ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/1912/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,
за участю секретаря судового засідання: Мартинюк М. О.,
за участю представників сторін:
позивача - не з`явився,
відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 (судді: Березкіна О. В., Дармін М. О., Широбокова Л. П.) у справі
за позовом Кам`янської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Кам`янська міська рада звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" (далі - ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент") із позовом про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки №14015 від 05.05.2015, яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського, 219, м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" (далі - Договору № 14015), з викладенням їх у редакції, зазначеній у позовній заяві.
1.2. В обґрунтування позовних вимог Кам`янська міська рада посилалася на те, що у зв`язку із змінами до Податкового кодексу України протягом 2013-2018 років, нею прийнято низку нормативних актів (рішення "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське" від 12.07.2013 № 842-38/VI, "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" від 29.09.2017 № 816-19/VIІ, "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" від 22.06.2018 № 1105-25/VIІ), якими збільшено розмір орендної плати за використання земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Позивач указував, що зазначені нормативні акти були оприлюднені у засобах масової інформації та є чинними. Посилаючись на статті 651, 653, 652 Цивільного кодексу України, статтю 15 Закону України "Про оренду землі", позивач зазначав про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 14015 від 05.05.2015, оскільки зміна ставок орендної плати є передумовою зміни розміру орендної плати.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у задоволенні позову Кам`янської міської ради до ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відмовлено.
2.2. Суд першої інстанції, посилаючись на умови Договору оренди та положення статті 188 Господарського кодексу України, статей 525, 526, 629 Цивільного кодексу України, та встановивши, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової пропозиції (додаткової угоди), щодо зміни умов Договору № 14015, підписаної уповноваженою особою, виходив із того, що позивачем порушено процедуру внесення змін до договору оренди, що є підставою для відмови у позові.
2.3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 апеляційну скаргу Кам`янської міської ради задоволено, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у справі № 904/1912/19 скасовано. Позовні вимоги Кам`янської міської ради задоволено. Внесено зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки № 14015 від 05.05.2015, (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 19.05.2015 №9720053), яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського, 219 м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент", у наступній редакції: "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 20.02.2019 становить 1 807 177,31 грн; 4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 216 861,28 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Стягнуто з ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області 1 921,00 грн судового збору, сплаченого до суду першої інстанції, 2 881,50 грн судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги.
2.4. Мотивуючи постанову, суд апеляційної інстанції послався на положення статей 1, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 651, 652 Цивільного кодексу України та вказав, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом. Зважаючи на те, що статтями 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" та пунктом 284.1 статті 284 Податкового кодексу України передбачено право органу місцевого самоврядування встановлювати ставки земельного податку та визначати розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, і умовами спірного Договору оренди передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про внесення змін до договору щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки. Враховуючи рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002, частину 2 статті 188 Господарського кодексу України, пункт 9.6.14 Договору № 14015, суд апеляційної інстанції зазначив про те, що досудове врегулювання спору є правом, а не обов`язком особи, а тому надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди не є обов`язковим і не позбавляє її права звернутися до суду із позовом до відповідача про зміну умов договору.
3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї
3.1. Не погодившись із постановою Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019, ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 19.09.2019 та прийняти рішення, яким відмовити у повному обсязі у задоволенні позовних вимог Кам`янської міської ради до ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент".
3.2. В обґрунтування касаційної скарги скаржник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права. Вказує, що матеріальних підстав для внесення змін до договору оренди позовна заява не містила, а суд апеляційної інстанції не зазначив конкретну норму, яка дозволяла би внести зміни до Договору оренди. Наголошує на невідповідності висновків суду обставинам справи, зокрема, звертає увагу на те, що позивачем не затверджувалася нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок, тому підстави для внесення змін до договору оренди відсутні. Крім того, зазначає про відсутність у рішенні суду посилань на норми матеріального права в обґрунтування прийнятого рішення. Скаржник наголошує, що судом апеляційної інстанції не застосовано частину 2 статті 284 Господарського кодексу України щодо незмінності умов договорів оренди, у зв`язку із чим порушено вимоги чинного законодавства щодо справедливості рішення.
3.3. Кам`янська міська рада звернулася із відзивом на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" залишити без задоволення. У відзиві зазначає, що аргументи скаржника про неправильне застосування норм матеріального права судом апеляційної інстанції є необґрунтованими, оскільки згідно з умовами Договору № 14015 (пункт 9.6.14) саме на орендаря покладався обов`язок здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, подання цієї угоди до податкових органів. Натомість, відповідач не виконав покладених на нього обов`язків, відтак позивач вимушений звернутися до суду з позовом. Позивач вказував, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Судами встановлено, що на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.02.2015 №1220-60/VI, між Дніпродзержинською, на даний час - Кам`янською міською радою та ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент" 05.05.2015 був укладений договір оренди земельної ділянки № 14015, загальною площею 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, розташованої за адресою: вул. Димитрова, 219 (після перейменування - вул. М. Грушевського, 219), м. Дніпродзержинськ (після перейменування - м. Кам`янське) для розміщення автозаправної станції. Договір укладено строком до 27.02.2025 (пункт 3.1 Договору).
4.2. За актом прийому - передачі від 05.05.2015 земельна ділянка за адресою: вул. М. Грушевського, 219, м. Кам`янське була передана позивачем ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент".
4.3. Згідно з витягом з державного реєстру речових, прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі за № 9720053 від 19.05.2015.
4.4. Відповідно до пункту 2.2 Договору № 14015, станом на 08.04.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 1 189 863,75 грн.
4.5. Згідно з пунктом 4.1 Договору №14015: "орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 35 695,91 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 № 1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Пунктом 4.4 Договору № 14015 сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами; прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 9.6.14 Договору № 14015 також передбачено: "Орендар зобов`язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати з цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної шати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів".
Відповідно до пункту 9.2.3 Договору № 14015, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.
За приписами пункту 12.1 Договору № 14015 сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
4.6. Судами встановлено, що для розрахунку розміру річної орендної плати за спірним договором встановлювалася ставка 3 % від нормативної грошової оцінки за оренду земельної ділянки.
4.7. Рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв. м в розмірі 199,64 грн, який введено в дію з 01.01.2014.
29.09.2017 Кам`янською міською радою було прийнято рішення № 816-19/VІI "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, що набрало чинності з 01.10.2017 року. Пунктом 5 зазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3 % від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1, 5.3, - 4 % від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, - 12 % від нормативної грошової оцінки.
Аналогічна норма щодо ставок орендної плати передбачена також рішенням Кам`янської міської ради №1105 - 25/VII від 22.06.2018 "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Відділом міськрайонного управління у Петриківському районі у м. Кам`янське та головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське, вул. М. Грушевського (Димитрова) (кадастровий номер 1210400000:02:020:0209), відповідно до якого станом на 20.02.2019 нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 1 807 177,31 грн.
4.8. Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 12 % від нормативної грошової оцінки за оренду спірної земельної ділянки становить 216 861,28 грн.
4.9. Судом встановлено, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової форми пропозиції (додаткової угоди) щодо зміни умов Договору, підписаної уповноваженою особою.
4.9. Спір виник у зв`язку із наявністю/відсутністю правових підстав для внесення змін до Договору оренди земельної ділянки.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, подані заперечення, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
5.2. Предметом спору є вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Правовими підставами позову зазначено статтю 30 Закону України "Про оренду землі", статті 632, 651, 652 Цивільного кодексу України.
5.3. Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").