ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 січня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/2094/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Хахуди О.В.,
представників учасників справи:
позивача - Коломійця А.М.;
відповідача - Кравченко О.К.,
розглянув касаційну скаргу державного підприємства "Сервісно-видавничий центр" (далі - Підприємство)
на рішення господарського суду міста Києва від 24.07.2019
(суддя Зеленіна Н.І.) та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.11.2019
(головуючий суддя - Кропивна Л.В., судді: Смірнова Л.Г. і Дідиченко М.А.)
у справі № 910/2094/19
за позовом Підприємства
до Антимонопольного комітету України (далі - АМК)
про визнання недійсним рішення.
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позов було подано державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут технологій товарно-грошового обігу, фінансових і фондових ринків "Укрелекон" (у подальшому замінене правонаступником - Підприємством) про визнання недійсним рішення АМК від 11.12.2018 № 715-p (далі - Рішення № 715-p).
2. Позов обґрунтовано прийняттям Рішення № 715-p за неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, при недоведеності обставин, які мають значення і які відповідач визнав встановленими, за невідповідності висновків, викладених у рішенні, обставинам справи та при неправильному застосуванні норм матеріального права.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням господарського суду міста Києва від 24.07.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.11.2019, у позові відмовлено.
4. Рішення та постанову мотивовано обґрунтованістю висновків АМК, викладених у Рішенні № 715-р.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі до Верховного Суду Підприємство, зазначаючи про незаконність, необґрунтованість оскаржуваних судових рішень, прийняття їх з порушенням норм матеріального і процесуального права, просить: ці судові акти скасувати; ухвалити нове рішення, яким Рішення № 715-р у справі №143-26.13/207-17 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу визнати недійсним; стягнути з АМК на користь Підприємства сплачений судовий збір.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Попередніми судовими інстанціями порушено (не виконано) передбачені Господарським процесуальним кодексом України (далі - ГПК України) правила оцінки доказів, у тому числі вимоги статей 86, 165, 238, 263, 281 названого Кодексу, а також пункт 23 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції - щодо з`ясування дійсних обставин справи.
Доводи відповідача
7. За приписами частини першої статті 295 ГПК України учасники справи мають право подати до суду касаційної інстанції відзив на касаційну скаргу протягом строку, встановленого судом касаційної інстанції.
У даному разі ухвалою Верховного Суду від 26.12.2019 учасникам справи було встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 20.01.2020. Проте АМК відзив на касаційну скаргу подано лише 28.01.2020, тобто поза межами зазначеного строку. Водночас положеннями ГПК України, встановлено, що:
- у суді касаційної інстанції касаційна скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції (стаття 301);
- у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина дев`ята статті 165).
У судовому засіданні з розгляду касаційної скарги представником АМК було заявлене усне клопотання про поновлення строку подання відзиву на касаційну скаргу. Однак поважних причин такого пропуску АМК наведено і обґрунтовано не було.
У зв`язку з цим суд не знайшов підстав для задоволення згаданого клопотання, і, беручи до уваги неподання відзиву на касаційну скаргу у встановлений судом строк, Верховний Суд розглядає справу за наявними в ній матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Згідно з Рішенням № 715-р, прийнятим за результатами розгляду справи № 143-26.13/207-17:
- визнано, що товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Гаммаграфік" (далі - ТОВ "НВП "Гаммаграфік") та державне підприємство "Український державний науково-дослідний інститут технологій товарно-грошового обігу, фінансових і фондових ринків "Укрелекон" (далі - ДП "Укрелекон") вчинили порушення, передбачене пунктом 1 частини другої статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом встановлення економічно необґрунтованих цін реалізації засобів контролю (пункт 1);
- визнано, що ТОВ "НВП "Гаммаграфік" і ДП "Укрелекон" вчинили порушення, передбачене пунктом 5 частини другої статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом обмеження доступу на загальнодержавний ринок засобів контролю (далі - ЗК) інших суб`єктів господарювання (пункт 2);
- за порушення, зазначене в пункті 1, накладено на ТОВ "НВП "Гаммаграфік" штраф у розмірі 877 536 грн. (пункт 3);
- за порушення, зазначене в пункті 1, накладено на ДП "Укрелекон" штраф у сумі 399 059 грн. (пункт 4);
- за порушення, зазначене в пункті 2, накладено на ТОВ "НВП "Гаммаграфік" штраф у розмірі 877 536 грн. (пункт 5);
- за порушення, зазначене в пункті 2, накладено на ДП "Укрелекон" штраф у розмірі 399 059 грн. (пункт 6);
- зобов`язано ТОВ "НВП "Гаммаграфік" та ДП "Укрелекон" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 1 (пункт 7);
- зобов`язано ТОВ "НВП "Гаммаграфік" і ДП "Укрелекон" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 2 (пункт 8).
9. Відповідно до наказу Державної податкової адміністрації України від 21.09.2004 № 546 "Про впровадження системи державного контролю за виготовленням, реалізацією та застосуванням засобів контролю" (далі - Наказ № 546) доручено організацію централізованого виготовлення та розповсюдження ЗК і формування звітності щодо розповсюдження ЗК. Цим же наказом: ДП "Укрелекон" зобов`язано розробити форму ЗК нового зразка, підготувати технічні вимоги до ЗК та методику, за якою визначається їх цілісність та справжність, надати пропозиції про внесення змін до нормативних актів щодо застосування ЗК та у двомісячний строк забезпечити централізоване виготовлення ЗК нової форми в необхідних обсягах і безперебійне забезпечення ними суб`єктів підприємницької діяльності, а також ведення інформаційної бази даних щодо ЗК та їх користувачів.
10. На виконання Наказу № 546 ДП "Укрелекон" укладено з ТОВ "НВП "Гаммаграфік" договір від 18.01.2006 № 1816УК (далі - Договір), предметом якого є зобов`язання ТОВ "НВП "Гаммаграфік" з централізованого виготовлення ЗК, забезпечення ними заявників, укладення з ними договорів на забезпечення пломбами, ведення інформаційної бази даних щодо виготовлення, реалізації, розповсюдження та застосування пломб.
11. За інформацією, наданою ДП "Укрелекон" і ТОВ "НВП "Гаммаграфік", протягом 2013 - першого півріччя 2018 року виготовлено й реалізовано ЗК (як товар, який обертається на ринку) у певній кількості й з певними вартісними показниками. Продавцем ЗК є один суб`єкт господарювання - ТОВ "НВП "Гаммаграфік".
12. ЗК - це спеціальна номерна пломба у вигляді прямокутника розміром 79 х 24 мм з фігурною вирубкою на краях, розділеного лінією перфорації на дві частини.
Товаром, що є об`єктом аналізу, є ЗК, які обертаються на території України, мають продавця (ТОВ "НВП "Гаммаграфік") та покупців - суб`єктів господарювання: центри сервісного обслуговування (як основні покупці), суб`єкти господарювання, які здійснюють друк та/або продаж книг обліку розрахункових операцій, і суб`єкти, що використовують реєстратори розрахункових операцій та книги обліку розрахункових операцій.
13. На ринку ЗК наявне адміністративне обмеження, яке є бар`єром для вступу потенційних конкурентів на ринок. Особливості товару - ЗК, їх функціональне призначення, ризик фальсифікації або підробки ставлять під сумнів доцільність одночасного функціонування на ринку кількох суб`єктів господарювання, що будуть виготовляти їх та розповсюджувати ЗК, а повноваження допуску будь-якого нового суб`єкта господарювання на відповідний ринок належить ДП "Укрелекон".
Як зазначено АМК, конкуренція між потенційними учасниками ринку могла б бути забезпечена шляхом дотримання конкурентної (конкурсної) процедури відбору виробника ЗК, як на етапі його визначення (у 2006 році), так і через заздалегідь визначений термін (періодично). Договір доцільно було укладати з суб`єктом господарювання на конкурентних засадах, оскільки саме такий спосіб відбору виробника забезпечує найбільш вигідні умови виробництва та реалізації ЗК.
14. Передбачене Договором переважне право ТОВ "НВП "Гаммаграфік" перед іншими особами, зокрема потенційними конкурентами цього підприємства, на укладення договору створює обмеження для вступу на ринок.
15. Встановлення ціни на ЗК додатковою угодою від 29.03.2013 до Договору в частині підвищення вартості ЗК на 100% відбулося без відповідного економічного обґрунтування, за відсутності об`єктивних чинників, що вплинули б на це, стало можливим завдяки досягненн