ПОСТАНОВА
Іменем України
30 січня 2020 року
м.Київ
справа №640/4550/19
провадження №К/9901/28136/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 (головуючий суддя Кучма А.Ю., судді Бєлова Л.В., Лічевецький І.О.)
у справі № 640/4540/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД"
до Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про визнання протиправними дій, встановив:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. У березні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якій просило суд визнати протиправними дії відповідача щодо обстеження земельної ділянки (кадастровий номер: 8000000000:69:011:0015), за наслідками якого складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 №17-08882-09.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.06.2019 у справі №640/4540/19 позов задоволено, визнано протиправними дії Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо обстеження земельної ділянки по вул. Миколи Василенка, 2 у Солом`янському районі міста Києва (кадастровий номер 8000000000:69:011:0015), за наслідками якого складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 №17-08882-093.
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 у справі №640/4540/19 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.06.2019 скасовано і ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
4. Товариство з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" з постановою суду апеляційної інстанції не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 у справі №640/4540/19 і залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.06.2019 у справі №640/4540/19.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Київської міської ради від 18.11.2004 №747/2157 було затверджено проект відведення земельної ділянки та передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" в короткострокову оренду на 1 рік земельну ділянку площею 0,41 га для будівництва офісно-готельного комплексу з торговельно-розважальними закладами і паркінгом по вул. Миколи Василенка, 2 у Солом`янському районі міста Києва за рахунок земель забудови.
6. На підставі вказаного рішення між Київською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки від 14.04.2005, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 19.04.2015 за № 72-6-00269.
7. Рішенням Київської міської ради від 29.04.2010 № 654/4092 внесено зміни до рішення Київської міської ради від 18.11.2004 № 747/2157, що полягали у заміні слова та цифри "короткострокову оренду на 1 рік" словами "довгострокову оренду на 10 років".
8. 12.06.2017 головним спеціалістом управління землеустрою та моніторингу земель Департаменту земельних ресурсів Сідненком Л.О. відповідно до Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель м. Києва, затвердженого рішенням сесії Київської міської ради від 25.09.2003 № 16/890, ст.ст. 187, 189 Земельного кодексу України, на підставі листа Київської місцевої прокуратури № 9 від 12.05.2017 № 10-59 3886 вих-16 проведено обстеження земельної ділянки по вул. Миколи Василенка, 2 у Солом`янському районі міста Києва, кадастровий номер 8 000 000 000 69:011:015.
9. За результатами обстеження встановлено, що рішенням Київської міської ради від 18.11.2004 №747/2157 передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" в короткострокову оренду на 1 рік земельну ділянку площею 0,41 га для будівництва офісно-готельного комплексу з торговельно-розважальними закладами і паркінгом по вул. Миколи Василенка, 2 у Солом`янському районі міста Києва за рахунок земель забудови. Рішенням Київської міської ради від 29.04.2010 № 654/4092 внесено зміни до рішення Київської міської ради від 18.11.2004 № 747/2157, замінивши слова та цифру "короткострокову оренду на 1 рік" словами "довгострокову оренду на 10 років". Під час обстеження встановлено: земельна ділянка має тверде покриття, не огороджена. На земельній ділянці розміщено тимчасові споруди (МАФи), які використовуються для торгівлі харчовими продуктами та промисловими товарами.
10. За наслідками вказаного обстеження посадовою особою відповідача складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 № 17-0882-09.
11. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо проведення обстеження земельної ділянки (кадастровий номер: 8000000000:69:011:0015), за наслідками якого складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 № 17-08882-09, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що дії відповідача щодо обстеження земельної ділянки по вул. Миколи Василенка, 2 у Солом`янському районі міста Києва, за наслідками якого складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 №17-08882-09 суперечить нормам Земельного кодексу України, Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Порядку №16/890, а тому є протиправними.
13. Суд апеляційної інстанції з висновками місцевого адміністративного суду не погодився і, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, керувався тим, що колегією суддів не встановлено порушень Порядку здійснення самоврядного контролю при складанні акта обстеження земельної ділянки від 12.06.2017 № 17-08882-09.
14. Також апеляційний суд відзначив, що акт обстеження земельної ділянки не створює жодних правових наслідків для позивача, а тому не може порушувати його права чи інтереси. З цих підстав він не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні ст. 19 КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивача, а тому оскаржуваний акт не може бути предметом спору. Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
15. Касаційну скаргу мотивовано порушенням апеляційним адміністративним судом норм матеріального і процесуального права і неповним дослідженням обставин справи.
Зокрема, скаржник посилається на те, що відповідач не повідомив належним чином позивача про проведення позапланової перевірки, якою вважає обстеження земельної ділянки, проведене Департаментом земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також позивач вказує на порушення відповідачем положень Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 25.09.2003 №16/890 у ході здійсненого обстеження.
16. Товариство з обмеженою відповідальністю "Метеор ЛТД" не погоджується з висновками апеляційного адміністративного суду про те, що акт обстеження земельної ділянки не породжує суб`єктивних прав та обов`язків для позивача, оскільки вважає, що відповідний акт має опосередкований вплив на можливість реалізувати належне позивачу переважне право на укладення договору оренди земельної ділянки на новий строк.