1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2020 року

Київ

справа №323/1025/17(2-а/323/32/17)

адміністративне провадження №К/9901/15707/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколов В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Оріхівського районного суду Запорізької області від 26 травня 2017 року (суддя: Смокович М.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року (судді: Круговий О.О., Божко Л.А., Лукманова О.М.) у справі № 323/1025/17 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Оріхівської районної ради Запорізької області, заступника голови Оріхівської районної ради Запорізької області Вініченка Миколи Дмитровича про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання незаконними дій та заборону вчиняти дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

03 квітня 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з адміністративним позовом до Оріхівської районної ради Запорізької області (далі - відповідач 1), заступника голови Оріхівської районної ради Запорізької області Вініченка Миколи Дмитровича (далі - відповідач 2), в якому просила:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження заступника голови Оріхівської районної ради Запорізької області Вініченка М.Д. № 3-м від 24 березня 2017 року «Про утворення конкурсної комісії по проведенню відбору кандидата на заміщення посади керівника Комунального підприємства «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області»;

- визнати незаконним проведення відбору кандидата на заміщення посади керівника Комунального підприємства «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області;

- заборонити Оріхівській районній раді Запорізької області проводити відбір кандидатів на заміщення посади керівника Комунального підприємства «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області, як такий, що суперечить вимогам пункту сьомому частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 01 січня 2016 року відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» та статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування наділені компетенцією лише щодо заснування аудіовізуальних (електронних) ЗМІ, а тому, на думку позивача, з вказаної дати місцеві ради неуповноважені засновувати друковані засоби масової інформації, здійснювати управління ними та вирішувати питання про призначення і звільнення їх керівників.

З цих підстав ОСОБА_1 вважає, що проведення відбору кандидата на заміщення посади керівника КЗ «Редакція газети «Трудова слава» не належало до повноважень Оріхівської районної ради. Крім того, позивач стверджувала, що спірне розпорядження про утворення конкурсної комісії протиправно прийнято не головою районної ради, а його заступником.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Оріхівського районного суду Запорізької області від 26 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

Рішення судів попередніх інстанції мотивовані тим, що проведення реформування друкованих ЗМІ, зокрема й КП «Редакція газети «Трудова слава», передбачалось на першому етапі протягом 2016 року, але фактично не здійснено, засновник цієї газети, яким є Оріхівська районна рада, не змінювався і його повноваження, зокрема щодо проведення конкурсу на заміщення посади керівника даного підприємства, нікому не передавалися, а також тим, що оскаржуване позивачем розпорядження про утворення конкурсної комісії по відбору кандидата прийнято заступником голови ради Вініченком М.Д. у межах повноважень, делегованих йому на час відпустки голови.

При цьому, суд апеляційної інстанції також дійшов висновку, що законодавчими актами, на які посилається позивач, дійсно регламентовано можливість заснування місцевими радами виключно аудіовізуальних (електронних) ЗМІ, але не передбачено заборони щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади керівника друкованого ЗМІ, який був заснований до відповідних змін у законодавстві та перебуває в комунальній власності місцевої ради.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

Позивач у касаційній скарзі вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить оскаржувані рішення скасувати та ухвалити постанову про задоволення позову в повному обсязі.

Скаржник зазначає, що редакція газети «Трудова слава» є виключно друкованим ЗМІ, а не аудіовізуальним, тому з 01 січня 2016 року управління даним ЗМІ та вирішення питання щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади його керівника не належало до компетенції Оріхівської районної ради.

Скаржник наполягає на тому, що з 01 січня 2016 року газета «Трудова слава» перебуває у процесі рефорування, в якому вона приймає участь як член трудового колективу та має відповідні права і законні інтереси, що порушені оскаржуваним розпорядженням заступника голови Оріхівської районної ради та підлягають судовому захисту.

Скаржник вважає, що судами попередніх інстанцій, допущено неправильне тлумачення приписів пункту 7 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації».

Позиція інших учасників справи.

Відзиви на касаційну скаргу від учасників справи не надходили.

Рух касаційної скарги

Суддя-доповідач Вищого адміністративного суду України ухвалою від 21 вересня 2017 року відкрив касаційне провадження на постанову Оріхівського районного суду Запорізької області від 26 травня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року.

05 лютого 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Смокович М.І., (судді) Білоус О.В., Стрелець Т.Г.

Суддя-доповідач Верховного Суду ухвалою від 06 лютого 2018 року касаційну скаргу прийняв до провадження.

Суддя-доповідач Верховного Суду подав заяву про самовідвід у даній справі, яку ухвалою Верховного Суду від 26 лютого 2018 року задоволено та передано справу на повторний автоматизований розподіл.

За результатом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Білоус О.В. (судді), Шарапа В.М., Стрелець Т.Г.

За результатом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Загороднюк А.Г. (судді), Єресько Л.О., Соколов В.М.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Комунальне підприємство «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області, відповідно до пункту 3.1 розділу 3 його Статуту, засновано Оріхівською районною радою Запорізької області.

До Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на момент виникнення спірних правовідносин не внесено запису щодо зміни форми власності газети.

Управління даним підприємством здійснює його керівник - редактор газети, який призначається на посаду сесією Оріхівської районної ради Запорізької області (пункт 4.1. розділу 4 Статуту).

У зв`язку з набуттям чинності Законом України «Про реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації» КП «Редакція газети «Трудова слава» було включено Кабінетом Міністрів України до переліку друкованих засобів масової інформації та редакцій, реформування яких здійснюється на першому етапі в період з 01 січня 2016 року по 01 січня 2017 року.

Однак, фактично на першому етапі реформування КП «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області проведено не було.

ОСОБА_1 до 31 травня 2017 року займала посаду керівника КП «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської міської ради Запорізької області, а з вказаної дати на підставі розпорядження №4-М від 31 травня 2017 року призначена виконуючим обов`язки керівника вказаної комунальної установи.

Розпорядження голови районної ради Дудніченко К.В. №07-в від 16 травня 2017 року здійснення повноважень голови ради на період його перебування у відпустці покладено на заступника голови ради Вініченка М.Д.

Розпорядженням заступника голови Оріхівської районної ради Запорізької області №3-м від 24 березня 2017 року створено конкурсну комісію по проведенню відбору кандидата на заміщення посади керівника КП «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області.

28 березня 2017 року заступником голови Оріхівської районної ради Запорізької області Вініченком М.Д. до редакції газети «Трудова слава» направлено лист вих. № 01-07/95 з проханням опублікувати в газеті оголошення про проведення конкурсу на заміщення посади керівника КП «Редакція газети «Трудова слава» з метою виконання розпорядження заступника голови ради №3-м від 24 березня 2017 року «Про утворення конкурсної комісії по проведенню відбору кандидата на заміщення посади керівника Комунального підприємства «Редакція газети «Трудова слава» Оріхівської районної ради Запорізької області».

01 квітня 2017 року зазначене оголошення опубліковано в газеті «Трудова слава» у випуску №25.

Релевантні джерела права й акти їх застосування.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 7 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) у редакції, яка діяла до 01 січня 2016 року було визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання заснування засобів масової інформації відповідної ради, призначення і звільнення їх керівників.

01 січня 2016 набув чинності Закон України «Про реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації» від 24 грудня 2015 року №917-VIII (далі - Закон №917-VIII).

Статтею 14 вказаного Закону передбачено внесення змін до пункту 7 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме: після слова «заснування» таку норму доповнено словами «аудіовізуальних (електронних)».

Згідно з частинами першою та другою статті 2 Закону України «Про реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації» реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійс

................
Перейти до повного тексту