1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2020 року

Київ

справа №820/1802/17

адміністративне провадження №К/9901/802/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року (суддя Бідонько А. В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року (судді: Любчич Л. В., Спаскін О. А., Сіренко О. І.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до відділу реєстрації місця проживання у Основ`янському районі м. Харкова управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради, ГУ ДМС України у Харківській області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Відділу реєстрації місця проживання у Основ`янському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Головного управління державної міграційної служби у Харківській області, в якому просив визнати дії Головного управління ДМС України в Харківській області по не складанню протоколу про адміністративне правопорушення, передбаченого статтею 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у відношенні ОСОБА_1 незаконними та накласти відповідні штрафні санкції; зобов`язати Головне управління ДМС України в Харківській області скласти протокол про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у відношенні ОСОБА_1 та накласти відповідні штрафні санкції; здійснити реєстрацію місця проживання ОСОБА_1 в порядку, передбаченому статтею 6 Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні" за адресою: АДРЕСА_1 ; винести рішення про поновлення його громадянського, внутрішнього паспорта, де треба поставити штамп про реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дізнався про те, що Головним управлінням Державної міграційної служби України в Харківській області (далі - ГУ ДМС України в Харківській області) скасовано місце реєстрації за адресою: АДРЕСА_1, власником нерухомого майна якого є позивач. Вказані дії відповідачем вчинено через те, що згідно з обліками ГУДМС України в Харківській області позивачу дозволений виїзд на постійне проживання до Федеративної республіки Німеччина. 25 квітня 2017 року він звернувся із заявою до Відділу реєстрації місця проживання у Основ`янському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради про реєстрацію місця проживання, однак позивачу відмовлено у здійсненні такої реєстрації на підставі того, що останнім не надано документу, до якого вносяться відомості про місце проживання. Позивач вважає, що скасування реєстрації та паспорта громадянина України відбулось з порушенням вимог чинного законодавства.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року позовні вимоги задоволено частково. Скасовано висновок службової перевірки підстав оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_1 від 21 січня 2014 року, складений Червонозаводським районним відділом у м. Харкові Головного управління державної міграційної служби у Харківській області. Скасовано висновок щодо скасування реєстрації місця проживання громадянина ОСОБА_1 від 05 березня 2014 року, складений Червонозаводським районним відділом у м. Харкові Головного управління державної міграційної служби у Харківській області. У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що позивачем при поданні заяви про реєстрацію місця проживання від 25 квітня 2017 року не було надано до органу реєстрації паспорта громадянина України, а тому суди дійшли висновку, що відповідач правомірно відмовив у реєстрації місця проживання ОСОБА_1 . Щодо позовних вимог позивача про визнання дій Головного управління ДМС України в Харківській області по не складанню протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у відношенні ОСОБА_1 незаконними та накласти відповідні штрафні санкції суди зазначили, що не можуть перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язувати його приймати рішення, які входять до його компетенції. Суд першої інстанції вирішив вийти за межі позовних вимог шляхом скасування висновку службової перевірки з підстав оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_1 від 21 січня 2014 року, а також висновку щодо скасування реєстрації місця проживання громадянина ОСОБА_1 від 05 березня 2014 року, складених Червонозаводським районним відділом у м. Харкові Головного управління державної міграційної служби у Харківській області.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі скаржник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти рішення яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.

Скаржник стверджує, що суд першої інстанції всупереч вимогам частини першої статті 24 КАС України одноособово розглянув цю справу та прийняв помилкове рішення.

Відповідач зазначає, що суддя апеляційної інстанції Любчич Л. В. перебувала у відрядженні під час розгляду цієї справи.

На переконання скаржника, Державна міграційна служба України не брала участі у справі, як сторона, що суперечить нормам процесуального законодавства.

Скаржник вважає, що суд першої інстанції, вийшовши за межі позовних вимог, скасував висновок від 21 січня 2014 року строк на оскарження якого визначений нормами КАС України пропущено.

Скаржник заявив клопотання про розгляд справи за його участю.

Позиція інших учасників справи.

Від позивача до суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на необґрунтованість касаційної скарги.

Позивач не заявляв клопотання про розгляд справи за його участю.

Рух касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 27 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до відділу реєстрації місця проживання у Основ`янському районі м. Харкова управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради, ГУ ДМС України у Харківській області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії.

Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, касаційне провадження №К/9901/802/17 (адміністративна справа №807/1802/17) визначено колегію суддів Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду для розгляду даної касаційної скарги у наступному складі: судді - доповідача - Шарапи В. М. суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н.А.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року № 721/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В. М.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено наступний склад суду: судді - доповідача Загороднюка А. Г., суддів: Єресько Л. О., Соколова В. М.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 23 січня 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

25 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Відділу реєстрації місця проживання у Основ`янському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради, в якій просив зареєструвати місце проживання за адресою: АДРЕСА_1, до закордонного паспорта серії НОМЕР_1, виданого 1 UKR, 20 березня 2014 року, на підставі права на проживання в житлі: договір купівлі - продажу квартири від 28 липня 2006 року № 1475, витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 11401845 від 01 серпня 2016 року.

Відділом відмовлено у здійсненні реєстрації місця проживання у зв`язку з не поданням документу до якого вносяться відомості про місце проживання.

ГУ ДМС України в Харківській області визнано паспорт громадянина України ОСОБА_1 таким, що підлягає вилученню та знищенню, а також скасовано місце реєстрації за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач вважаючи дії Головного управління Державної міграційної служби України протиправним звернувся до суду з даним позовом.

Джерела права й акти їх застосування (чинні на момент виникнення спірних відносин).

Відповідно до частини другої статті 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Згідно з частинами першою, другою статті 99 КАС України (чинного на час звернення до суду) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Закон України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" відповідно до Конституції України регулює відносини, пов`язані зі свободою пересування та вільним вибором місця проживання в Україні, що гарантуються Конституцією України і закріплені Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод і протоколами до неї, іншими міжнародними договорами України, а також визначає порядок реалізації свободи пересування та вільного вибору місця проживання і встановлює випадки їх обмеження.

Згідно зі статтею 2 вказаного Закону громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом. Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

Відповідно до положень статті 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" документи, до яких вносяться відомості про місце проживання та місце перебування особи, - паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні.

Згідно зі статтею 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. Батьки або інші законні представники зобов`язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання.

У разі якщо особа не може самостійно звернутися до органу реєстрації, реєстрація може бути здійснена за зверненням її законного представника або представника на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку (далі - представник).

Для реєстрації особа або її представник подає органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг): письмову заяву; документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження; квитанцію про сплату адміністративного збору; документи, що підтверджують право на проживання в житлі, перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту, проходження служби у військовій частині, адреса яких зазначається під час реєстрації; військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).

Відповідно до частини першої статті 24 КАС України адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України, їхньої посадової чи службової особи, виборчої комісії (комісії з референдуму), члена цієї комісії розглядаються і вирішуються в окружному адміністративному суді колегією у складі трьох суддів.


................
Перейти до повного тексту