ПОСТАНОВА
Іменем України
30 січня 2020 року
Київ
справа №1240/2641/18
адміністративне провадження №К/9901/17161/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельний дім "Євротрубпласт" до Головного управління ДФС у Луганській області, Луганської митниці ДФС про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
ТОВ "Торгівельний дім "Євротрубпласт" (далі - Товариство) звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області, Луганської митниці ДФС про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначало, що з дотриманням строку, встановленого статтею 43 ПК України (1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми) подало заяву про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань, проте відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у ненаданні до УДКСУ у м. Луганську висновку про повернення на поточний рахунок позивача сум надмірно сплачених грошових зобов`язань, зокрема: надмірно сплаченого ПДВ з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336921,97 грн; надмірно сплаченого мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23789,88 грн; надмірно сплаченого додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50 799,78 грн, з державного бюджету України.
Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивач просив суд:
визнати протиправною бездіяльність ГУ ДФС у Луганській області, яка полягає у ненаданні до Управління Державної казначейської служби України у м. Луганську Луганської області висновку про повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань: податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336921,97 грн; мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23789,88 грн; додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50799,78 грн;
зобов`язати ГУ ДФС у Луганській області підготувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у м. Луганську Луганської області "Висновок про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені" на поточний рахунок ТОВ "ТД "Євротрубпласт" з Державного бюджету України надмірно сплачених: податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336921,97 грн; мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23789,88 грн; додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50799,78 грн.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність ГУ ДФС у Луганській області щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з: податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336 921,97 грн; мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23 789,88 грн; додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50 799,78 грн, на підставі заяви від 06 червня 2018 року за вих. № 504/2018. Зобов`язано ГУ ДФС у Луганській області подати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування на поточний рахунок ТОВ "Торгівельний дім "Євротрубпласт" (код ЄДРПОУ 33090871, місцезнаходження: 93009, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Трудова, буд. 1, п/р НОМЕР_1 у АТ "ОТП Банк", МФО 300528, надміру сплачених грошових коштів з: податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336 921,97 грн; мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23 789,88 грн; додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50 799,78 грн.
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Луганській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, а в задоволенні позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за наслідками перевірки, оформленої актом від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, ГУ ДФС у Луганській області прийнято податкові повідомлення - рішення:
- від 11 серпня 2017 року №0000931408, яким за порушення статті 49, пункту 2 частини другої статті 52, частини четвертої, п`ятої, пунктів 3 та 5 частини десятої, частини одинадцятої статті 58 МК України, пункту 4 Порядку включення сум роялті та інших ліцензійних платежів до ціни, що фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, під час визначення їх митної вартості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 446, збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання" код платежу 15010100 на суму 17 604,48 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 14083,58 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 3 520,90 грн;
- від 11 серпня 2017 року №0000941408, яким за порушення статті 49, пункту 2 частини другої статті 52, частини четвертої, п`ятої, пункту 5 частини десятої, частини одинадцятої статті 58 МК України, статей 2, 3, 4 Закону України "Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті ХІІ Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року" зі змінами та доповненнями, збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання" код платежу 15011100 в розмірі 31731,06 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 25384,85 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 6 346,21 грн;
- від 11 серпня 2017 року №0000951408, яким за порушення статті 49, пункту 2 частини другої статті 52, частин четвертої, п`ятої, пункту 3, 5 частини десятої, частини одинадцятої статті 58 МК України, пункту 190.1 статті 190 ПК України, пункту 4 Порядку включення сум роялті та інших ліцензійних платежів до ціни, що фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, під час визначення їх митної вартості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №446, збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання", код платежу 14070100, в розмірі 232 659,22 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 186 127,38 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 46531,84 грн.
Товариством повністю сплачено суму нарахованих зазначеними податковими повідомленнями - рішеннями грошових зобов`язань, що підтверджується платіжними дорученнями: від 5 вересня 2017 року №17146 на суму 232 659,22 грн за платежем податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання, згідно податкового повідомлення - рішення від 11 серпня 2017 року №0000951408, від 5 вересня 2017 року № 17147 на суму 17604,48 грн за платежем мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, згідно податкового повідомлення - рішення від 11 серпня 2017 року №0000931408, від 5 вересня 2017 року №17148 на суму 31731,06 грн за платежем на додатковий імпорт на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, згідно податкового повідомлення - рішення від 11 серпня 2017 року №0000941408, від 5 вересня 2017 року №17152 на суму 104 200,00 грн - пеня на додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, від 5 вересня 2017 року №17153 на суму 18300,00 грн - пеня на мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, від 5 вересня 2017 року №17154 на суму 7800,00 грн - пеня на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, від 16 листопада 2017 року №17909 на суму 10000,00 грн на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, від 16 листопада 2017 року №17910 на суму 140,00 грн - пеня на мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871, від 16 листопада 2017 року №17911 на суму 860,00 грн - пеня на додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання згідно акта перевірки від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090871.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року, у справі №812/1771/17 за позовом ТОВ "ТД "Євротрубпласт" до ГУ ДФС у Луганській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення ГУ ДФС у Луганській області від 11 серпня 2017 року №0000931408, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, в частині нарахування податкового зобов`язання у сумі 12980,00 грн; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення ГУ ДФС у Луганській області від 11 серпня 2017 року №0000941408, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 31731,06 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями у сумі 25384,85 грн та за штрафними санкціями 6346,21 грн; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення ГУ ДФС у Луганській області від 11 серпня 2017 року №0000951408, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання, в частині нарахування податкового зобов`язання у сумі 180482,11 грн.
16 травня 2018 року за вих. №2979/10/12-32-14-08-16 ГУ ДФС у Луганській області на адресу директора Товариства направлено податкові повідомлення - рішення від 15 травня 2018 року №00000071408, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання" код платежу 14070100 на суму 7056,59 грн та від 15 травня 2018 року №00000061408, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання" код платежу 15010100 на суму 1 378,48 грн, з зазначенням, що ГУ ДФС у Луганській області відповідно до частини 12 статті 354 МК України та підпункту 60.1.5 пункту 60.1 та пункту 60.4 статті 60 ПК України складено ці податкові повідомлення - рішення за результатом часткового скасування акта від 13 липня 2017 року №187/12-32-14-08/33090897 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Євротрубпласт" (код 33090871) дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів за окремими митними деклараціями згідно з додатком" ухвалою №812/1771/17 Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року.
6 червня 2018 року за вих. №504/2018 позивачем направлено до ГУ ДФС у Луганській області заяву про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань відповідно до статті 43 ПК України, в якій зазначено суму надміру сплачених грошових зобов`язань - 414 859,69 грн, напрямок повернення цих коштів - на поточний рахунок НОМЕР_1 у АТ "ОТП Банк", МФО 300528, та зазначено обставини виникнення переплати. До заяви було додано платіжні доручення, якими сплачено грошові зобов`язання з податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання, мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, та платежу на додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання.
13 липня 2018 року ГУ ДФС у Луганській області направлено на адресу Товариства лист за вих. №4438/10/12-32-07-02-09, в якому з посиланням на наказ ДФС від 21 листопада 2016 року №958 "Про затвердження Переліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету, закріплених за структурними підрозділами ДФС" та наказ ДФС від 19 жовтня 2016 року №875 "Про функціональні повноваження структурних підрозділів територіальних органів ДФС" зазначено, що ГУ ДФС у Луганській області листом від 25 червня 2018 року №3584/7/12-32-07-02-07 лист "Щодо повернення грошових зобов`язань" з підтвердженням сум переплат за митними платежами та підтвердженням відсутності податкового боргу направлено для розгляду до Луганської митниці ДФС.
21 червня 2018 року за вих.№516/2018 ТОВ "ТД "Євротрубпласт" направлено до Луганської митниці ДФС заяву "Про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань (сум митних платежів та пені)" на підставі статті 301 МК України та статті 43 ПК України зі змістом, аналогічним змісту заяви від 6 червня 2018 року №504/2018, та додавши до заяви платіжні доручення, рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року.
5 липня 2018 року Луганською митницею ДФС надано позивачу відповідь №103/6/12-70-19, в якій, з посиланням на пункти 3, 4, 5 Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 липня 2017 року №643 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 9 серпня 2017 року за №976/30844), зазначено, що: 1) заява ТОВ "ТД "Євротрубпласт" не відповідає вимогам пункту 3 Порядку, оскільки не містить суми коштів до повернення за видами митних, інших платежів та пені, реквізитів митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачені суми митних платежів; до заяви не додані документи, що підтверджують суму помилково та/або надміру сплачених митних, інших платежів та пені та виконавчий лист суду та/або рішення суду, що набрало законної сили (за наявності), щодо повернення сум відповідних митних платежів; 2) з відповідного рахунку Луганської митниці ДФС до державного бюджету зазначені в заяві ТОВ "ТД "Євротрубпласт" суми коштів не перераховувались. Враховуючи вищезазначене, митницею не може бути розглянуте питання щодо повернення надміру сплачених до бюджету сум митних платежів.
10 липня 2018 року за №287/7/ГУ/12-70-19 Луганською митницею ДФС направлено лист до ГУ ДФС у Луганській області з зазначенням про неможливість розгляду питання щодо повернення надміру сплачених до бюджету сум митних платежів.
Довідками від 31 травня 2018 року №4926 та від 27 серпня 2018 року №9179900047 підтверджено відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів станом на дати їх видачі.
Також судами встановлено, що ГУ ДФС у Луганській області зверталося до Департаменту адміністрування митних платежів, Департаменту аудиту, Департаменту моніторингу доходів та обліково - звітних систем із запитами від 1 серпня 2018 року №3936/8/12-32-14-08-08, від 31 серпня 2018 року №3464/8/12-32-14-10-08 "Щодо повернення митних платежів", в яких просило надати роз`яснення щодо послідовності та порядку дій ТОВ "ТД "Євротрубпласт", ГУ ДФС у Луганській області та Луганської митниці ДФС щодо повернення надмірно сплачених платником податків митних платежів, нарахованих за результатами контрольно - перевірочної роботи, а саме: до якого саме органу ДФС повинен звернутися платник податків з відповідною заявою; який орган ДФС розглядає таку заяву та складає висновок про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів, пені.
Відповідей на зазначені запити ГУ ДФС у Луганській області не отримано.
Задовольнивши позов, суд першої інстанції з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ГУ ДФС у Луганській області не виконало обов`язку, визначеного статтею 43 ПК України та Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року №1146, тому бездіяльність ГУ ДФС у Луганській області щодо ненадання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з: податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України, в розмірі 336 921,97 грн; мита на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 23 789,88 грн; додаткового імпортного збору на товари, що ввозяться на територію України, в розмірі 50 799,78 грн, на підставі заяви ТОВ "ТД "Євротрубпласт" від 06 червня 2018 року за вих. №504/2018 є протиправною.
Колегія суддів Верховного Суду погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій з огляду на таке.
Згідно із підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом (підпункт 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України).
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені визначено статтею 43 ПК України, статтею 301 МК України, Порядком повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 18 липня 2017 року №643 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 9 серпня 2017 року за №976/30844; далі - Порядок №643) та Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 15 грудня 2015 року №1146 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за №1679/28124; далі - Порядок №1146).
Так, у відповідності до пунктів 43.1 та 43.2 статті 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 МК України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.