ПОСТАНОВА
Іменем України
23 січня 2020 року
Київ
справа №711/6882/17
провадження №К/9901/36035/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Губської Л. В., суддів: Вівдіченко Т. Р., Федотова І. В.
І. Суть спору
1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувсь до суду з адміністративним позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області (далі - Ліквідаційна комісія УМВС України в Черкаській області), за участю третьої особи - Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУПФ України в Черкаській області), в якому просить:
1.1. визнати неправомірними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо відмови в перерахуванні його заробітної плати за роботу в зоні відчуження без урахування в ній додаткових коштів;
1.2. зобов`язати відповідачів здійснити перерахунок та видати довідку про грошове забезпечення на роботах в зоні відчуження в період з 04 травня 1986 року по 18 травня 1986 року з урахуванням несплачених коштів: заробітної плати, обрахованої в подвійному розмірі та в 3-кратному розмірі, виходячи з тарифної ставки понад середньомісячну заробітну плату; надбавки за вислугу років за період з 04 травня 1986 року по 19 травня 1986 року (12 днів) в сумі 246 крб.; за роботу в зоні відчуження в період з 04 травня 1986 року по 19 травня 1986 року премії в розмірі 500 крб.; одноразова виплата за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів за вищевказаний період у розмірі трьох місячних окладів грошового утримання - 615 крб.; добових в розмірі - 52,50 крб.; виплати за харчування - 42,75 крб.; одноразова виплата за переопромінення в 25 бер за вказаний період у сумі 1000 крб.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що під час проходження служби з 04 травня 1986 року по 19 травня 1986 року він був направлений у службове відрядження для спеціальних завдань по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
2.1. Однак при нарахуванні та виплаті заробітної плати йому не було враховано нормативно-правових актів, пов`язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
2.2. Позивач стверджує, що 31 травня 2017 року та 03 липня 2017 року звернувся до Головного управління Національної поліції в Черкаській області, яке переадресувало їх до Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області, яке є правонаступником УВС Черкаського облвиконкому, із заявами про видачу довідки про виплату заробітної плати за період роботи у зоні відчуження з 04 травня 1986 року по 19 травня 1986 року для обрахування пенсії, в яку включити всі додаткові виплати, які, на думку позивача, він повинен був отримати згідно з нормами чинного законодавства у зв`язку з перебуванням на роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
2.3. Позивач вказує, що 21 липня 2016 року йому було надано довідку, в якій не були зазначені всі суми грошового забезпечення отриманого ним в зоні відчуження.
2.4. Вважаючи, що відмова у проведенні перерахунку заробітної плати через відсутність підстав для його здійснення та видачі іншої довідки є протиправною та такою, що порушує право на належний та гарантований державою рівень пенсійного та соціального забезпечення, ОСОБА_1 звернувся до суду з метою відновлення його порушених прав.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 працював в населених пунктах зони відчуження с. Запрудка, с. Корогод, с. Черевач, с. Рудня-Вересня, с. Разсоха, с. Новосілки, с. Запілля, с. Залісся, с. Іловниця, с. Старі Соколи у період з 04 травня 1986 року по 18 травня 1986 року за місцем роботи УВС Черкаського облвиконкому на посаді дільничного інспектора.
4. Відповідно до довідки УМВС України в Черкаській області від 21 липня 2016 року № 182, ОСОБА_1 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та отримав заробітну плату в розмірі 277,72 крб. із застосуванням кратності 2.
5. Не погоджуючись із зазначеним в довідці розрахунком заробітної плати, 01 червня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Національної поліції в Черкаській області яке переадресувало їх до Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області, яке є правонаступником УВС Черкаського облвиконкому, із заявою щодо здійснення перерахунку заробітної плати, яку позивач повинен був отримати за час виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в період з 04 травня 1986 року по 19 травня 1986 року, проте відповідач листом від 30 червня 2017 року відмовив з огляду на відсутність правових підстав.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
6. Постановою Придніпровського районного суду міста Черкаси від 31 жовтня 2017 року задоволено частково.
6.1. Визнано неправомірними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Черкаській області щодо відмови в перерахуванні заробітної плати за роботу в зоні відчуження без урахування в ній додаткових коштів.
6.2. Зобов`язано Ліквідаційну комісію УМВС України в Черкаській області здійснити перерахунок та видати довідку про грошове забезпечення на роботах в зоні відчуження в період з 04 травня 1986 року по 18 травня 1986 року з урахуванням нарахованих коштів:
за роботу в зоні відчуження в період з 04 травня 1986 року по 18 травня 1986 року премії в розмірі 500 крб.;
одноразової виплати за отриману гранично допустиму дозу радіоактивного опромінення 50 мілізівертів за вищевказаний період у розмірі трьох місячних окладів грошового утриманням - 615 крб.;
добових в розмірі - 52,50 крб.;
виплати за харчування - 42,75 крб.;
одноразова виплата за переопромінення в 25 бер за вказаний період у сумі 1000 крб.
6.3. В решті позову - відмовлено.
7. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач безпідставно відмовив у видачі довідки із включенням передбачених діючим на той час законодавством виплат за час роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС для перерахунку пенсії.
8. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року постанову Придніпровського районного суду міста Черкаси від 31 жовтня 2017 року скасовано та прийняв нову, якою в позові відмовлено.
9. Київський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції, прийшов до висновку про правомірність відмови у перерахунку позивачу заробітної плати, оскільки на момент виникнення спірних правовідносин відповідачем надано довідку виключно на підставі первинних бухгалтерських документів та даних щодо розміру посадового окладу і окладу за спеціальним званням, у кратному розмірі відповідно до зон небезпечності, де він ніс службу.
IV. Касаційне оскарження
10. Позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
11. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судом апеляційної інстанції прийняття керівництвом СРСР у зв`язку з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС спеціальних законодавчих актів з оплати праці, які діяли на відокремленій території та обмежений період часу, а відтак у довідці про заробітну плату повинні бути включені відповідні кошти.
12. Водночас відповідач у відзиві вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
13. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
14. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
15. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Пунктом 5 Положення про грошове утримання осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ СРСР від 19 березня 1984 року № 090 передбачено виплату грошового забезпечення за неповний місяць, де розмір виплат за кожний календарний день визначається шляхом поділу суми грошового забезпечення, належного за повний календарний місяць, на кількість календарних днів у цьому місяці.
17. Порядок обчислення пенсій по інвалідності, пов`язаної із ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС визначено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04 квітня 2001 року № 125-р, яким встановлено Порядок обчислення пенсій працівникам органів внутрішніх справ та військовослужбовцям внутрішніх військ МВС, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і стали інвалідами внаслідок променевої хвороби.
18. За змістом вказаного розпорядження пенсія призначається із заробітку, одержаного за роботу у зоні відчуження за фактично відпрацьований час, який обчислюється у наступному порядку: сума грошового утримання, що складається з посадового окладу і окладу за спеціальними званнями, у кратних розмірах в одному з календарних місяців роботи 1986 року ділиться на кількість фактично відпрацьованих днів у цьому місяці. Заробіток за один день збільшується на розмір премії, що була виплачена за безпосередню участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у цьому місяці, і множиться на 30 календарних днів. До одержаного умовного місячного заробітку додається надбавка за вислугу років.