ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/1645/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Піх А.Б., Трубакова Є.О.,
відповідача - Кравченко О.К.,
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" (далі - ПАТ "Запоріжжяобленерго")
на рішення Господарського суду міста Києва від 04.07.2019 та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.10.2019
за позовом ПАТ "Запоріжжяобленерго"
до Антимонопольного комітету України
про визнання рішення недійсним,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Стислий виклад позовних вимог
1. Публічне акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" (згідно з пунктом 1.1. Статуту є новим найменуванням Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Антимонопольного комітету України про визнання недійсним пунктів 2, 3, 4, 5 рішення Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 21.11.2018р. №28-р/тк про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що винесене рішення є незаконним, необґрунтованим, прийнятим при неповному з`ясуванні обставин, які мають значення для справи, при неправильному застосуванні норм права, при недоведеності обставин, які визнані встановленими, а висновки, викладені у рішенні, не відповідають обставинам справи.
Стислий виклад рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.07.2019 (суддя Мандриченко О.В.) в задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.10.2019 (колегія суддів: Дідиченко М.А., Майданевич А.Г., Пашкіна С.А.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Стислий виклад вимог касаційної скарги
5. ПАТ "Запоріжжяобленерго" у касаційній скарзі просить суд рішення Господарського суду міста Києва від 04.07.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.10.2019 скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Аргументи учасників справи
Аргументи ПАТ "Запоріжжяобленерго", зазначені в касаційній скарзі
6. Скаржник у касаційній скарзі зазначає про те, що судами попередніх інстанцій неправомірно застосовано до правовідносин сторін статтю 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за відсутності ознак зловживання позивачем монопольним становищем. Судами не з`ясовано, яким чином дії позивача призвели до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції стосовно ТОВ "ЦЕМ" та ПАТ "Запоріжсталь". Крім того, скаржник посилається на те, що у ТОВ "ЦЕМ" у період з жовтня 2015 року по березень 2016 року не було жодного потенційного споживача (покупця) електричної енергії, що підтверджується листами ПАТ "Запоріжсталь" від 27.03.2019 та від 11.10.2018 щодо відсутності наміру у ПАТ "Запоріжсталь" купувати електричну енергію у ТОВ "ЦЕМ".
7. Позивач також посилається на те, що одночасне отримання споживачем електричної енергії за договором, укладеним з постачальником електроенергії за регульованим тарифом, і за договором, укладеним з постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом, неможливе згідно з вимогами чинного законодавства. Оскільки споживачем - ПАТ "Запоріжсталь" не було вчинено дій щодо припинення дії договору на користування електричної енергії від 10.01.2001, укладеного з позивачем як постачальником електроенергії за регульованим тарифом, то відповідно підстави для погодження повідомлення від 08.10.2015 у ПАТ "Запоріжжяобленерго" були відсутні.
8. Судами попередніх інстанцій не враховано вимоги пунктів 5.9, 5.10 ПКЕЕ щодо процедури зміни постачальника електроенергії, без дотримання якої постачання електроенергії за нерегульованим тарифом не допускається.
9. Скаржник також посилається на невірне застосування відповідачем положень статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо визначення розміру накладеного на позивача штрафу.
Аргументи Відділення АМК, зазначені у відзиві на касаційну скаргу
10. У відзиві на касаційну скаргу відповідач доводи касаційної скарги не визнає та погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також просить залишити рішення місцевого суду та постанову апеляційного суду без змін, касаційну скаргу - без задоволення.
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
11. Тимчасовою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України за наслідками розгляду матеріалів справи № 20/05-17 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Публічним акціонерним товариством "Запоріжжяобленерго" прийнято рішення від 21.11.2018 №28-р/тк про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу (надалі - Рішення АМК), яким:
1) визнано, що ПАТ "Запоріжжяобленерго" за результатами діяльності протягом 2015 - 2016 років займало монопольне (домінуюче) становище на ринку передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами в територіальних (географічних) межах Запорізької області (в межах території розташування електричних мереж) як таке, що не має жодного конкурента на ринку;
2) визнано дії ПАТ "Запоріжжяобленерго", які полягають у невиконанні в жовтні 2015 року зобов`язання з припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, встановленого пунктом 4 рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення від 29.09.2015 № 43-рш, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 4 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді невиконання рішення органів Антимонопольного комітету України;
3) визнано дії ПАТ "Запоріжжяобленерго", які полягають у безпідставній відмові ТОВ "Центр енергетичного моделювання" протягом листопада 2015 - березня 2016 року в погодженні Повідомлень на заявлений обсяг купівлі електричної енергії на Оптовому ринку електричної енергії, що призвело до припинення в період грудня 2015 - квітня 2016 року надання ТОВ "Центр енергетичного моделювання" послуги з передачі місцевими (локальними) електричними мережами електричної енергії, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 5 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання;
4) за вчинення порушення, зазначеного в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накладено на ПАТ "Запоріжжяобленерго" штраф у розмірі 1 900 000 гривень;
5) за вчинення порушення, зазначеного в пункті 3 резолютивної частини цього рішення, накладено на ПАТ "Запоріжжяобленерго" штраф у розмірі 13 000 000 гривень.
12. У вказаному Рішенні АМКУ встановлено наступне:
З грудня 2013 року ТОВ "Центр енергетичного моделювання" (далі - ТОВ "ЦЕМ") постачало електричну енергію за нерегульованим тарифом ПАТ "Запоріжсталь" (об`єкти якого розташовано в Запорізькій області) на підставі договору купівлі-продажу електроенергії від 01.08.2013 № 01/08-ЗП/20/2013/1554 із цим споживачем. Термін дії Договору купівлі-продажу неодноразово продовжувався: до 31.12.2014 (додатковою угодою від 30.12.2013 № 1), до 31.12.2015 (додатковою угодою від 28.12.2014 № 12) до 27.03.2016 (додатковою угодою від 30.12.2015 № 15).
Передачу місцевими (локальними) електричними мережами на об`єкти ПАТ "Запоріжсталь" електричної енергії, закупленої ТОВ "ЦЕМ" на ОРЕ, здійснювало ПАТ "Запоріжжяобленерго" за договором з ТОВ "ЦЕМ" від 01.11.2013 № 01/11-2013 на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами (далі - Договір на передачу).
У жовтні 2014 року ПАТ "Запоріжжяобленерго" безпідставно відмовило ТОВ "ЦЕМ" у погодженні Повідомлень на заявлений обсяг купівлі електричної енергії постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом (далі ПНТ) на оптовому ринку електричної енергії, що призвело до припинення з листопада 2014 року надання ТОВ "ЦЕМ" послуги з передачі електричної енергії місцевими електричними мережами на об`єкти ПАТ "Запоріжсталь" електричної енергії за нерегульованим тарифом. Такими діями ПАТ "Запоріжжяобленерго" вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що було доведено Відділенням під час розгляду справи № 02/06-15.
За результатами розгляду справи № 02/06-15 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції ВАТ "Запоріжжяобленерго" адміністративною колегією Відділення було прийнято рішення від 29.09.2015 № 43-рш, яким:
- визнано, що ВАТ "Запоріжжяобленерго" за результатами діяльності протягом 2013 року, 2014 року, січня - вересня 2015 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами в територіальних (географічних) межах Запорізької області (в межах території розташування мереж), як таке, що не має жодного конкурента на ринку;
- визнано дії ВАТ "Запоріжжяобленерго", які полягали у безпідставній відмові ТОВ "ЦЕМ" із жовтня 2014 року в погодженні Повідомлень на заявлений обсяг купівлі електричної енергії постачальником електричної енергії за нерегульованим 7 тарифом (далі - ПНТ) на оптовому ринку електричної енергії, що призвело до припинення з листопада 2014 року по вересень 2015 року надання ТОВ "ЦЕМ" послуги з передачі електричної енергії місцевими електричними мережами на об`єкти ВАТ "Запоріжсталь" електричної енергії за нерегульованим тарифом, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом п`ятим частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольними становищем на ринку передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання;
- за вчинення вказаного порушення на ВАТ "Запоріжжяобленерго" накладено штраф у розмірі 68 000 гривень; зобов`язано ВАТ "Запоріжжяобленерго" припинити зазначене вище порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом погодження ТОВ "ЦЕМ" Повідомлень на заявлений обсяг купівлі електричної енергії ПНТ на ОРЕ з дотриманням вимог чинного законодавства. Строк виконання зобов`язань - п`ятнадцять днів з дня отримання Рішення.
13. ПАТ "Запоріжжяобленерго", не погоджуючись з вказаним вище рішенням, звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою про визнання недійсним рішення від 29.09.2015 № 43-рш.
14. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 22.01.2016, яке залишено без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 16.05.2016 та постановою Вищого господарського суду України від 02.08.2016 у справі №908/5862/15 було відмовлено у задоволенні позовних вимог ПАТ "Запоріжжяобленерго" про визнання недійсним рішення від 29.09.2015 № 43-рш.
15. ТОВ "ЦЕМ" листом від 08.10.2015 № 15/08-10-01, посилаючись на договір на передачу електричної енергії від 01.11.2013, надіслало на погодження до ПАТ "Запоріжжяобленерго" Повідомлення на заявлений обсяг купівлі електричної енергії ПНТ на ОРЕ (далі - Повідомлення) у листопаді 2015 року (від 08.10.2015 № 11-ЗП) для ПАТ "Запоріжсталь".
16. При цьому, як зазначалось вище, у період надсилання ТОВ "ЦЕМ" до ПАТ "Запоріжжяобленерго" на погодження Повідомлення від 08.10.2015 № 11-ЗП у ТОВ "ЦЕМ" був споживачем електричної енергії за нерегульованим тарифом (ПАТ "Запоріжсталь"), взаємовідносини з яким регулювались чинним Договором купівлі-продажу від 01.08.2013. Дію Договору купівлі-продажу з листопада 2014 року було тимчасово зупинено у зв`язку з припиненням ТОВ "ЦЕМ" поставок електроенергії на об`єкти ПАТ "Запоріжсталь" за Договором купівлі-продажу (з листопада 2014 року по жовтень 2015 року) за незалежних від ТОВ "ЦЕМ" обставин (внаслідок зловживання ПАТ "Запоріжжяобленерго" своїм монопольнім становищем у вигляді неправомірної відмови в погодженні ТОВ "ЦЕМ" Повідомлень на заявлений обсяг купівлі електричної енергії ПНТ на ОРЕ із жовтня 2014 року по вересень 2015 року), а ПАТ "Запоріжсталь" у вказаний період здійснювало закупівлю електроенергії за регульованим тарифом у ПАТ "Запоріжжяобленерго" на підставі договору від 10.01.2001.
17. Повідомлення від 08.10.2015 № 11-ЗП енергопостачальником не було погоджено, про що листом від 15.10.2015 № 007/40-15831 ПАТ"Запоріжжяобленерго" повідомило ТОВ "ЦЕМ". Обґрунтовуючи свою позицію, ПАТ "Запоріжжяобленерго" посилалось на те, що укладений з ТОВ "ЦЕМ" Договір на передачу електричної енергії вже припинив свою дію. У зв`язку з цим постачальнику за нерегульованим тарифом запропоновано розглянути та прийняти пропозицію енергопостачальної організації щодо укладення з ПАТ "Запоріжжяобленерго" договору на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, для чого розглянути та підписати два примірники угоди (скріплені печаткою Компанії, один з яких (підписаний) повернути на адресу ПАТ "Запоріжжяобленерго").
18. Також ПАТ "Запоріжжжяобленерго" у листі від 15.10.2015 №007/40-15831 зазначило, що після погодження повідомлення на листопад 2015 року для забезпечення можливості здійснення передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами необхідно вжити заходів щодо виконання пунктів 5.9, 5.10 Правил користування електричною енергією.
19. Причиною виникнення спору у справі стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для визнання недійсним Рішення № 28-р/тк від 21.11.2018.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Закон України "Про захист економічної конкуренції" від 01.06.2010 № 2289-VI
20. Стаття 1
Економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
21. Частина перша статті 12
Суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.
22. Пункт 2 статті 50
Порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
23. Частина друга статті 52
За порушення, передбачені пунктом 1, 2 та 4 статті 50 Закону, накладаються штрафи у розмірі, передбаченому частиною другою статті 52 Закону.
24. Частина перша статті 59
Підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
25. Частина друга статті 59
Порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.
26. Частина перша статті 60
Заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.
Закон України "Про Антимонопольний комітет України" від 23.11.1993 №3659-ХІІ
27. Пункт 1 частини першої статті 7
У сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами.
28. Частина перша статті 19
Під час розгляду заяв і справ про узгоджені дії, концентрацію, про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі під час проведення розслідування, дослідження, прийняття розпоряджень, рішень за заявами і справами, здійснення інших повноважень у сфері контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, контролю за узгодженими діями, концентрацією органи та посадові особи Антимонопольного комітету України та його територіальних відділень керуються лише законодавством про захист економічної конкуренції і є незалежними від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та суб`єктів господарювання, а також політичних партій та інших об`єднань громадян чи їх органів.
Господарський процесуальний кодекс України від 06.11.1991 N 1798-XII у редакції
Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII
29. Частина перша статті 73
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
30. Стаття 74
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
31. Частини перша статті 300
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
32. Частини друга статті 300
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
33. Пункт 1 частини першої статті 308
Суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи та висновків попередніх судових інстанцій
34. Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для визнання недійсним та скасування Рішення №28-р/тк від 21.11.2018, яким встановлено порушення позивачем законодавства про захист економічної конкуренції.
35. Згідно зі статтею 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
36. Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.
37. Статтею 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" зловживання монопольним становищем визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.