1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 січня 2020 року

м. Київ

Справа № 915/692/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицької Н. О. - головуючого, Мачульського Г. М., Случа О. В.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

за участю представників:

позивача - Рибачка А. О. (адвокат),

відповідача - Проценко О. М. (адвокат), Копійки О. О. (заступник директора),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту)

на рішення Господарського суду Миколаївської області від 23.07.2019 (суддя Давченко Т. М.) і постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 30.10.2019 (Будішевська Л. О. - головуючий, судді Таран С. В., Аленін О. Ю.) у справі

за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Європейська транспортна стивідорна компанія"

про тлумачення змісту договору про встановлення сервітуту.



Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У березні 2019 року Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Миколаївського морського порту) (далі - ДП "АМПУ") звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Європейська транспортна стивідорна компанія" (далі - ТОВ "ЄТСК") про тлумачення в порядку статті 213 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) умов укладеного між ними договору про встановлення сервітуту.

2. Позов аргументовано тим, що 10.07.2016 між ДП "АМПУ" (володільцем) і ТОВ "ЄТСК" (користувачем) укладено договір № А4-А про встановлення сервітуту (далі - договір), за умовами якого ТОВ "ЄТСК" користується причалом № 13 і причальною інфраструктурою: залізничними коліями № 53, № 54 та підкрановими коліями.

Позивач зазначив, що при укладанні цього договору сторони мали на увазі користування причалом для перевантаження всіх видів вантажів, окрім наливних, а також не врахували у розрахунках і не включили до вартості користування сервітутом оплату за користування причалом під час здійснення перевалки наливних вантажів.

Позивач просив суд роз`яснити, чи передбачає укладений між сторонами договір право користування причалом № 13 та причальною інфраструктурою для перевантаження наливних вантажів, а також чи охоплює плата за сервітут, визначена у пункті 5.1 цього договору, плату за перевалку наливних вантажів.

3. ТОВ "ЄТСК", заперечуючи проти задоволення позову, зазначило, що позивач не згоден з окремими положеннями укладеного між сторонами договору, а запропонований ДП "АМПУ" спосіб тлумачення договору по суті є односторонньою зміною його умов. На думку відповідача, укладений між сторонами договір має на меті надання відповідачеві можливості здійснення навантажувально-розвантажувальних робіт через причал із використанням причальної інфраструктури та не містить застережень чи обмежень щодо окремих видів вантажів, які можуть перевалюватися через цей причал.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 23.07.2019 у справі № 915/692/19, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 30.10.2019, у задоволенні позову відмовлено повністю.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що запропонований позивачем спосіб тлумачення договору по суті спрямований на внесення до нього змін, а саме застережень щодо можливості здійснення навантажувально-розвантажувальних робіт через причал із використанням причальної інфраструктури щодо окремих видів вантажів. Крім того, у договорі немає незрозумілих слів, понять, термінів, які не давали би змоги сторонам з`ясувати їх дійсні наміри під час підписанні договору, що є необхідною умовою для тлумачення правочину відповідно до статті 213 ЦК України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Миколаївської області від 23.07.2019 і постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 30.10.2019 у справі № 915/692/19, ДП "АМПУ" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

7. Скаржник акцентує, що суди попередніх інстанцій не надали оцінки доводам позивача щодо запровадження "спеціалізованої послуги доступу портового оператора до причалу, що перебуває у господарському віданні АМПУ" та споживання такої послуги ТОВ "ЄТСК" на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.07.2015 № 483.

8. Заявник касаційної скарги наголошує, що:

- згідно з наказом ДП "АМПУ" від 12.06.2013 № 6 встановлено механізм визначення плати за сервітут на причали (причальну інфраструктуру), що перебувають на балансі ДП "АМПУ", у пункті 1 якого наведено формулу та порядок визначення плати за сервітут причалу, який використовується портовими операторами, для переробки вантажів, крім наливних; у пункті 3 цього ж наказу зазначено, що плата за послуги із використання причалу, що перебуває на балансі ДП "АМПУ", для переробки наливних вантажів регулюється за окремими тарифами;

- 24.04.2015 ДП "АМПУ" видало наказ № 259, згідно з яким з метою збільшення прибутків підприємства, введено у дію вільний тариф на послугу із забезпечення вантажопереробки рослинних наливних вантажів силами та засобами клієнта через причал № 13; з моменту введення зазначеного тарифу портові оператори мали замовляти відповідну послугу окремо.

- саме на підставі наведених позицій та факту неможливості перевантаження наливних вантажів на причалі № 13 у Миколаївському морському порту через те, що спеціалізація цього причалу на момент укладення договору не передбачала перевалу наливних вантажів (можливість з`явилася лише із 2015 року), викладені обставини свідчать про необхідність тлумачення змісту договору в судовому порядку.

9. Крім цього, скаржник зауважує, що відповідач під час укладення договору не заявляв про намір здійснювати перевалку наливних вантажів і фактично не здійснював таких операцій.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

10. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "ЄТСК" просить відмовити у її задоволенні, рішення і постанову залишити без змін, оскільки оскаржувані судові рішення є законними, повністю обґрунтованими і такими, що прийнято із дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11. Як свідчать матеріали справи та встановили суди попередніх інстанцій, 10.07.2013 між ДП "АМПУ" (володільцем) і ТОВ "ЄТСК" (користувачем) укладено договір, відповідно до умов якого, беручи до уваги необхідність виконання користувачем комплексу робіт і послуг, пов`язаних із перевалкою вантажів (навантажувально-розвантажувальних робіт) через причал № 13 та із використанням причальної інфраструктури (залізничні та підкранові колії), а також забезпечення володільцем можливості користування товариством зазначеним причалом і причальною інфраструктурою, ТОВ "ЄТСК" користується причалом № 13 (інв. № 1031040) та причальною інфраструктурою: залізничними коліями № 53, № 54 (інв. № 1031087, № 1031088) та підкрановими коліями (інв. № 1031069).

12. Згідно зі статтею 2 зазначеного договору сервітут встановлюється для можливості здійснення користувачем навантажувально-розвантажувальних робіт через причал з використанням причальної інфраструктури. Обсяг прав та обов`язків по користуванню причалом та причальною інфраструктурою, щодо яких встановлюється право сервітуту згідно даного договору, визначається на підставі чинного законодавства України та умовами даного договору.

13. Видом права сервітуту є право користування майном (причалом та причальною інфраструктурою) згідно з "планом-схемою причалу № 13 та причальної інфраструктури" (додаток № 1, який є невід`ємною частиною договору), наступною довжиною: причал № 13 (інв. № 1031040) 236,0 м.п., технологічна ширина 15,0 м.п.; залізничні колії № 53, № 54 (інв. № № 1031087, 1031088) 355,68 м.п.; підкранові колії (інв. № 1031069) 236,0 - м.п. у дві нитки.

Сервітут полягає у можливості вільного та безперешкодного користування причалом та причальною інфраструктурою, визначеними вище (стаття 3 договору).

14. Сервітут є строковим та оплатним. Не підлягає відчуженню. Сервітут є речовим правом користувача, має абсолютний характер і підлягає захисту від неправомірних дій невизначеного кола осіб відповідно до чинного законодавства України. Сервітут не позбавляє володільця, щодо якого він встановлений, права володіння та користування причалом і причальною інфраструктурою (пункти 4.2 - 4.5 договору).

15. У пункті 5.1 договору передбачено, що вартість плати за користування сервітутом за місяць складає 160 340,76 грн без ПДВ, яке стягується у відповідності до чинного законодавства. У разі якщо фактичне користування причалом та причальною інфраструктурою користувачем не відбувається, плата за цей період володільцем з користувача не справляється.

16. Оплата здійснюється користувачем шляхом перерахування коштів на поточний рахунок володільця на підставі акта наданих послуг, підписаного обома сторонами згідно виставленого рахунку щомісячно до 20-го числа місяця, наступного за розрахунковим (пункт 5.3 договору).

17. Володілець залишає за собою право на зміну тарифу за користування сервітутом за цим договором виключно у разі: підвищення мінімального рівня заробітної плати на законодавчому рівні; змін у розмірі відрахувань у фонди (пенсійний соцстраху та інше), інфляції на законодавчому рівні, з подальшим укладенням додаткової угоди до договору; при цьому тариф за користування сервітутом змінюється володільцем на розмір зміни собівартості послуг (сервітуту) у зв`язку з обставинами, вказаними у цьому пункті (пункт 5.7 договору).

18. Користувач зобов`язаний: використовувати причал та причальну інфраструктуру у відповідності з визначеною метою, що відповідає призначенню цього майна на момент встановлення сервітуту та діяти межах своїх господарських потреб; користуватись сервітутом способом, найменш обтяжливим для володільця, при цьому своїми діями не створювати загрозу життю та здоров`ю працівників володільця та навколишньому природному середовищу; організовувати виконання навантажувально-розвантажувальних робіт відповідно до діючого законодавства України, дотримуватися правил, діючих на території володільця; до 15-го числа місяця, наступного за розрахунковим, повертати володільцю підписані акти наданих послуг; щомісячно до 20-го числа місяця, наступного за розрахунковим, згідно виставленого рахунку володільця вносити плату за користування сервітутом за попередній місяць; надавати володільцю інформацію про вантажі, що перевалюються з метою складання звітності для Міністерства інфраструктури України та Держкомстату, а також для забезпечення оперативності взаємодії сторін; дотримуватися вимог НД 31.3.003-2005 Правила технічної експлуатації портових гідротехнічних споруд (наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27.05.2005 № 257); у разі пошкодження причалу та причальної інфраструктури володільця та виникнення аварії, користувач зобов`язаний першочергово терміново повідомити володільця; нести витрати, пов`язані з реєстрацією права сервітуту у відповідності до цього договору (пункти 7.1 - 7.1.9 договору).

19. Володілець приймає на себе обов`язки: не чинити перешкод користувачу в здійсненні свого права сервітуту на умовах даного договору; щомісячно до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим, надавати користувачу рахунок на сплату за користування сервітутом, який оформляється на підставі акту наданих послуг; не втручатися у господарську діяльність користувача і не чинити перешкод у її здійсненні; забезпечити безперешкодний прохід/проїзд працівників користувача та інших осіб за зверненням користувача на об`єкт сервітуту; повідомити письмово користувача про укладення договорів сервітуту, оренди або інших договорів щодо об`єкту сервітуту або окремих його частин протягом трьох днів з дня укладення відповідного договору; нещасні випадки, що сталися на території володільця із працівниками користувача або з працівниками володільця, розслідуються та беруться на облік згідно з нормативно-правовим актом з охорони праці (постанова Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1232 "Деякі питання розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві") (стаття 8 договору).

20. Володілець має право: вимагати від користувача використання причалу та причальної інфраструктури у відповідності з визначеною метою із дотриманням положень цього договору та норм чинного законодавства, що регулює такі відносини; здійснювати контроль за використанням користувачем права сервітуту; вимагати відшкодування на загальних підставах збитків, завданих шляхом неправомірно заподіяної шкоди користувачем; вимагати припинення сервітуту у випадках, встановлених чинним законодавством України; за попереднім погодженням з користувачем здійснювати на об`єкті сервітуту необхідні дії, пов`язані з експлуатацією і обслуговуванням майна в межах об`єкту сервітуту; контролювати технічний стан, дотримання встановленого режиму експлуатації причалу та причальної інфраструктури, дотримання встановлених величин експлуатації навантажень, що допускаються на причальні споруди (пункти 9.1-9.1.6 договору).

21. Згідно з пунктом 15.2 договору будь-які інші зміни і доповнення до цього договору мають силу тільки у випадку, якщо вони оформлені у письмовому виді, підписані повноважними представниками обох сторін і скріплені печатками.

22. Суди попередніх інстанцій також установили, що за змістом додаткової угоди від 08.08.2013 № 1 до договору сторони погодили внесення змін у частині плати за сервітут, обов`язків користувача щодо безпечної експлуатації причалу, відповідальності користувача за пошкодження об`єктів договору. Крім того, сторони доповнили договір пунктом 16.4, згідно з яким всі права та обов`язки володільця, передбачені договором, виконує Миколаївська філія ДП "АМПУ" (адміністрація Миколаївського морського порту), в тому числі ведення бухгалтерського обліку, проведення розрахунків, підписання первинних документів, тощо.


................
Перейти до повного тексту