1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2020 року

Київ

справа №810/3278/15

адміністративне провадження №К/9901/22826/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2016 року (судді Щавінського В.Р, суддів: А.С. Волкова, Г.В. Панової) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року ( судді: Епель О. В Карпушової О. В., Кучми А. Ю. ) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, Голови Правління Пенсійного фонду України Зарудного Олексія Борисовича, третя особа - Броварське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Київській області, про визнання бездіяльності та дій протиправними і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Голови Правління Пенсійного фонду України - Зарудного О. Б., Пенсійного фонду України, третя особа Броварське об`єднане управління пенсійного фонду України Київської області та просить (з урахуванням заяви від 16 червня 2016 року):

- визнати протиправними /дії/ бездіяльність Пенсійного фонду України та Голови правління Пенсійного фонду України Зарудного Олексія Борисовича за відмову надати об`єктивну відповідь позивачу на його звернення відповідно до ст.ст. 15, 18, 19 Закону України "Про звернення громадян";

- зобов`язати відповідачів надати позивачу обґрунтовану та вмотивовану відповідь відповідно до ст.ст. 15, 16, 18, 19 Закону України "Про звернення громадян" з викладенням мотивів відмови;

- зобов`язати відповідачів притягнути до адміністративної відповідальності та звільнити з посади начальника Управління пенсійного фонду України в м. Броварах ОСОБА_2 за невиконання рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2011 року та за надання до виконавчої служби листів з повідомленням про повне виконання рішення суду, в той час коли перерахунок пенсії позивачу в повному обсязі не зроблений до цього часу;

- визнати протиправними дії відповідачів за відмову повідомити позивачу, які закони набрали законної сили з 01 листопада 2011 року та які всупереч статті 58 Конституції України були застосовані до позивача при нарахуванні пенсії;

- зобов`язати відповідачів повідомити позивача про зміни в пенсійному законодавстві України та Конституції України з 01 листопада 2011 року, згідно з якими було зроблено перерахунок пенсії позивачу;

- визнати протиправними дії відповідачів за відмову виконувати рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2011 року та ухвалу Вищого адміністративного суду України від 13 березня 2013 року, яка до цього часу не виконана, не здійснено перерахунок пенсії позивачу відповідно рішення судів та не виплачено заборгованість по пенсійним виплатам;

- визнати протиправними дії відповідачів за відмову виконувати рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року №3-рп/2012 згідно із заявленими принципами пропорційності і справедливості при нарахуванні пенсії позивачу та за відмову виконувати рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року;

- визнати протиправними дії відповідачів за здійснення перерахунку пенсії позивачу з 01 листопада 2011 року всупереч статті 58 Конституції України;

- визнати протиправними дії відповідача, який підвередив узурпацію прав позивача Управлінням пенсійного фонду України в м. Бровари та здійснив дискримінаційне переведення позивача на пенсію відповідно до заробітної плати без його заяви та згоди;

- визнати протиправними дії відповідачів за незабезпечення перерахунку пенсії позивачу з 01 січня 2014 року відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та інших осіб" із розміру 110% від трьох з половиною мінімальних пенсій за віком;

- зобов`язати відповідачів забезпечити отримання пенсійних виплат з 01 січня 2014 року відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та інших осіб" із розміру 110% від трьох з половиною мінімальних пенсій за віком та як постраждалому від ЧАЕС III категорії;

- зобов`язати відповідачів забезпечити виконання рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 та заявленим принципам пропорційності підпорядкованими йому органами при нарахуванні пенсії позивачу та іншим особам, а також виконання рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року;

- зобов`язати відповідачів забезпечити отримання позивачем пенсійних виплат відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із розміру 110% від трьох з половиною мінімальних пенсій за віком та як постраждалим від ЧАЕС III категорії з 01 листопада 2011 року;

- зобов`язати відповідачів, відшкодувати матеріальні збитки позивачу в розмірі 300000,00 грн, які підтверджуються безпідставним переведенням позивача з 01 листопада 2011 року з пенсії відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та інших осіб" із розміру 110% від трьох з половиною мінімальних пенсій за віком, та призначенням йому пенсії на власний розсуд без його заяви та без повідомлення про правові підстави для переводу на іншу пенсію;

- зобов`язати відповідачів відшкодувати моральні збитки позивачу в розмірі 100000,00 грн, які зазнав позивач, отримуючи біля половини належної йому пенсії. При цьому позивач зазнав тяжких моральних страждань, через нестачу коштів на лікування та утримання сім`ї;

- зобов`язати відповідачів компенсувати втрату частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати згідно із законом.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є інвалідом війни II групи. Крім того, з 16 вересня 1983 року йому встановлена III група інвалідності, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби. Позивач пояснив, що він має право отримувати пільги, встановлені відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", має право отримувати пенсію відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та довгий час отримував пенсію відповідно до статті 29 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Також він відноситься до інвалідів III групи, що підтверджується відповідним посвідченням, та має право на пільги і переваги, встановлені законодавством СССР для інвалідів Великої Вітчизняної війни.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2016 року у частині позовних вимог ОСОБА_1 до Броварського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Київській області, Пенсійного фонду України та Голови правління Пенсійного фонду України Зарудного О.Б., що стосуються призначення, обчислення та перерахунку пенсії ОСОБА_1 позовну заяву залишено без розгляду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що частина позовних вимог, заявлених у даній справі (що стосуються призначення, перерахунку та виплати пенсії позивачу) збігається з позовними вимогами, що розглядаються Броварським міськрайонним судом Київської області в адміністративній справі № 810/5763/15, в цій частині позовна заява підлягає залишенню без розгляду. Відмовляючи в іншій частині позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що скарга позивача була розглянута відповідачами з дотриманням вимог чинного законодавства, в його присутності, на особистому прийомі і за результатами її розгляду йому надано ґрунтовну та мотивовану відповідь, а також з того, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень притягнути до відповідальності та звільнити його працівника не належить до завдань адміністративного судочинства у розумінні ст.ст. 2, 17 КАС України. Правовідносини, що виникли між позивачем і вказаною посадовою особою, виходять за межі даного адміністративного спору у відповідності до положень ст.ст. 2, 17 КАС України, виявлення адміністративних правопорушень, встановлення осіб, винних у їх вчиненні, притягнення їх до адміністративної і дисциплінарної відповідальності не належить до завдань адміністративного судочинства і компетенції адміністративного суду та не є способом захисту прав особи в розумінні КАС України.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року скасовано постанову Київського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2016 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій/бездіяльності Пенсійного фонду України та Голови правління Пенсійного фонду України Зарудного Олексія Борисовича за відмову надати ОСОБА_1 об`єктивну відповідь на його звернення відповідно до ст.ст. 15, 18, 19 Закону України "Про звернення громадян" та зобов`язання Пенсійного фонду України та Голови правління Пенсійного фонду України Зарудного Олексія Борисовича надати ОСОБА_1 обґрунтовану та вмотивовану відповідь відповідно до ст.ст. 15, 16, 18, 19 Закону України "Про звернення громадян". Визнано протиправними дії Пенсійного фонду України щодо розгляду звернення ОСОБА_1 від 19 травня 2015 року з порушенням порядку, визначеного законодавством. Зобов`язано Пенсійний фонд України повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 19 травня 2015 року у порядку, визначеному законодавством, з урахуванням висновків, викладених в мотивувальній частині даного судового рішення. В задоволенні іншої частини зазначених позовних вимог відмовлено. Постанову Київського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2016 року в іншій частині залишено без змін.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що відповідачі не довели перед судом дотримання права позивача бути обізнаним про дату, час та місце розгляду його звернення від 19 травня 2015 року і на участь у його розгляді. Скарга позивача від 19 травня 2015 року розглянута із наданням позивачу письмової відповідні у порядку, визначеному ст.ст. 18-20 Закону № 393/96-ВР та Інструкціями №№ 101, 107. Дії ПФУ при розгляді звернення позивача (скарга від 19 травня 2015 року) були вчинені не у спосіб, визначений чинним законодавством, недобросовісно, нерозсудливо та без урахування права позивача на участь у процесі прийняття рішення, а отже, є протиправними, що помилково не було встановлено судом першої інстанції. Тому суд апеляційної інстанції вважав доцільним вийти за межі позовних вимог та задовольнити його адміністративний позов в цій частині шляхом визнання протиправними дій ПФУ щодо розгляду звернення позивача від 19 травня 2015 року з порушенням порядку, визначеного законодавством, та зобов`язати ПФУ повторно розглянути таке звернення позивача, з урахуванням висновків, викладених в мотивувальній частині даного рішення суду.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Скаржник вважає, що судом апеляційної інстанції не надано оцінку обставинам, викладеним в ухвалі Київського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2015 року було неправомірно роз`єднано його позовні вимоги шляхом виділення вимог щодо перерахунку і виплати пенсії в окреме провадження

Позиція інших учасників справи.

Заперечення на касаційну скаргу від відповідачів та інших учасників справи до суду не надходили, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Від відповідачів та інших учасників справи не надходило клопотань про розгляд справи за їх участю.

Рух касаційної скарги.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30 січня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2016 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, Голови Правління Пенсійного фонду України Зарудного Олексія Борисовича, третя особа - Броварське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Київській області, про визнання бездіяльності та дій протиправними і зобов`язання вчинити дії,15 грудня 2017 року припинено процесуальну діяльність Вищого адміністративного суду України, у зв`язку із початком роботи Верховного Суду.

На виконання пп. 4 п. 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції з 15 грудня 2017 року, дану касаційну скаргу разом з матеріалами адміністративної справи передані на розгляд Касаційному адміністративному суду у складі Верховного Суду.

Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, касаційне провадження №К/9901/22826/18 (адміністративна справа№810/3278/15) визначено колегію суддів Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду для розгляду даної касаційної скарги у наступному складі: судді - доповідача - Білоуса О. В., суддів: Бевзенка В. М., Желтобрюх І. Л.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 30 травня 2019 року № 537/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О. В.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: судді - доповідача Загороднюка А. Г., суддів: Єресько Л. О., Соколова В. М.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 29 січня 2019 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Позивач звернувся до Пенсійного фонду України в порядку Закону України "Про звернення громадян" зі скаргою, в якій просив:

- зобов`язати УПФУ у м. Броварах нараховувати йому пенсію відповідно до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та інших осіб" із розміру 110% від трьох з половиною мінімальних пенсій за віком, виходячи з розміру встановленого частиною першою статті 28 Закону України "Про загально обов`язкове державне пенсійне страхування" або зобов`язати УПФУ у м. Броварах перевести його на пенсію відповідно до статті 29 Закону України "Про пенсійне забезпечення" в розмірі в два рази більшому за пенсію інваліда війни III групи. Відповідно рішення Конституційного суду від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 та заявленим принципам пропорційності і справедливості пенсія інваліда війни II групи має бути в два рази більшою за пенсію інваліда війни III групи;

- зобов`язати УПФУ у м. Броварах виконати рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2011 року та здійснити перерахунок пенсії за жовтень 2011 року відповідно рішення суду;

- притягнути до відповідальності ОСОБА_2 за невиконання рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2011 року за надання до виконавчої служби листів з повідомленням про повне виконання рішення суду, в той час, коли перерахунок пенсії позивачу в повному обсязі не зроблений;

- притягнути до відповідальності ОСОБА_2 за відмову перевести його на пенсію відповідно до статті 29 Закону України "Про пенсійне забезпечення" без пояснення причин;

- компенсувати завдані йому збитки через неправомірні дії ОСОБА_2, яка з 2007 року нараховувала та сплачувала заявнику зменшену пенсію, за рахунок ОСОБА_2 ;

- повідомити ким та коли внесені зміни до статті 22 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та інших осіб";


................
Перейти до повного тексту