ПОСТАНОВА
Іменем України
31 січня 2020 року
м. Київ
справа №510/1755/16-а
адміністративне провадження №К/9901/4480/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2017р. (судді - Шляхтицький О.І.. Запорожан Д.В., Романішин В.Л.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У вересня 2016 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:
-визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (правонаступник Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області) щодо неврахування для обчислення розміру пенсії сум індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, премії до державних, професійних та ювілейних свят та інших виплат;
-зобов`язати здійснити перерахунок пенсії державного службовця з дати її призначення - з 30.09.2011 року з врахуванням зазначених виплат за 24 календарних місяця.
В обгрунтування позовних вимог посилалась на те, що 30.09.2011р. отримує пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу", у розмірі 90% від суми доходу, з якого нарахована пенсія. Однак, при призначені пенсії їй у 2011 році, відповідно до Закону України "Про державну службу" в розрахунок пенсії не включені інші виплати, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне страхування у зв`язку з чим звернулась до відповідача з заявою про перерахунок пенсії, у проведенні якого відповідач протиправно відмовив.
Постановою Ренійського районного суду Одеської області від 14.08.2017р. позов задоволено частково.
Визнано протиправною відмову управління Пенсійного Фонду України в Ренійському районі Одеської області №1262/03 від 19.09.2016 р. у перерахунку пенсії ОСОБА_1
Зобов`язано Ізмаїльське об`єднане управління Пенсійного Фонду України Одеської області здійснити позивачу перерахунок пенсії, як державному службовцю, з 29.03.2016р., і з урахуванням середньомісячної суми індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, премії до державних, професійних та ювілейних свят та інших виплат за 24 календарних місяця.
Позовні вимоги за період з 30.09.2011р. по 28.03.2016р. залишено без розгляду.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2017р. постанову Ренійського районного суду Одеської області від 14.08.2017р. скасовано та ухвалено нову, якою у задоволенні позову відмовлено.
З рішенням суду апеляційної інстанції не погодилась позивач, звернулась з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просила його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обгрунтування касаційної скарги посилається на те, що апеляційний суд не визначив реальний характер спірних правовідносин та дійшов помилкового висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
Зокрема посилалась на те, що її звернення до суду з даним позовом зумовлено неправильним призначенням пенсії у 2011 році у зв`язку з невключенням до заробітку, з якого вона обраховувалась, інших виплат, отримувані нею під час роботи на державній службі, а не у зв`язку з із змінами розміру заробітної плати працюючого державного службовця.
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018р. №628 судом задоволено клопотання відповідача та здійснено заміну відповідача у справі - Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області його правонаступником - Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що з 30.09.2011р. позивач перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" у розмірі 90% від суми заробітної плати, з урахуванням 37 років 0 місяців та 8 днів страхового стажу та 2446 грн. 40 коп. середньомісячного заробітку.
Також встановлено, що при призначені позивачу пенсії у 2011 році в розрахунок пенсії не включені інші виплати, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне страхування.
У вересні 2016 року позивач звернулась до відповідача з заявою, в якій просила здійснити перерахунок її пенсії з дати призначення з включенням зазначених у доданій до заяви довідці від 02.09.2016р. № 1183/04 інших виплат, зокрема, індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, премії до державних, професійних та ювілейних свят та інших виплат.
Листом від 19.09.2016р. №1262/03 відповідач повідомив позивача про відсутність правових підстав для перерахунку пенсії, оскільки зазначені нею виплати не є складовою заробітної плати, а тому не включаються до заробітної плати державного службовця при обчисленні пенсії.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нову про відмову в позові, апеляційний суд виходив з того, що на час звернення позивача до відповідача з заявою про перерахунок пенсії набув чинності Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015р. №889-VIII, відповідно до статті 90 якого, пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який не містить такої підстави для перерахунку пенсії, як підвищення заробітної плати працюючих державних службовців.
Також суд виходив з того, що постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016р. №292, яка застосовується з 01.05.2016р., відповідно до статей 51 і 52 нового Закону №889-VIII було встановлено мінімальний розмір посадового окладу у державних органах, затверджено схему посадових окладів на посадах державної служби, розмір надбавок до посадових окладів за ранги державних службовців працюючим державним службовцям, і така не передбачає ні можливості, ні механізму перерахунку пенсій державного службовця у зв`язку із змінами розміру заробітної плати.
Крім того, Кабінетом Міністрів України 14.09.2016р. прийнято постанову №662 "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб", якою затверджено порядок призначення пенсій деяким категоріям громадян та визнано такою, що втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 31.05.2000р. №865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії". Право державних службовців на перерахунок призначеної пенсії вказаною постановою №622 не визначено.