1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

29 січня 2020 року

Київ

справа №372/1817/17

адміністративне провадження №К/9901/53344/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Міністерства оборони України

на рішення Обухівського районного суду Київської області від 14.02.2018 (головуючий суддя: Зінченко О.М.) та

постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.05.2018 (головуючий суддя: Бєлова Л.В., судді: Безименна Н.В., Кучма А.Ю.)

у справі №372/1817/17

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України, Київського обласного військового комісаріату

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом у якому просив:

- визнати неправомірними дії Міністерства оборони України щодо відмови за №89 від 21 жовтня 2016 року у нарахуванні та виплати одноразової допомоги в зв`язку із встановленням другої групи інвалідності, отриманої внаслідок виконання обов`язків військової служби;

- зобов`язати Міністерство оборони України нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, як військовослужбовцю, який отримав другу групу інвалідності внаслідок виконання обов`язків військової служби, у розмірі, що визначається у відсотках 10-річного грошового забезпечення, виходячи зі складу грошового забезпечення, визначеного частиною 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» на день встановлення інвалідності - 27.09.2012.

2. Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 14.02.2018 позовні вимоги задоволено: визнано неправомірними дії Міністерства оборони України щодо відмови за №89 від 21.10.2016 у нарахуванні та виплати одноразової допомоги в зв`язку із встановленням другої групи інвалідності, отриманої внаслідок виконання обов`язків військової служби; зобов`язано Міністерство оборони України нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, як військовослужбовцю, який отримав другу групу інвалідності в наслідок виконання обов`язків військової служби в порядку, встановленому постановою Кабінетів Міністрів України №499 від 28.05.2008 на день встановлення інвалідності - 27.09.2012.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.05.2018 скасовано рішення Обухівського районного суду Київської області від 14.02.2018 в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання Міністерства оборони України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу, як військовослужбовцю, який отримав другу групу інвалідності внаслідок виконання обов`язків військової служби в порядку, встановленому постановою Кабінетів Міністрів України №499 від 28.05.2008 на день встановлення інвалідності - 27.09.2012. Прийнято у цій частині нову постанову, якою зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути питання про призначення та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, як військовослужбовцю, який отримав ІІ групу інвалідності внаслідок виконання обов`язків військової служби в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України №499 від 28.05.2008. У решті рішення Обухівського районного суду Київської області від 14.02.2018 залишено без змін.

4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

4.1. Позивач проходив військову службу у Республіці Афганістан з 07.01.1985 по 08.12.1986.

4.2. 26.07.2012 протоколом засідання Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України №1493 встановлено причинний зв`язок поранення, контузії з виконанням обов`язків військової служби у Республіці Афганістан, що підтверджується копією витягу.

4.3. 27.09.2012 комісією МСЕК позивачу встановлено ІІ групу інвалідності довічно. Зазначено, що інвалідність пов`язана з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країні, де велися бойові дії.

4.4. У вересні 2016 року позивач звернувся до Київського обласного військового комісаріату з заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги. До заяви позивачем додано: копію паспорта, копію картки фізичної особи-платника податків, копію довідки до акта огляду МСЕК, копію довідки Обухівського РВК, копію витягу ЦВЛК МО України, копію військового квитка, копію посвідчення інваліда ІІ групи, копію пенсійного посвідчення та інші.

4.5. 21.10.2016 комісією розглянуто надані позивачем документи.

4.6. Листом №2/5/866 від 16.06.2017 Київський обласний військовий комісаріат повідомив позивачу про результати розгляду його заяви та документів, направивши копію витягу з протоколу №89 від 21.10.2016, згідно якого документи повернуті на доопрацювання.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги, а для призначення такої допомоги надано всі документи, згідно з вимогами чинного законодавства України.

6. Суд апеляційної інстанції, частково скасовуючи рішення суду першої інстанції, не погодився з висновком суду першої інстанції в частині зобов`язання Міністерства оборони України нарахувати та виплатити позивачу одноразову грошову допомогу у зв`язку з настанням інвалідності ІІ групи, оскільки така позовна вимога є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Відповідач - Міністерство оборони України подало касаційну скаргу на рішення Обухівського районного суду Київської області від 14.02.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.05.2018, в якій просить їх скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права та допущені порушення норм процесуального права. Зокрема, скаржник наполягає на тому, що при прийнятті оскаржуваних судових рішень судами не було враховано ту обставину, що ОСОБА_1 проходив строкову військову службу. Зазначає, що права на отримання одноразової грошової допомоги у військовослужбовця строкової служби не виникає, оскільки інвалідність встановлена понад тримісячний термін після звільнення зі служби.

8. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

9. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку із виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни здійснюється відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232-ХІІ).

10. Відповідно до статті 41 Закону № 2232-ХІІ виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

11. Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону № 2011-XII дія цього Закону поширюється на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.

12. Відповідно до частини дев`ятої статті 16-3 Закону №2011-ХІІ (в редакції, що діяла у вересні 2016 року) порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

13. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року №975, прийнятою відповідно до пункту 2 статті 16-2 та пункту 9 статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - Порядок №975).

14. При цьому, пунктом 2 наведеної Постанови установлено, що особам, які до набрання чинності Порядком, затвердженим цією постановою, мають право на отримання одноразової грошової допомоги:

допомога, що була призначена, виплачується відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або

................
Перейти до повного тексту