1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 січня 2020 року

Київ

справа №808/9082/15

адміністративне провадження №К/9901/24855/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Васильєвої І.А., Ханової Р.Ф.,

здійснивши попередній розгляд касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Тогровий дім "Запоріжоілгруп"

на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року (колегія суддів: головуючий суддя - Іванов С.М., суддів Головко О.В., Суховаров А.В.)

у справі №808/9082/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Запоріжоілгруп""

до Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,



ВСТАНОВИВ:



У грудні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Запоріжоілгруп"" (далі - Товариство, ТОВ "ТД "Запоріжоілгруп"") звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - ДПІ у Хортицькому районі, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення.



В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначає, про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення контролюючого органу від 15.12.2015 №0000432200, яким Товариству нараховано акцизний податок з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та вказало, що у нього відсутній обов`язок зі сплати 5% акцизного податку, оскільки реалізація пального, що здійснювалась Товариством не відповідає ст. 215 Податкового кодексу України (далі - ПК України), з огляду на те, що відбувалась оптова торгівля нафтопродуктами, а не роздрібна торгівля підакцизними товарами, об`єкт якої оподатковується акцизним податком, а також вказує, що суб`єкт господарювання не позбавлений права на здійснення оптової продажі нафтопродуктів, через мережу АЗС, для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю або для виробничого споживання.



Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 26 липня 2016 року адміністративний позов задоволено:



- визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 15.12.2015 №0000432200 по нарахування грошового зобов`язання в сумі 2 695, 50 грн;



- присуджено на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Запоріжоілгруп" суму судового збору 1 378, 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області.



Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при визначені сум податкового зобов`язання з акцизного податку позивач правомірно виходив з сум операцій по реалізації нафтопродуктів кінцевому споживачу для власних потреб - фізичним особам, а тому висновок, зроблений відповідачем в Акті перевірки є необґрунтованим та недоведеним, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення від 15.12.2015 №0000432200 є протиправним та підлягає скасуванню.



Відповідач оскаржив зазначену постанову в апеляційному порядку.



Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2016 року апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області задоволено, постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 26 липня 2016 року у справі №808/9082/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Запоріжоілгруп" до Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено в повному обсязі.



Скасовуючи рішення суду першої інстанцій та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що через мережу АЗС здійснюється роздрібний продаж нафтопродуктів кінцевому споживачеві, а тому такі операції оподатковуються акцизним податком відповідно до пп. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 ПК України у розмірі 5 % від вартості підакцизних товарів.



Не погодившись з зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив її скасувати та залишити в силі постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 26.07.2016. В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає, здійснення роздрібного продажу нафтопродуктами через мережу АЗС не позбавляє суб`єкта господарювання права на здійснення оптової продажі нафтопродуктів, через мережу АЗС, для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю або для виробничого споживання.



Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21 листопада 2016 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою позивача.



22 грудня 2016 року від відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу, в яких контролюючий орган зазначає про законність і обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій та безпідставність доводів. викладених у касаційній скарзі.



Пунктом 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року) передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



19 лютого 2018 року касаційну скаргу передано до Верховного Суду в порядку передбаченому Розділом VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції від 03.10.2017).



Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.



Як встановлено судами попередніх інстанцій ТОВ "ТД "Запоріжоілгруп"" зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності - юридична особа та перебуває на податковому обліку в ДПІ у Хортицькому районі.



Згідно з відомостями витягу з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 08.07.2014 №15-09/2805 основними видами діяльності позивача за КВЕД-2010 є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.



20.11.2015 позивачем отримано запит ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області про надання копій документів, у якому контролюючий орган просив посадових осіб підприємства надати копії звітів фіскальної пам`яті по реєстраторам розрахункових операцій помісячно, детальний перелік наведено у таблиці, а також копії відомостей на відпуск бензину, дизельного палива, скріпленого газу та відомостей на реалізацію талонів через мережу АЗС, первинні документи бухгалтерського та податкового обліку підприємства за період з 01.01.2015 по 30.09.2015.



Товариство направило на адресу контролюючого органу лист від 26.11.2015 №26/11/15-01, в якому, зокрема, надано пояснення щодо заповнення додатку 6 до Декларації акцизного податку, а саме: базою оподаткування є вартість (з ПДВ) підакцизних товарів, що реалізовані безпосередньо кінцевим споживачам. Саме ці дані відображені в графі 5 додатку 6 до декларації. Реалізація підакцизних товарів за відомостями та талонами відноситься до реалізації товарів для комерційного використання і не є об`єктом оподаткування акцизним податком. Не заповнення графи 4 не призвело до зменшення суми податкового зобов`язання з акцизного податку.



У період з 07.10.2015 по 21.10.2015 у відповідності до пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, ДПІ у Хортицькому районі проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з питань правомірності визначення об`єкта оподаткування та декларування в звітності акцизного податку за період з 01.01.2015 по 01.10.2015.



За результатами перевірки складено акт № 616/08-31-22/38839332 від 04.11.2015 (далі- Акт перевірки від 04.11.2015).



Як вбачається з Акту перевірки від 04.11.2015, контролюючий орган дійшов висновку про порушення Товариством вимог: підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213, підпункту 214.1.4 пункту 214.1 статті 214, пункту 216.9 статті 216 Податкового кодексу України, внаслідок чого підприємством занижено суму акцизного податку (визначення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету) за період з 01.01.2015 по 30.09.2015 на загальну суму 580 273 грн, у тому числі заниження на суму 607 272 грн, за відповідні податкові періоди: лютий 2015 року у сумі 14 337 грн, березень 2015 року у сумі 61 032 грн, квітень 2015 року у сумі 31 978 грн, травень 2015 року у сумі 63 655 грн, червень 2015 року у сумі 27 059 грн, липень 2015 року у сумі 90 789 грн, серпень 2015 року у сумі 127 770 грн, вересень 2015 року у сумі 190 652 грн, та завищення на суму 26 999 грн, у тому числі за січень 2015 року у сумі 26 999 грн.



Не погоджуючись із висновками, викладеними у акті перевірки, позивачем супровідним листом № 13/11/15 від 13.11.2015 подано заперечення на акт № 616/08-31-22/38839332 від 04.11.2015.



Під час розгляду заперечень у період з 20.11.2015 по 03.12.2015, згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, відповідачем проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "ТД "Запоріжоілгруп" з питань, що стали предметом заперечень.



За результатами перевірки складено акт № 646/08-31-22/38839332 від 10.12.2015 (далі- Акт перевірки від 10.12.2015).



Як вбачається з Акту перевірки від 10.12.2015, контролюючий орган дійшов висновку про порушення Товариством вимог: 213.1.9 пункту 213.1 статті 213, підпункту 214.1.4 пункту 214.1 статті 214, пункту 216.9 статті 216 Податкового кодексу України, а саме заниження акцизного податку (визначення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету) за період з 01.01.2015 по 30.09.2015 на загальну суму 248 732 грн, у тому числі заниження на суму 259 034 грн, за відповідні податкові періоди: лютий 2015 року у сумі 21 751 грн, березень 2015 року у сумі 24 759 грн, квітень 2015 року у сумі 35 004,00 грн, травень 2015 року у сумі 27 339 грн, червень 2015 року у сумі 25 323 грн, липень 2015 року у сумі 47 284 грн, серпень 2015 року у сумі 38 229 грн, вересень 2015 року у сумі 39 345 грн, та завищення на суму 10 302 грн, у тому числі за січень 2015 року у сумі 10 302,00 грн.



На підставі Акту перевірки від 10.12.2015 контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення форми "Р" від 15.12.2015 № 0000432200, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем акцизний податок з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами у розмірі 2 695, 50 грн, у тому числі 2 063, 00 грн за основним платежем та 632,50 грн за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).



Контролюючий орган зазначив, що Товариством занижено податкове зобов`язання зі сплати 5% акцизного податку з роздрібного продажу палива, яке було безпосередньо реалізоване позивачем з колонок АЗС кінцевим споживачам.



Надаючи правову оцінку вищевикладеним обставинам справи, на думку колегії суддів, судові рішення судів першої та апеляційної інстанції є законним і обґрунтованим виходячи з наступного.



Згідно з п. 14.1.4 п. 14.1 статті 14 ПК України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).



Відповідно до пп. 14.1.212 п. 14.1 статті 212 ПК України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.



Реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання громадського харчування.


................
Перейти до повного тексту