ПОСТАНОВА
Іменем України
27 січня 2020 року
Київ
справа №813/666/17
адміністративне провадження №К/9901/15365/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,
суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.
розглянув як суд касаційної інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в справі матеріалами адміністративну справу №813/666/17
за позовом Малого приватного підприємства "Вітязь" до Львівської обласної державної адміністрації, Департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське АТП" - про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Малого приватного підприємства "Вітязь" на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року, ухвалену в складі: головуючого судді Хоми О.П., та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2017 року, постановлену в складі: головуючого судді Гулиди Р.М., суддів Довгої О.І. Улицького В.З.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Мале приватне підприємство "Вітязь" (далі - МПП "Вітязь", позивач) звернулося до суду з позовом до Львівської обласної державної адміністрації (далі - відповідач-1), Департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації (далі - відповідач-2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське АТП" (далі - ТОВ "Стрийське АТП") - з вимогами:
1.1. визнати протиправним і скасувати рішення Конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Львівської обласної державної адміністрації (далі - Конкурсний комітет) від 25 січня 2017 року в частинах: "Нарахувати ТОВ "Стрийське АТП" 11 балів за показником "Робота перевізника". Відповідно рейтингова оцінка становить МПП "Вітязь" - 40 балів, ТОВ "Стрийське АТП" - 48 балів" і "Визначити переможцем конкурсу ТОВ "Стрийське АТП" на об`єкті конкурсу №141 та надати право здійснювати перевезення пасажирів на маршруті №358 "Дрогобич АС - Стрий АС". Укласти договір із переможцем на обслуговування 2-ма автобусами "РУТА 25". Друге місце - МПП "Вітязь";
1.2. скасувати наказ Департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації від 23 лютого 2017 року №24 "Про визначення переможців конкурсу";
1.3. зобов`язати Львівську обласну державну адміністрацію увести в дію рішення Конкурсного комітету від 13 січня 2017 року в частині "Визначити переможцем конкурсу МПП "Вітязь" на об`єкті конкурсу №141 та надати право здійснювати перевезення пасажирів на маршруті №358 "Дрогобич АС - Стрий АС". Укласти договір з переможцем на обслуговування двома автобусами марки "I-VAN А07А1" (2015 p.в.). Друге місце - ТОВ "Стрийське АТП".
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач протиправно донарахував ТОВ "Стрийське АТП" бали за роботу на маршруті, що був об`єктом конкурсу, у зв`язку з чим незаконно визнав його переможцем конкурсу.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що в лютому та квітні 2011 року Львівською обласною державною адміністрацією були оголошені й проведені конкурси на визначення перевізника на автобусному маршруті загального користування №358 "Дрогобич АС-Стрий АС".
4. Переможцем конкурсу, оголошеного в лютому 2011 року, було визначено ТОВ "Стрийське АТП", з яким 07 квітня 2011 року Львівська обласна державна адміністрація уклала договір №57/11 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування №358 "Дрогобич АС - Стрий АС" у період з 07 квітня 2011 року по 06 квітня 2016 року.
5. Переможцем конкурсу, оголошеного в квітні 2011 року, було визначено МПП "Вітязь", з яким 30 травня 2011 року Львівська обласна державна адміністрація уклала договір №242/11 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування №358 "Дрогобич АС - Стрий АС" у період з 23 липня 2011 року по 22 липня 2016 року.
6. 27 вересня 2016 року в газеті "Львівська пошта" №111 (1870) Львівська обласна державна адміністрація опублікувала оголошення про проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, у тому числі на маршруті №358 "Дрогобич АС - Стрий АС", що був зазначений як об`єкт конкурсу №141.
7. 13 січня 2017 року Конкурсним комітетом прийнято рішення, оформлене протоколом №1, пунктом 3.4 якого переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу №141 за маршрутом №358 "Дрогобич АС - Стрий АС" було визначено МПП "Вітязь".
8. Не погоджуючись із результатами конкурсу, ТОВ "Стрийське АТП" подало до Конкурсного комітету скаргу, у якій вимагало донарахувати йому 11 балів за критерієм "Попередня робота перевізника".
9. Рішенням Конкурсного комітету, оформленим протоколом від 25 січня 2017 року №2, було вирішено донарахувати ТОВ "Стрийське АТП" 11 балів за показником "Попередня робота перевізника"; визначено, що МПП "Вітязь" за результатами конкурсу набрав 40 балів, ТОВ "Стрийське АТП" - 48 балів та оголошено останнього переможцем конкурсу на маршруті №358 "Дрогобич АС - Стрий АС".
10. Наказом Департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації від 23 лютого 2017 року №24 "Про визначення переможців конкурсу" введено в дію рішення Конкурсного комітету від 25 січня 2017 року в частині визначення ТОВ "Стрийське АТП" переможцем конкурсу на автобусному маршруті загального користування, який не виходить за межі області, №358 "Дрогобич АС - Стрий АС".
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
11. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року, залишеним без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2017 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
12. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суди керувалися тим, що відповідно до додатку №4 до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 №1081, в 11 балів може бути оцінена робота перевізника - переможця попереднього конкурсу не менше передбаченого договором (дозволом) строку на маршруті (маршрутах), що є об`єктом конкурсу.
13. Установивши, що ТОВ "Стрийське АТП" було визначено переможцем конкурсу, оголошеного Львівською обласною державною адміністрацією в лютому 2011 року, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що Конкурсний комітет мав підстави для зарахування ТОВ "Стрийське АТП" 11 балів за вказаним критерієм.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
14. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення й прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити.
15. На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначив, що висновки судів попередніх інстанцій про те, що ТОВ "Стрийське АТП" було переможцем попереднього конкурсу не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки попереднім для цілей застосування додатку №4 до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 №1081, є конкурс, оголошений Львівською обласною державною адміністрацією в квітні 2011 року, переможцем якого було МПП "Вітязь".
16. У відзиві на касаційну скаргу відповідач-1 зазначив, що суд апеляційної інстанції повно та всебічно встановив обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосував норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування його рішень немає.
17. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
18. 15 грудня 2017 року, у зв`язку з початком роботи Верховного Суду, припинено процесуальну діяльність Вищого адміністративного суду України.
19. 05 лютого 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.
20. За наслідками автоматизованого розподілу касаційні скарги передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Желтобрюх І.Л., суддів Білоуса О.В., Стрелець Т.Г.
21. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 30 травня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача в цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.
22. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 травня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
23. Частиною першою статі 2 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.