністративне провадження №К/9901/16123/18

колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1

до Бабушкінського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції щодо визнання дій державного виконавця неправомірними, по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2016 року, прийняту у складі колегії суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю., Семенка Я.В.,

І. Суть спору

1. 24.03.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Бабушкінського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції, треті особи: Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України Державне підприємство "СЕТАМ", ОСОБА_2, в якому (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 02.07.2016, т.1, а. с.102, 103), просив:

1.1 визнати протиправною бездіяльність Бабушкінського ВДВС щодо не складання за результатами проведення 23.07.2014 електронних торгів акту про реалізацію предмета іпотеки - житлової квартири, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

1.2. визнати протиправною бездіяльність Бабушкінського ВДВС щодо не передання ДП "Інформаційний центр", за результатами проведення 23.07.2014 електронних торгів, акту про реалізацію предмета іпотеки - житлової квартири, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач фактично виграв електронні торги та придбав квартиру, що була предметом іпотеки, проте не зміг реалізувати своє право належним чином внаслідок протиправної бездіяльності відповідача щодо складання акту про реалізацію предмета іпотеки.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. 25.01.2014 старшим держвиконавцем Бабушкінського ВДВС Григорчуком П.В. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 41764557 (далі - ВП № 41764557) стосовно примусового виконання боржником - ОСОБА_2, виконавчого напису №1344, вчиненого 26.12.2013 приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Міханошиним М. В., про звернення стягнення на житлову квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 для задоволення вимог стягувача - ОСОБА_3 (т.2, а. с.68, 69).

4. Згідно з Інформаційної довідки з Державного реєстру іпотек від 16.02.2014 вказана квартира знаходилася в іпотеці за відповідним договором від 15.07.2009, укладеним між ОСОБА_2 (іпотекодавець) та ОСОБА_3 (іпотекодержатель) (т.2, а. с.24, 25).

5. 23.07.2014 відбулись електронні торги з реалізації квартири - лот №295, розпочаті о 9 год 00 хв. та завершені о 18 год 00 хв. того ж дня.

6. Згідно з результатами проведення даних електронних торгів:

6.1 переможцем було визначено учасника № 1, від якого на момент завершення електронних торгів надійшла найвища цінова пропозиція - протокол проведення електронних торгів № 760 від 23.07.2014 (т.2, а. с.159-163);

6.2 з огляду на відсутність підписання учасником № 1 вказаного протоколу № 760 від 23.07.2014 та відсутність здійснення ним розрахунків за придбане на електронних торгах майно, організатором сформовано новий протокол № 1235 від 10.08.2014, згідно з яким переможцем електронних торгів визначено учасника № 9, який запропонував ціну, на крок нижчу від ціни, запропонованої учасником № 1 (т.2, а. с.129-131);

6.3. з огляду на відсутність підписання учасником № 9 вказаного протоколу № 1235 від 10.08.2014 та відсутність здійснення ним розрахунків за придбане на електронних торгах майно, організатором сформовано новий протокол № 2550 від 03.09.2014, відповідно до якого переможцем електронних торгів визначений учасник № 8 - ОСОБА_1, який запропонував ціну, на крок нижчу від ціни, запропонованої учасником № 9 (т.2, а. с.117-121).

7. 04.09.2014 ОСОБА_1 підписано протокол електронних торгів № 2550 від 03.09.2014 та направлено його до ДП "Інформаційний центр", а 08.09.2014 сплачено всю належну грошову суму за придбане майно (т.2, а.с.89, 90).

8. Відповідно до постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2014 у справі № 804/13986/14 за позовом ОСОБА_2 до Бабушкінського ВДВС, якою, зокрема:

8.1. визнано протиправною бездіяльність держвиконавця Бабушкінського ВДВС щодо не закінчення виконавчого провадження № 41764557;

8.2. зобов`язано Бабушкінський ВДВС прийняти постанову про закінчення ВП №41764557 у зв`язку з фактичним виконанням в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом (т.1, а. с.143-147).

9. Указана постанова суду у справі № 804/13986/14 умотивована наявністю протиправної бездіяльності Держвиконавця щодо не закінчення ВП № 41764557 та щодо не зняття арешту, накладеного на майно боржника - ОСОБА_2 з огляду на те, що:

9.1. 04.08.2014 ОСОБА_2 перерахував на рахунок Бабушкінського ВДВС всю суму боргу за ВП № 41764557 у розмірі 490 000 грн та суму виконавчого збору у розмірі 49 000 грн, суму витрат на проведення виконавчих дій у розмірі 5 000 грн;

9.2. 05.08.2014 ОСОБА_2 звернувся до Бабушкінського ВДВС, до ДП "Інформаційний центр" і до Дніпропетровської філії ДП "Інформаційний центр" із заявою від 04.08.2014 про виконання виконавчого документа, в якій просив: закінчити виконавче провадження № 41764557 у зв`язку з фактичним виконанням в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом, не приймати кошти від переможця аукціону, який відбувся 23.07.2014, повернути гарантійний внесок у розмірі 44 925 грн переможцю аукціону, не видавати акт про проведення електронних торгів, винести постанову про припинення електронних торгів за реєстраційним номером лота 295 (Квартири);

10. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.12.2015 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, вищевказану постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2014 у справі №804/13986/14 - без змін (т.1, а.с.148-150).

11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.01.2016 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на судові рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2014 (т.1, а. с.151).

12. 23.09.2014 Держвиконавцем винесено постанову про закінчення ВП № 41764557 на підставі п.8 ч.1 ст.49 Закону України "Про виконавче провадження" у зв`язку тим, що вимоги виконавчого документа виконано боржником ( ОСОБА_2 ) фактично, у повному обсязі (т.2, а. с.98).

13. ОСОБА_1, вважаючи протиправним невиконання Держвиконавцем обов`язку щодо складання акту про реалізацію предмета іпотеки щодо квартири, яку позивач, як він вважає, придбав на електронних торгах 23.07.20164, звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

14. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2016 у справі № 804/1729/16 вищевказаний адміністративний позов задоволено.

15. Постанову суду вмотивовано тим, що оферта ДП "Інформаційний центр" відносно виставлення лоту № 295 квартири на електронні торги 23.07.2014 не могла бути відкликана вказаним підприємством після її оприлюднення на веб-сайті, а факт виконання позивачем всіх вимог щодо участі в електронних торгах 23.07.2014 з метою придбання лоту №295 квартири, свідчить про акцепт позивачем відповідної оферти.

16. Суд апеляційної інстанції скасував рішення суду першої інстанції та відмовив у задоволенні позовних вимог. Суд у своєму рішенні дійшов висновку, що фактичне виконання рішення суду відбулося до набуття ОСОБА_1 права власності на спірну квартиру, а тому у державного виконавця не виникав передбачений п.4 р.VIII Тимчасового порядку обов`язок щодо складення акту про реалізацію предмета іпотеки (Квартири), тому бездіяльність відповідача щодо не складання за результатами проведення 23.07.2014 електронних торгів вказаного акту відсутня.

IV. Касаційне оскарження

17. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

18. Обґрунтовуючи касаційну скаргу ОСОБА_1 вказує на порушення норм процесуального права, що полягає у відсутності дати складання постанови у повному обсязі. Щодо порушення норм матеріального права зазначає, що на дату проведення електронних торгів, а саме 23.07.2014, були відсутні будь-які підстави, передбачені розділом X Тимчасового порядку, які б надали можливість вважати електронні торги такими, що не відбулись, чи зупинити електронні торги. Тому, виконання ОСОБА_2 04.08.2014 рішення за виконавчим документом у виконавчому провадженні № 41764557 вже після фактичної реалізації квартири на електронних торгах 23.07.2014 не має наслідком анулювання результатів вже проведених електронних торгів. Також ніякого рішення щодо визнання торгів недійсними або їх анулювання не було. Просив скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити у силі рішення суду першої інстанції.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

19. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

20. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

21. Відповідно до статті 1 Закону України "Про іпотеку" від 05.06.2003 № 898-IV (у редакції на момент виникнення спірних відносин), іпотека - вид забезпечення виконання зобов`язання нерухомим майном, що залишається у володінні і користуванні іпотекодавця, згідно з яким іпотекодержатель має право в разі невиконання боржником забезпеченого іпотекою зобов`язання одержати задоволення своїх вимог за рахунок предмета іпотеки переважно перед іншими кредиторами цього боржника у порядку, встановленому цим Законом.

22. Згідно з частиною першою статті 52 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.99 № 606-XIV (у редакції на момент виникнення спірних відносин, далі - Закон № 606) звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні та примусовій реалізації.

23. Звернення стягнення на заставлене майно в порядку примусового виконання допускається за виконавчими документами для задоволення вимог стягувача-заставодержателя (ч.1 ст.54 Закону № 606).

24. Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.62 Закону № 606 реалізація арештованого майна, крім майна, вилученого з обігу згідно із законом, та майна, зазначеного в частині восьмій статті 57 цього Закону, здійснюється шляхом його продажу на прилюдних торгах, аукціонах або на комісійних умовах.

25. Порядок реалізації майна, зазначеного в частині восьмій статті 57 цього Закону, крім цінних паперів, визначається Міністерством фінансів України за погодженням з Національним банком України. Порядок реалізації цінних паперів визначається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з Міністерством юстиції України, а іншого майна - Міністерством юстиції України.

26. На момент виникнення спірних відносин проведення електронних торгів визначалось Тимчасовим порядком реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 16.04.2014 № 656/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.04.2014 за № 427/25204 (далі - Тимчасовий порядок), у пункті 1 якого були наведені, зокрема, такі визначення:

26.1 арештоване майно (далі - майно) - рухоме або нерухоме майно боржника (крім земельних ділянок та майна, зазначеного в частині восьмій статті 57 Закону України "Про виконавче провадження"), на яке звернено стягнення і яке підлягає примусовій реалізації;

26.2. електронні торги - прилюдні торги, що здійснюються в електронній формі в Системі.

27. Вказаний Тимчасовий порядок (в редакції на момент виникнення спірних відносин), серед іншого, передбачав наступне:

27.1. реалізація майна здійснюється шляхом проведення Організатором електронних торгів (п.1 р.V);

27.2. електронні торги розпочинаються у визначений в інформаційному повідомленні про електронні торги день. Електронні торги проводяться протягом одного робочого дня з 9-ї до 18-ї години (п.2 р.V);

27.3. переможцем електронних торгів визнається учасник, від якого на момент завершення електронних торгів надійшла найвища цінова пропозиція (п.5 р.V);

27.4. після закінчення електронних торгів на Веб-сайті відображаються відомості про завершення електронних торгів. Система автоматично формує та розміщує на Веб-сайті протокол електронних торгів по лоту у день проведення таких електронних торгів або не пізніше наступного робочого дня (п.1 р.VІ);

27.5. протокол електронних торгів роздруковується переможцем електронних торгів із Особистого кабінету, підписується та передається особисто або через представника Організатору або надсилається засобами зв`язку на поштову адресу Організатора. Підписаний протокол має надійти до Організатора не пізніше семи робочих днів з дати отримання протоколу переможцем в Особистому кабінеті (п.2 р.VІ);

27.6. у разі якщо Організатор електронних торгів не отримав підписаний протокол у строки, встановлені в пункті 2 цього розділу, або переможцем не внесено усієї належної грошової суми в строки, передбачені пунктом 1 розділу VІІІ цього Порядку, переможцем електронних торгів визнається учасник, який запропонував ціну, на крок нижчу від ціни, запропонованої переможцем, що відмовився від підписання протоколу електронних торгів або сплати належної грошової суми за придбане майно.

28. При цьому попередні цінові пропозиції переможця, що відмовився від підписання протоколу електронних торгів або сплати належної грошової суми за придбане майно, не враховуються.

29. У цьому разі Організатор вносить відповідні відомості до Системи й засобами Системи формує новий протокол електронних торгів, який повинен містити, крім інформації, зазначеної в пункті 1 цього розділу, також інформацію про непідписання протоколу електронних торгів попередньо визначеним переможцем електронних торгів або невнесення ним належної грошової суми та про визнання наступного учасника цих електронних торгів новим переможцем електронних торгів. Цей протокол розміщується Системою на Веб-сайті та в Особистому кабінеті наступного учасника цих електронних торгів, визначеного новим переможцем електронних торгів.

30. У разі ненадсилання підписаного протоколу наступним учасником, визначеним новим переможцем електронних торгів, у строки, визначені в пункті 2 цього розділу, або невнесення ним усієї належної грошової суми в установлені пунктом 1 розділу VIIІ цього Порядку строки відповідні дії повторюються для наступного учасника, що запропонував ціну, на крок нижчу від ціни, запропонованої переможцями, що відмовилися від підписання протоколу електронних торгів або сплати належної грошової суми за придбане майно. У разі відсутності такого наступного учасника електронні торги вважаються такими, що не відбулися, про що Організатор вносить відомості у Систему та формує відповідний протокол, який розміщується Системою на Веб-сайті (п.3 р.VІ).

31. При цьому розділ IX Тимчасового порядку визначає підстави для визнання електронних торгів такими, що не відбулися, зупинення електронних торгів та зняття майна з реалізації, згідно п.п.1, 2 якого:


................
Перейти до повного тексту