1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 січня 2020 року

Київ

справа №820/4350/18

адміністративне провадження №К/9901/110/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №820/4350/18

за позовом ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради про скасування наказу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Старосуда М.І. суддів: Яковенка М.М., Лях О.П.),-



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, в якому просила скасувати наказ Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради № 133 від 10.05.2017 року, яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2017 року № ХК 082170811910 на об`єкті "Реконструкція квартири

АДРЕСА_1 . В обґрунтування позову зазначила, що відповідачем було порушено порядок проведення перевірки, за результатами якої винесений спірний наказ. Крім того, вказала, що реконструкція квартири АДРЕСА_2 відбувалась з дотриманням правил та норм законодавства, а отже, у відповідача були відсутні підстави для винесення спірного наказу.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2018 року адміністративний позов задоволено. Скасовано наказ Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради №133 від 10.05.2017 року.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідач дійшов помилкового висновку про наявність в діях позивача вини в частині внесення завідомо неправдивих відомостей до декларації про початок виконання будівельних робіт.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2018 року та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що в ході судового розгляду справи суд встановив правомірність висновків відповідача, що об`єкт "Реконструкція квартири АДРЕСА_3 є самочинним будівництвом, оскільки реконструюється без отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та належно затвердженої проектної документації, без забезпечення авторського нагляду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга аргументована тим, що позивачкою не змінювалась конфігурація будинку, оскільки реконструкція полягала в переобладнанні горища в мезонін в рамках існуючої площі. Суд апеляційної інстанції не надав оцінку тому, що раніше ОСОБА_1 придбала квартиру з самочинно збудованою прибудовою площею приблизно 11 кв.м. Таким чином, загальна площа квартири позивачки збільшилась до 45, 4 кв.м., що підтверджується технічним паспортом від 31 липня 2015 року.

Касатор також зазначила, що містобудівні умови та обмеження отримуються будівельником тільки в разі забудови земельної ділянки або відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки. Як вбачається з матеріалів справи, в даному випадку земельна ділянка позивачкою в процесі реконструкції не використовувалась, містобудівні умови не була зобов`язана отримувати, про що вона і зазначила в своїй декларації.

Позивачка стверджує, що суд апеляційної інстанції помилково не прийняв до уваги доводи про відсутність її під час проведення перевірки на об`єкті містобудування, оскільки позивач була позбавлена можливості бути присутньою під час проведення перевірки, надавати свої зауваження, пояснення та заперечення, в тому числі надати проект та технічну документацію перевіряючим .

9. Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2019 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року.

10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ОСОБА_1 подала до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради декларацію про початок виконання будівельних робіт № ХК 082170811910 з метою реконструкції квартири АДРЕСА_2, яка була зареєстрована 23.03.2017 року.

12. На підставі звернення ОСОБА_2 від 18.04.2017 року та направлення для проведення позапланової перевірки від 26.04.2017 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради було проведено позапланову перевірку на об`єкті будівництва за адресою: АДРЕСА_2, за результатами якої складено акт № 365-А перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.05.2017 року.

13. Наказом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради № 133 від 10.05.2017 року на підставі службової записки від 10.05.2017 року, складеної за результатами позапланової перевірки (акт № 365-А від 05.05.2017 року), скасовано реєстрацію про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2017 року № ХК 082170811910 у зв`язку з виявленням факту подання в декларації про початок виконання будівельних робіт по об`єкту "Реконструкція квартири АДРЕСА_2 недостовірних відомостей, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, як такий, що реконструюється зі зміною зовнішньої конфігурації без містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та належно затвердженої проектної документації.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

15. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

16. Судами попередні інстанцій встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного наказу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради № 133 від 10.05.2017 року про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2017 року № ХК 082170811910 на об`єкті "Реконструкція квартири АДРЕСА_2 " стало надання позивачем недостовірних відомостей у вказану декларацію, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом.

17. Зокрема, відповідач встановив, що зазначений вище об`єкт - квартира АДРЕСА_2 реконструюється зі зміною зовнішньої конфігурації без містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та належно затвердженої проектної документації.

18. З цього приводу колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

19. Згідно ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури, додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

20. Державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. Державний контроль та нагляд у системі центрального органу виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури здійснює Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи.

21. Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №294 від 09.07.2014 року та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ №553 від 23.05.2011 року (далі Порядок №553), визначено, що основними завданням Держархбудінспекції та її територіальних органів є виконання дозвільних, реєстраційних функцій та здійснення контролю і нагляду у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

22. Пунктом 5 Порядку № 553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

23. Відповідно до пункту 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

24. Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю; вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

25. Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного та його заступника не більше ніж на два робочих дні.

26. Судами попередніх інстанцій встановлено, що посадовою особою відповідача в ході позапланової перевірки на об`єкті "Квартира АДРЕСА_2 " (акт № 365-А від 05.05.2017) на підставі звернення ОСОБА_2 від 18.04.2017, направлення для проведення позапланової перевірки 365-н від 26.04.2017, виходом на місце встановлено, що за адресою: АДРЕСА_2 розташований одноповерховий житловий будинок (цегляний, покрівля шиферна, 1917 року побудови) на декілька квартир. Візуальним оглядом зовні встановлено, що над квартирою № З житлового будинку виконано будівельні роботи з надбудови мансардного поверху. На момент перевірки конструкції надбудови облицьовано листами OSB, конструкції покрівлі облицьовано панелями. Влаштовано систему водовідведення. Віконні отвори не заповнено.

27. Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна - квартира АДРЕСА_2, загальною площею 33,6 кв. м., житловою площею 14,4 кв.м., належить ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 14.05.2014 № 1230.

28. В декларації про початок виконання будівельних робіт № ХК 082170811910 з реконструкції квартири АДРЕСА_2, зареєстрованій в Інспекції 23.03.2017 року, ОСОБА_1 вказала, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не потребуються згідно п.25 Переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109.

29. Згідно пункту 25 Переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року № 109, містобудівні умови та обмеження не надаються на: реконструкцію житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації, улаштування в існуючих житлових будинках, адміністративно-побутових будівлях підприємств та громадських будівлях вбудованих приміщень громадського призначення.


................
Перейти до повного тексту