ПОСТАНОВА
Іменем України
31 січня 2020 року
Київ
справа №240/5873/18
адміністративне провадження №К/9901/18988/19
№К/9901/17735/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Соколова В.М.,
суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Національної поліції в Житомирській області на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2019 року (судді Капустинський М.М., Охрімчук І.Г., Моніч Б.С.) у справі № 240/5873/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Житомирській області (далі -Національна поліція, ГУНП в Житомирській області) про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
У грудні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ начальника Головного управління Національної поліції в Житомирській області від 12 грудня 2018 року №241 о/с "Про переведення підполковника поліції ОСОБА_1 (0071771) з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області на посаду заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області";
- поновити підполковника поліції ОСОБА_1 на посаді начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області.
На обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що оскаржуваний наказ є необґрунтованим, оскільки переведення позивача на посаду в інший відділ поліції відбулося з порушенням норм законодавства. На думку позивача, відповідачем незаконно застосовано частину 8 статті 65 Закону України "Про Національну поліцію" у випадку переведення (переміщення) позивача, оскільки вказана стаття не являється підставою переміщення поліцейських на посади в органах поліції, а встановлює лише ініціативу визначеного кола осіб, які мають право порушувати питання про переміщення. Також стверджує, що його безпідставно переміщено на нерівнозначну посаду: з посади начальника відділення поліції на посаду заступника начальника відділення поліції, з іншим колом функціональних обов`язків, нижчим посадовим окладом. Зокрема, відповідачем не враховано, що посадовий оклад начальника відділення поліції складає 3100 гривень, а посадових оклад заступника начальника відділення поліції - 3000 гривень, тобто вони є не однаковими, що свідчить про нерівнозначність посад.
З огляду на викладене, позивач звернувся із вказаним адміністративним позовом до суду та просить скасувати його переміщення та поновити на посаді, з якої його незаконно переведено.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 20 лютого 2019 року у задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 відмовив.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність прийнятого наказу начальника Головного управління Національної поліції в Житомирській області від 12 грудня 2018 року №241 о/с, оскільки ОСОБА_1 не позбавлено спеціального звання і не понижено у такому званні, крім того, посади начальника відділення поліції, та, заступника начальника відділення поліції, на яку переведено - є рівнозначними.
Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 травня 2019 року частково задовольнив апеляційну скаргу ОСОБА_1, скасував рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року та ухвалив нове - про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1
Визнав протиправним наказ начальника Головного управління Національної поліції в Житомирській області від 12 грудня 2018 року №241 о/с "Про переведення підполковника поліції ОСОБА_1 (0071771) з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції цього ж Головного управління Національної поліції в Житомирській області на посаду заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області". В решті позову - відмовив.
Скасовуючи судове рішення першої інстанції, суд апеляційної інстанції вказав, що наказ №241 о/с від 12 грудня 2018 року, яким підполковника поліції ОСОБА_1 переведено на посаду заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції ГУНП в Житомирській області, на час його винесення, є протиправним. При цьому, враховуючи скасування відповідачем оскарженого наказу №241 о/с до постановлення рішення, суд апеляційної інстанції визнав протиправним оскаржений наказ, без його скасування. Суд зазначив, що на час апеляційного перегляду справи позивач проходить службу на посаді заступника начальника відділення поліції на підставі наказу №218 о/с від 12 листопада 2018 року, який останнім не оскаржувався та не є предметом розгляду у даній справі, а тому поновлення позивача на посаді начальника відділення поліції через оскарження уже скасованого наказу (№241 о/с від 12 грудня 2018 року) не може бути вирішено.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.
Не погоджуючись із судовим рішеннями апеляційної інстанції ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2019 року частково та ухвалити нове рішення у частині, а саме: скасувати наказ начальника Головного управління Національної поліції в Житомирській області від 12 грудня 2018 року №241 о/с та поновити позивача на посаді начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області.
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції об`єктивно визначив протиправним оскаржуваний наказ від 12 грудня 2018 року №241 о/с, однак припустився помилки та не застосував наслідки такої протиправності, за якими передбачено скасування такого наказу та поновлення на посаді (начальника відділення поліції) з якої працівника було незаконно звільнено. Скаржник наголошує, що трудовим законодавством України та судовою практикою, зокрема, в ухвалі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 25 вересня 2017 року у справі №233/30/16-ц чітко встановлено, що у разі визнання судом звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі.
Також, з касаційною скаргою на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2019 року звернулась Національна поліція.
Відповідач у касаційній скарзі просить скасувати судове рішення апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції помилково дійшов висновку про невідповідність оскаржуваного наказу принципу рівнозначності, застосувавши до спірних правовідносин критерії визначені статтею 2 Закону України "Про державну службу", оскільки сфера дії цього Закону не розповсюджується на осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів та працівників інших органів, яким присвоюються спеціальні звання.
Позиція інших учасників справи
У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує на необґрунтованість касаційної скарги відповідача і просить залишити її без задоволення.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач вказує на безпідставність касаційної скарги позивача і просить залишити її без задоволення.
Позивачем також надано відповідь на відзив відповідача.
Рух касаційної скарги
Ухвалою від 03 липня 2019 року Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 (К/9901/17735/19).
Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду ухвалою від 01 серпня 2019 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою Національної поліції (К/9901/18988/19).
Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30 січня 2020 року підготовчі дії закінчено, призначено попередній розгляд справи у відповідності до вимог статті 340 КАС України.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
20 січня 2017 року ОСОБА_1 призначено на посаду начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області.
Наказом начальника Національної поліції від 06 липня 2018 року №850 ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з посади.
На виконання зазначеного наказу, наказом начальника Національної поліції від 23 липня 2018 року №149 о/с ОСОБА_1 переміщено з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області на посаду заступника начальника Черняхівського відділення поліції Коростишівського відділу поліції цього ж Головного управління, на підставі пункту 2 частини першої статті 65 Закону України "Про Національну поліцію".
Не погодившись з зазначеним переведенням, ОСОБА_1, 15 серпня 2018 року оскаржив його до суду, звернувшись з відповідним позовом.
До постановлення судового рішення за вказаним позовом, наказом начальника Національної поліції від 12 листопада 2018 року №218 відповідно до підпункту 1 пункту 2 частини першої та частини восьмої статті 65 Закону України "Про національну поліцію" ОСОБА_1 переміщено заступником начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області, встановивши посадовий оклад 3000 грн, звільнивши з посади заступника начальника Черняхівського відділення поліції Коростишівського відділу поліції цього ж Головного управління, з 12 листопада 2018 року.
10 грудня 2018 року рішенням Житомирського окружного адміністративного суду (справа №0640/4110/18) визнано протиправними та скасовано накази Національної поліції від 06 липня 2018 року №850 та від 23 липня 2018 року №149 о/с в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності та переміщення підполковника поліції ОСОБА_1 з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Національної поліції на посаду заступника начальника Черняхівського відділення поліції Коростишівського відділу поліції цього ж Головного управління, та поновлено підполковника поліції ОСОБА_1 на посаді начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Національної поліції.
В частині негайного виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року (справа №0640/4110/18), наказом Національної поліції від 11 грудня 2018 №238 о/с "По особовому складу", скасовано накази Національної поліції від 06 липня 2018 року №850 та від 23 липня 2018 року №149 о/с та поновлено підполковника поліції ОСОБА_1 на посаді начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Національної поліції, з 23 липня 2018 року, звільнивши з посади заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції цього ж Головного управління.
Відповідачем, зазначене судове рішення оскаржено в апеляційному порядку.
Крім того, 12 грудня 2018 року прийнято наказ №241 о/с "По особовому складу", яким відповідно до частини восьмої статті 65 Закону України "Про Національну поліцію" переведено підполковника поліції ОСОБА_1 заступником начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Національної поліції, встановивши посадовий оклад 3000 гривень, звільнивши з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції цього ж Головного управління, з 12 грудня 2018 року.
Вважаючи, що повторне переведення також здійснено з порушенням Закону України "Про Національну поліцію", позивач звернувся до суду з даним позовом.
При цьому, під час розгляду даної адміністративної справи (№240/5873/18) в суді апеляційної інстанції, 17 квітня 2019 року постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду у попередній справі (№0640/4110/18) оскаржені накази Національної поліції від 06 липня 2018 року №850 та від 23 липня 2018 року №149 о/с визнані правомірними, тому апеляційна скарга відповідача була задоволена. рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року - скасовано. Ухвалено нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
На виконання постанови суду апеляційної інстанції від 17 квітня 2019 року (яка набрала законної сили), наказом Національної поліції №74 о/с від 14 травня 2019 року скасовано накази Національної поліції:
- від 11 грудня 2018 року №238 о/с в частині виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року у справі №0640/4110/18 щодо підполковника поліції ОСОБА_1 ;
- від 12 грудня 2018 року №241 о/с в частині переведення підполковника поліції ОСОБА_1 з посади начальника Андрушівського відділення поліції Бердичівського відділу поліції Національної поліції на посаду заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Національної поліції, з 12 грудня 2018 року.
Також зазначено, вважати підполковника поліції ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Лугинського відділення поліції Коростенського відділу поліції Національної поліції відповідно до наказу Національної поліції від 12 листопада 2018 року №218 о/с.
Керуючись частиною п`ятою статті 4 Закону України "Про доступ до судових рішень" від 22 грудня 2005 року № 3262, згідно з якою судді мають право на доступ до усіх інформаційних ресурсів Єдиного державного реєстру судових рішень встановлено, що ухвалою Верховного Суду від 17 липня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у справі № 0640/4110/18 залишено без змін.
Незважаючи на скасування відповідачем оскарженого наказу №241 о/с, позивач в суді підтримав доводи апеляційної скарги та просив задовольнити вимоги.
Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні відносини регулюються Законом України від 02 липня 2015 року №580-VIІI "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VІІІ), який визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону №580-VIІI Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону №580-VІІІ поліцейським є громадянин України, який склав Присягу поліцейського, проходить службу на відповідних посадах у поліції і якому присвоєно спеціальне звання поліції.
Порядок переміщення та переведення поліцейського визначено у частині першій статті 65 Закону №580-VIII.
Переміщення поліцейських здійснюється:
1) на вищу посаду - у порядку просування по службі;
2) на рівнозначні посади: для більш ефективної служби, виходячи з інтересів служби; за ініціативою поліцейського; у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням реорганізації; у разі необхідності проведення кадрової заміни в місцевостях з особливими природними, географічними, геологічними, кліматичними, екологічними умовами (далі - місцевості з визначеним строком служби); за станом здоров`я - на підставі рішення медичної комісії; з меншим обсягом роботи з урахуванням професійних і особистих якостей - на підставі висновку атестації; у разі звільнення з посади на підставі рішення місцевої ради про прийняття резолюції недовіри відповідно до статті 87 цього Закону;