ПОСТАНОВА
Іменем України
24 січня 2020 року
Київ
справа №826/1031/18
адміністративне провадження №К/9901/62515/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів - Соколова В.М., Єресько Л.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/1031/18
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" про застосування заходів реагування,
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року (головуючий суддя - Шевченко Н.М.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Беспалової О. О., суддів: Губської О. А., Пилипенко О. Є.)
І РУХ СПРАВИ
1. У січні 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл", в якому просило застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації автозаправного комплексу Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл", який розташований за адресою: Кільцева дорога, 16 у Святошинському районі міста Києві, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) відімкнення від джерел живлення.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час здійснення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" встановлено порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року позов задоволено. Застосовано заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації автозаправного комплексу Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл", який розташований за адресою: Кільцева дорога, 16 у Святошинському районі міста Києві, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
4. Виконання судового рішення покладено на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві.
5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Ухвалою Верховного Суду від 01 жовтня 2018 року відкрито провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року.
7. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоус О.В. відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №826/1031/18 (провадження К/9901/62515/18).
8. Протоколом повторного автоматизованого розподілу від 05 червня 2019 року касаційну скаргу у справі №826/1031/18 (провадження К/9901/62515/18) передано на розгляд колегії суддів у складі: Калашнікова О.В. (головуючий суддя), судді: Білак М.В., Губська О.А.
9. Верховний Суд ухвалою від 12 червня 2019 року на підставі пункту 5 частини першої статті 340 Кодексу адміністративного судочинства України прийняв до провадження зазначену вище касаційну скаргу.
10. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві подало відзив на касаційну скаргу, в якому вказало, що, на його думку, оскаржувані відповідачем судові рішення є законними та обґрунтованими, а касаційна скарга - безпідставною. Просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
II ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. З метою виконання постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.06.2017 та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 02.11.2017 року у справі № 826/1375/17 за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" (попередня назва ТОВ "Восток") про недопущення посадових осіб державного органу до проведення планової перевірки у листопаді 2016 року, передбаченої Планом перевірок у IV кварталі 2016 року об`єктів суб`єктів господарювання та наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві від 11.10.2016 №468 "Про проведення планових перевірок", а також відповідно до вимог Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" частини першої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства позивачем видано 07.12.2017 наказ №465 "Про проведення позапланових перевірок", відповідно до якого у період з 08 по 21 грудня 2017 року державним інспекторам доручено провести позапланову передвіку Товариства з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл", який розташовано за адресою: Кільцева дорога, 16 у Святошинському районі міста Києві, щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
12. Копію наказу отримано під особистий підпис в.о. головного керуючого директора Кожухар С.П.
13. На підставі наказу видано посвідчення №456 на проведення позапланової перевірки, яке відповідно до частини 5 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" перед початком перевірки пред`явлене керівнику суб`єкта господарювання.
14. Під час здійснення перевірки встановлено, що АЗС Товариством з обмеженою відповідальністю "Глуско Рітейл" експлуатується з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, які перебувають на АЗС, а саме:
- п. 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки України - в адміністративному приміщенні автозаправного комплексу допускається захаращення шляхів евакуації меблями;
- п. 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки України - ширина евакуаційних виходів (дверей) із торгівельної зали виконано менше 1,2 м в порушення п. 8.7 ДБН В.2.2-23:2009 "Будинки і споруди. Підприємства торгівлі";
- п. 1.18. розділу ІV Правил пожежної безпеки України - в адміністративному приміщенні автозаправного комплексу допускається користування пошкодженою розеткою;
- п. 22 розділу ІІ, п. 4 розділу І, п. 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки України - не підтверджено розміщення другого (за необхідності більшої кількості) пожежного гідранта для зовнішнього пожежогасіння на водопровідній мережі в радіусі не більше 200 м, в порушення п. 12.16, п. 13.3.4 ДБН В.2.5- 74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування";
- п. 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки України - на покажчику ПГ відсутні цифрові значення відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначення виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);
- п. 31 розділу VІІ НАПБ В.01.058-2008/112 - кількість плівкоутворювального піноутворювача для ліквідації можливих пожеж протипожежною технікою не підтверджена розрахунком;
- п. 22 розділу ІІ, п. 4 розділу І Правил пожежної безпеки України - відстань від обладнання АГЗП до резервуарів бензину АЗС становить менше 40 м в порушення п. 8.151 ДБН В.2.5-20- 2001 "Газопостачання";
- п. 22 розділу ІІ, п. 4 розділу І Правил пожежної безпеки України - відстань від обладнання АГЗП до резервуарів бензину АЗС становить менше 40 м в порушення п. 8.150 ДБН В.2.5-20- 2001 "Газопостачання";
- п. 1 ст. 53 Кодексу цивільного захисту України - АЗК не обладнано автоматизованою системою раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення;
- ст. 133 Кодексу цивільного захисту України, перелік п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2016 №763 - не укладено договір на постійне та обов`язкове обслуговування об`єкту з аварійно-рятувальними службами;
- п.п. 4.9.5, 4.9.6. наказу №557 ПТБ, ПКМУ №1788 - не проведено встановленим порядком обов`язкове страхування цивільної відповідальності суб`єкта господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об`єктах підвищеної небезпеки.
15. За результатами перевірки інспектором було складено акт від 21.12.2017 №194 перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
16. Перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про які зазначено у акті перевірки, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють, перебувають на КАЗС (АЗК) ТОВ "Глуско Рітейл" за адресою: Кільцева дорога, 16 у Святошинському районі міста Києві, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі, а саме:
- в адміністративному приміщенні автозаправного комплексу допускається захаращення шляхів евакуації меблями - перешкоджає вільній евакуації людей при пожежі;
- в адміністративному приміщенні автозаправного комплексу допускається користування пошкодженою розеткою - дане порушення збільшує ризик виникнення пожежі внаслідок короткого замкнення;
- на покажчику ПГ відсутні цифрові значення відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначення виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева) - дане порушення ускладнює гасіння можливої пожежі;
- кількість плівкоутворювального піноутворювача для ліквідації можливих пожеж протипожежною технікою не підтверджена розрахунком - дане порушення ускладнює гасіння можливої пожежі;
- ширина евакуаційних виходів (дверей) із торгівельної зали виконано менше 1,2 м - перешкоджає вільній евакуації людей при пожежі;
- не підтверджено розміщення другого (за необхідності більшої кількості) пожежного гідранта для зовнішнього пожежогасіння на водопровідній мережі в радіусі не більше 200 м - дане порушення ускладнює гасіння можливої пожежі;
- відстань від обладнання АГЗП до резервуарів бензину АЗС становить менше 40 м - збільшує ризик розповсюдження можливої пожежі;
- над технологічним обладнанням АГЗП не влаштовано навіс із негорючих матеріалів - збільшує ризик розповсюдження можливої пожежі;
- на АЗС (АЗК) відсутня автоматизована система раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення. - збільшує ризик пізнього виявлення та повідомлення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації, а також унеможливлює оповіщення населення у разі її виникнення.
17. Наведені порушення, на думку позивача, не є формальними, а стосуються виключно відсутності у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення.
ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку, що зафіксований факт порушень у вигляді невідповідності ширини евакуаційних виходів (дверей) із торгівельної зали ДБН В.2.2-23:2009, а також відсутність навісу із негорючих матеріалів в порушення ДБН В.2.5-20- 2001, що мали місце на момент вирішення спору по суті, є достатніми підставами для застосування заходів реагування.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
19. У касаційній скарзі касатор вказав, що оскаржувані судові рішення ухвалені із порушенням норм матеріального та процесуального права.
20. Зазначив, що на момент подання апеляційної скарги неусунутими залишились два порушення: 1) відстань від обладнання АГЗП до резервуарів бензину АЗС становить менше 40 метрів в порушення п. 8.151 ДБН В.2.5.20-2001 "Газопостачання"; 2) АЗС з АГЗП не обладнано автоматизованою системою раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення. Вказані порушення на момент розгляду справи судом апеляційної інстанції уже були усунуті та виключені позивачем з Акту перевірки від 18.06.2018 року №196.
21. Також вказав, що судами попередніх інстанцій не було встановлено всіх обстави та доказів по справі, які свідчать про те, що на момент розгляду цієї справи більшість порушень було усунуто. Захід реагування, який обрано позивачем є непропорційним встановленим порушенням.
22. Суди не звернули увагу на те, що на момент звернення позивачем до суду не закінчився строк, встановлений відповідачу на самостійне усунення виявлених в ході перевірки порушень у відповідності до Припису про усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту від 28.12.2017 року.
23. Крім того, касатор вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки доказам щодо відсутності правопорушень, які стали підставою для застосування заходів реагування.
24. На думку касатора, позивач, надаючи оцінку порушення відповідачем норм ДБН фактично перевищив свої повноваження, оскільки проведення перевірок з питань дотримання будівельних норм належить до повноважень Державної архітектурно-будівельної інспекції.
25. Задовольняючи позовні вимоги, суди застосували пункти 6.2., 6.4. Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, яка згідно з Розпорядженням Кабміну від 10 березня 2017 року №166-р скасована.