ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2020 року
м. Київ
cправа № 910/1918/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Малашенкової Т.М. (головуючий), Булгакової І.В., Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,
представників учасників справи:
позивача - Антимонопольного комітету України (далі - АМК, позивач, скаржник) - Кравченко О.К. (самопредставництво, витяг з наказу від 17.07.2017 № 563-ВК, копія наказу від 22.01.2020 № 3-ОД, копія положення віл 22.01.2020),
відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКО" (далі - ТОВ "ЕКО", відповідач) - Мицик О.Ю. (адвокат, посв. від 07.07.2017 № 6132/10),
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу АМК
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.11.2019 (головуючий - суддя Кравчук Г.А., судді Хрипун О.О., Коробенко Г.П.),
у справі № 910/1918/19
за позовом АМК
до ТОВ "ЕКО",
про зобов`язання виконати рішення.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У лютому 2019 року АМК звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до ТОВ "ЕКО" про зобов`язання виконати рішення АМК від 29.04.2015 №182-р (далі - Рішення АМК), а саме:
- пункт 37 резолютивної частини рішення АМК: припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом приведення своєї діяльності із отримання та розповсюдження інформації до вимог законодавства про захист економічної конкуренції;
- пункт 38 резолютивної частини рішення АМК: припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом приведення своєї діяльності, в тому числі договірних відносин з постачальниками та/або виробниками товарів, та підходів до ціноутворення для своїх споживачів у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
1.2. Позовна заява мотивована невиконанням відповідачем зобов`язань, які встановлені пунктами 37 та 38 рішення Антимонопольного комітету України від 29.04.2015 №182-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яке відповідно до вимог статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" є обов`язковим до виконання.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 05.06.2019 позов задоволено повністю.
2.5. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 11.11.2019 скасовано рішення Господарського суду міста Києва від 05.06.2019 та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. АМК, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції оскаржуване судове рішення у справі скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу:
4.1. Суд апеляційної інстанції:
4.1.1. порушив приписи статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статті 22 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статті 74, 91 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України);
4.1.2. прийняв постанову без повного та всебічного дослідження обставин справи та неправильної оцінки доказів, що мають значення для справи.
4.2. 20.01.2020 АМК направив до суду касаційної інстанції додаткові пояснення. Оскільки такі пояснення є фактично доповненням до касаційної скарги і були подані після закінчення строку на касаційне оскарження, Верховний Суд не приймає їх до уваги в силу частини першої статті 298 ГПК України.
5. Позиція інших учасників справи
5.1. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "ЕКО" заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6.1. 29.04.2015 АМК за результатами розгляду справи №242-26.13/150-12 прийняв рішення №182-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яким, зокрема:
- визнано, що ТОВ "Фоззі-Фуд", ТОВ "Фора", ПАТ "Фуршет", ДП "Траверс Маркет", ДП "Фуд-Центр", ДП "Фуршет Центр", ТОВ "Фудмаркет", ТОВ "ЕКО", ТОВ "Адвентіс", ПІІ "БІЛЛА-Україна", ТОВ "Край-2", ТОВ "НОВУС Україна", ТОВ "Спар-Центр", ТОВ "Мепромаг", ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Україна", здійснивши разом з ТОВ "АСНільсен Юкрейн" обмін інформацією та даними щодо істотних умов здійснення господарської діяльності з таким рівнем деталізації, агрегації та актуалізації, що сприяло координації конкурентної поведінки на ринку послуг з організації роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах переважно продовольчим асортиментом міста Києва, що призводить до обмеження конкуренції, вчинили порушення, передбачене частиною першою статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій на ринку послуг з організації роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах переважно продовольчим асортиментом міста Києва (пункт 1);
- визнано, що ТОВ "Фоззі-Фуд", ТОВ "Фора", ПрАТ "Фуршет", ДП "Траверс Маркет", ДП "Фуд-Центр", ДП "Фуршет Центр", ТОВ "Ашан Україна Гіпермаркет", ТОВ "Фудмаркет", ТОВ "ЕКО", ТОВ "Адвентіс", ПІІ "БІЛЛА-Україна", ТОВ "Край-2", ТОВ "НОВУС Україна", ПрАТ "Ікс 5 Рітейл Груп Україна", ТОВ "Спар-Центр", ТОВ "Мепромаг", ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Україна", використавши схожі механізми взаємодії з постачальниками, які призводять до схожих змін цін на товари, які реалізуються торговельними мережами кінцевим споживачам, що призводять до обмеження конкуренції, при тому, що аналіз ситуації на ринку товару спростовує наявність об`єктивних причин для вчинення таких дій, вчинили порушення, передбачене частиною третьою статті 6 та пунктом першим статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом вчинення схожих дій на ринку послуг з організації роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах переважно продовольчим асортиментом міста Києва (пункт 2);
- за порушення, передбачене в пункті 1 рішення, накладено на ТОВ "ЕКО" штраф у розмірі 50 000 грн. (пункт 11);
- за порушення, передбачене в пункті 2 рішення, накладено на ТОВ "ЕКО" штраф у розмірі 50 000 грн. (пункт 28);
- зобов`язано ТОВ "АС Нільсен Юкрейн", ТОВ "Фоззі-Фуд", ТОВ "Фора", ПрАТ "Фуршет", дочірнє підприємство "Траверс Маркет", ДП "Фуд-Центр", ДП "Фуршет Центр", ТОВ "Ашан Україна Гіпермаркет", ТОВ "Фудмаркет", ТОВ "ЕКО", ТОВ "Адвентіс", підприємство з іноземними інвестиціями "БІЛЛА-Україна", ТОВ "Край-2", ТОВ "НОВУС Україна", ПрАТ "Ікс 5 Рітейл Груп Україна", ТОВ "Спар-Центр", ТОВ "Мепромаг", ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Україна" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції протягом двох місяців з дня отримання рішення шляхом приведення своєї діяльності із отримання та розповсюдження інформації до вимог законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 37);
- зобов`язано ТОВ "Фоззі-Фуд", ТОВ "Фора", ПрАТ "Фуршет", ДП "Траверс Маркет", ДП "Фуд-Центр", ДП "Фуршет Центр", ТОВ "Ашан Україна Гіпермаркет", ТОВ "Фудмаркет", ТОВ "ЕКО", ТОВ "Адвентіс", ПІІ "БІЛЛА-Україна", ТОВ "Край-2", ТОВ "НОВУС Україна", ПрАТ "Ікс 5 Рітейл Груп Україна", ТОВ "Спар-Центр", ТОВ "Мепромаг", ТОВ "МЕТРО Кеш енд Кері Україна" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції протягом двох місяців з дня отримання рішення шляхом приведення своєї діяльності, в тому числі договірних відносин з постачальниками та/або виробниками товарів, та підходів до ціноутворення для своїх споживачів у відповідність до законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 38).
6.2. Супровідним листом від 12.05.2015 №143-26.13/09-4944 АМК направив копію рішення відповідачу, який був отриманий ТОВ "ЕКО" 22.05.2015.
6.3. Відповідач, не погодившись з Рішенням АМК, оскаржив його до Господарського суду міста Києва.
6.4. Рішенням Господарського суду міста Києва від 05.10.2015 у справі №910/18925/15 у задоволенні позовних вимог ТОВ "ЕКО" відмовлено повністю.
6.5. У відповідності до вимог частини другої статті 241 ГПК України рішення Господарського суду міста Києва від 05.10.2015 у справі №910/18925/15 набрало законної сили після повернення апеляційної скарги та згідно зі статею 18 ГПК України є обов`язковим до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
6.6. ТОВ "ЕКО" повідомило АМК листом від 16.01.2016 №669 (вх.№8-01/514 від 21.01.2016) про виконання зобов`язань, передбачених резолютивною частиною Рішення АМК, зазначивши, що договірні відносини з ТОВ "АС Нільсен Юкрейн" припинено, договірні відносини з постачальниками/виробниками товарів відповідають всім вимогам чинного законодавства України, ціноутворення здійснюється з дотриманням вимог норм чинного законодавства України.
6.7. Проте, зважаючи на те, що жодних доказів на підтвердження цих тверджень відповідачем до вказаного листа надано не було, позивачем 19.02.2016 надіслано ТОВ "ЕКО" лист за № 143-26.13/03-1683, у якому йому запропоновано надати документи, які підтверджують виконання Рішення АМК. Однак ТОВ "ЕКО" відповіді на нього не надало.
6.8. З метою повного, всебічного і об`єктивного з`ясування обставин, пов`язаних із виконанням Рішення АМК до ТОВ "ЕКО" було надіслано вимогу державного уповноваженого АМК від 19.05.2016 №143-26.13/03-5105 (далі - Вимога 1), в якій запропоновано надати інформацію та належним чином засвідчені документи про виконання рішення від 29.04.2015 № 182-р, а саме: по 3 копії договорів з усіма змінами і додатками, в кожній категорії товарів, укладені ТОВ "ЕКО" з найбільшими виробниками/постачальниками, які були чинні у період з 22.05.2015 по дату направлення вимоги (пункт 2 Вимоги 1); копії всіх договорів, крім постачання, укладених ТОВ "ЕКО" з суб`єктами господарювання, зазначені у пункті 2 цієї вимоги, чинні у період з 22.05.2015 по дату отримання цієї вимоги (пункт 3 Вимоги 1).
6.9. У відповідь на Вимогу 1 ТОВ "ЕКО" листом від 03.06.2016 №419/77юв (вх. №8-143/698-кі від 10.06.2016) надано інформацію, яка, за твердженням позивача, є неповною і не є підтвердженням того, що ТОВ "ЕКО" припинило порушення і привело свою діяльність у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
6.10. У зв`язку з наведеним ТОВ "ЕКО" надіслано вимогу державного уповноваженого АМК України від 22.06.2016 № 143-29/07-6520 (далі - Вимога 2), в якій запропоновано надати уточнюючу інформацію та документи щодо виконання Рішення АМК.
6.11. ТОВ "ЕКО" листом від 07.07.2016 за № 458/777юв (вх. № 8-01/6431 від 12.07.2016) звернулося до позивача з проханням надати більш тривалий термін для відповіді, а саме до 22.07.2016 включно, у зв`язку з тим що запитувана інформація є надто об`ємною. Листом АМК від 19.07.2016 № 143-29/03-7603 було подовжено ТОВ "ЕКО" строк для надання відповіді до 22.07.2016.
6.12. Запитувану інформацію на Вимогу 2 ТОВ "ЕКО" надано АМК листом від 22.07.2016 № 480/777юв (вх. № 8-143/829-кі від 25.07.2016).
6.13. Оскільки, за твердженням позивача, запитувана інформація була надана не в повному обсязі, тобто відповідач не виконав зобов`язання, передбачені пунктами 37 та 38 резолютивної частини Рішення АМК, він у відповідності до вимог статті 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" змушений звернутися до господарського суду з позовом у цій справі.
7. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
7.1. Закон України від 26.11.1993 № 3659-XII "Про Антимонопольний комітет України":
пункт 1 статті 3:
- основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
частина перша статті 22:
- розпорядження, рішення та вимоги органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, вимоги уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення в межах їх компетенції є обов`язковими для виконання у визначені ними строки, якщо інше не передбачено законом;
частина друга статті 22:
- невиконання розпоряджень, рішень та вимог органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, вимог уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення тягне за собою передбачену законом відповідальність.
стаття 25:
- з метою захисту інтересів держави, споживачів та суб`єктів господарювання Антимонопольний комітет України, територіальні відділення Антимонопольного комітету України у зв`язку з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції органами влади, юридичними чи фізичними особами подають заяви, позови, скарги до суду, в тому числі про: визнання недійсними нормативно-правових та інших актів, зокрема рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю чи розірвання угоди в разі невиконання ними у встановлені строки рішень органів Антимонопольного комітету України про скасування або зміну актів, прийнятих органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, або про розірвання угоди; зобов`язання виконати рішення органів Антимонопольного комітету України.
7.2. Закон України від 11 січня 2001 року № 2210-III "Про захист економічної конкуренції":
частина перша статті 48:
- за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про: визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; зобов`язання органу влади, органу місцевого самоврядування, органу адміністративно-господарського управління та контролю скасувати або змінити прийняте ним рішення чи розірвати угоди, визнані антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;