1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 січня 2020 року

Київ



справа №640/6624/19

адміністративне провадження №К/9901/33861/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів -Білак М.В., Соколова В.М.,



розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/6624/19



за позовом Міністерства юстиції України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Робітнича газета", третя особа - Головне управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області, про припинення випуску газети



за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Робітнича газета" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2019 року (прийняту судом у складі головуючого судді - Федорчука А.Б.), на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року (прийняту судом у складі: головуючого судді - Костюк Л.О., суддів: Бужак Н.П., Пилипенко О.Є.),



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2019 року Міністерство юстиції України (далі - позивач, Міністерство, Мін`юст) звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Робітнича газета" (далі - відповідач, ТОВ "Робітнича газета"), за участю третьої особи - Головного управління Служби безпеки України у місті Києві та Київській області (далі - третя особа, СБ України), в якому просило припинити випуск газети "Робітнича газета" ("Robochaya gazeta", "Рабочая газета"), зареєстрована Державним комітетом телебачення та радіомовлення України 08 грудня 2005 року, свідоцтво №10724, Серія КВ, засновником якої є Товариство з обмеженою відповідальністю "Робітнича газета".

1.1 В обґрунтування позовних вимог Міністерство зазначило, що у зв`язку із порушенням ТОВ "Робітнича газета" вимог Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" та Закону України "Про інформацію", що підтверджується листом Головного управління Служби безпеки України у місті Києві та Київській області від 07 лютого 2019 року №51/12-1189, висновком експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2018 року №10003/18-39/19560-19563/18-39, випуск такої газети підлягає припиненню в судовому порядку.



Короткий зміст рішення суду І інстанції

1. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2019 року в задоволенні позовних вимог відмолено.

2. Суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, дійшов висновку про наявність порушень відповідачем вимог Закону України від 16 листопада 1992 року N2782-XII "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (далі - Закон N2782-XII) та Закону України від 9 квітня 2015 року N 317-VIII "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Закон N317-VIII), а тому наявні підстави для припинення випуску газети "Робітнича газета".



Короткий змість рішення суду апеляційної інстанції

3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року залишено без змін рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2019 року.

4. Суд апеляційної інстанції вказав, що встановлені висновком експертизи обставини свідчать про порушення ТОВ "Робітнича газета" вимог Закону N317-VIII та Закону №2782-XII, що є підставою для припинення випуску даної газети.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та заперечень

5. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ТОВ "Робітнича газета" звернулось із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просило скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2019 року, прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

6. Відповідач вказав, що оскаржувані судові рішення є незаконними, необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки суди не вказали, які конкретно публікації або окремі фрази порушують вимоги Закону N317-VIII та Закону N 2782-XII. На думку відповідача, для припинення випуску газети необхідно встановити конкретні порушення, які слугували підставою для такого припинення.

7. ТОВ "Робітнича газета" також зазначила, що суди попередніх інстанцій не досліджували зміст газет № 47 від 24 квітня 2018 року, № 48 від 26 квітня 2018 року, №50-51 від 04 травня 2018 року.

8. Окрім того, відповідач наголосив, що матеріали справи не містять належним чином засвідчену копію експертного висновку, на якому ґрунтуються оскаржувані висновки; копію висновку засвідчила не уповноважена особа, а сам висновок взагалі не стосуються відповідача.

8.1 Також представником відповідача зазначено, що даний висновок є недопустимим доказом у справі, оскільки з нього не вбачається, який саме примірник газети досліджувався експертом; також з висновку експерта можна дійти висновку, що відтворені лозунги, які зазначає експерт, відносяться до історичного викладення тематики/реконструкції історичних подій, що не заборонено чинним законодавством.

9. ТОВ "Робітнича газета" наголосило у касаційній скарзі про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права - частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), не врахувавши, що відповідач не є суб`єктом владних повноважень.

10. Окрім того, відповідач вказав, що судами першої та апеляційної інстанції було проігноровано клопотання ТОВ "Робітнича газета" стосовно проведення судової лінгвістичної експертизи в рамках цієї адміністративної справи, що, відповідно до статті 353 КАС України, є підставою для скасування судового рішення.

11. Ухвалою Верховного Суду від 11 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

12. Міністерством подано відзив на касаційну скаргу відповідача, в якому позивач просив оскаржувані судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

13. Позивач зазначив, що твердження відповідача, викладені у скарзі, є лише його суб`єктивним баченням, під час розгляду справи як в суді першої інстанції, так і в апеляційній інстанцій, було досліджено примірники газети та надано їм належну правову оцінку.

14. Також Міністерство вказало, що висновок експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2018 року № 10003/18-39/19560-19563/18-39 є належним та допустимим доказом в даній справі.

15. Окрім того, представником позивача зауважено, що друковані засоби масової інформації не можуть містити закликів до захоплення влади, насильницької зміни конституційного ладу та пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, а у протилежному випадку підлягають припиненню в судовому порядку, оскільки право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань не є абсолютним, а його здійснення може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам.

16. Також до Верховного Суду Головним управлінням Служби безпеки України у м. Києві та Київській області подано відзив на касаційну скаргу відповідача, в якій СБ України просила залишити оскаржувані судові рішення без змін, а скаргу ТОВ "Робітнича газета" - без задоволення.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

17. Газета "Робітнича газета" ("Robochaya gazeta", "Рабочая газета") зареєстрована Державним комітетом телебачення та радіомовлення України, що підтверджується відповідним свідоцтвом № 10724, Серія КВ.

18. 07 лютого 2019 року Головне управління Служби безпеки України у місті Києві та Київській області листом №51/12-1189 повідомило Міністерство юстиції України, що слідчим управлінням Головного управління Служби безпеки України у місті Києві та Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22017000000000168, зареєстрованому у Єдиному реєстрі досудових розслідувань за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 109 та частиною 1 статті 111 Кримінального кодексу України.

19. У зазначеному листі також вказано, що в ході досудового розслідування кримінального провадження призначено експертне дослідження інформації, викладеної у газеті "Рабочая газета" випуск №50-51 (16219-16220) 04 мая 2018 года" (тираж 239305), "Рабочая газета" випуск №48 (16217) 26 апреля 2018 года" (тираж 258792) та "Рабочая газета" випуск №47 (16216) 24 апреля 2018 года" (тираж 258792).

20. Згідно з висновком експерта Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України №10003/18-39/19560-19563/18-39 від 04 жовтня 2018 року у текстових матеріалах газет: "Рабочая газета" випуск №50-51 (16219-16220) 04 мая 2018 года", "Рабочая газета" випуск №48 (16217) 26 апреля 2018 года" та "Рабочая газета" випуск №47 (16216) 24 апреля 2018 года" наявні статті, зміст яких містить мовні ознаки схиляння та підбурювання до зміни чинної української влади і діючої в Україні системи суспільного державного укладу та встановлення соціалістичного ладу шляхом насильницької зміни існуючого суспільного порядку, розпалювання в українському суспільстві нетерпимості на ґрунті ідеологічних та політичних переконань.

21. Зазначеним листом проінформовано Міністерство юстиції України для розгляду питання про ініціювання процедури припинення випуску видання в судовому порядку.

22. В додаток до листа надано копію висновку експерта №10003/18-39/19560-19563/18-39 від 04 жовтня 2018 року.

23. Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.



РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

24. Статтею 15 Конституції України передбачено, що суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності.



Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова.



Цензура заборонена.

25. Правові основи діяльності друкованих засобів масової інформації (преси) в Україні, встановлює державні гарантії їх свободи відповідно до Конституції України, Закону України "Про інформацію" та інших актів чинного законодавства і визнаних Україною міжнародно-правових документів створює Закон України від 16 листопада 1992 року N 2782-XII "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (далі - Закон N 2782-XII).

26. В Законі N 2782-XII під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.

27. Статтею 2 Закону N 2782-XII передбачено, що свобода слова і вільне вираження у друкованій формі своїх поглядів і переконань гарантуються Конституцією України і відповідно до цього Закону означають право кожного вільно і незалежно шукати, одержувати, фіксувати, зберігати, використовувати та поширювати будь-яку інформацію за допомогою друкованих засобів масової інформації, крім випадків, визначених законом, коли обмеження цього права необхідно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

28. Відповідно до статті 3 Закону N2782-XII забороняється використання друкованих засобів масової інформації для:



закликів до захоплення влади, насильницької зміни конституційного ладу або територіальної цілісності України;

пропаганди війни, насильства та жорстокості;



розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі;



розповсюдження порнографії, а також з метою вчинення терористичних актів та інших кримінально караних діянь;



пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;



популяризації або пропаганди держави-агресора та її органів влади, представників органів влади держави-агресора та їхніх дій, що створюють позитивний образ держави-агресора, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України;



втручання в особисте і сімейне життя особи, крім випадків, передбачених законом;



заподіяння шкоди честі і гідності особи;



розголошення будь-якої інформації, яка може призвести до вказання на особу неповнолітнього правопорушника без його згоди і згоди його законного представника.

29. Згідно з підпунктом 2-2 пункту 3 Положення "Про Міністерство юстиції України", затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 року N 228 (далі - Положення N 228) одним із основних завдань Міністерства юстиції України є забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.

30. Підпунктом 83-7 пункту 4 Положення N 228 передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює відповідно до закону контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, в тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до закону, та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені законом; державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.

31. Визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму Закон України від 9 квітня 2015 року N 317-VIII "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Закон № 317-VIII).

32. Пунктом 2 частини першої статті 1 Закону №317-VIII пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - публічне заперечення, зокрема через засоби масової інформації, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.


................
Перейти до повного тексту