1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 січня 2020 року

Київ

справа №286/2570/16-а

адміністративне провадження №К/9901/33397/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України (далі -МВС України) на постанову Овруцького районного суду Житомирської області від 9 листопада 2016 року у складі колегії суддів: Вачко В.І. (головуючий), суддів: Білоусенка І.В., Невмержицького С.С. та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2017 року у складі колегії суддів: Бучик А.Ю. (головуючий), суддів: Майора Г.І., Шевчук С.М. у справі за позовом ОСОБА_1 до МВС України, треті особи: Управління МВС України в Житомирській області, Головне управління Національної поліції в Житомирській області (далі - ГУ Національної поліції в Житомирській області), про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У жовтні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати протиправними дії МВС України щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення позивачу одноразової грошової допомоги;

1.2 - зобов`язати МВС України прийняти рішення про призначення виплати позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850 (далі - Порядок №850).

2. Овруцький районний суд Житомирської області постановою від 9 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2017 року, позов задовольнив.

2.1 Визнав протиправними дії МВС України щодо повернення без розгляду документів про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1

2.2 Зобов`язав МВС України розглянути матеріали про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відповідно до Порядку №850, з прийняттям відповідного рішення.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 З червня 2006 року по 6 листопада 2015 року ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ.

3.2 Наказом УМВС України в Житомирській області від 5 листопада 2015 року №298 о/с з 6 листопада 2015 року позивача звільнено з органів внутрішніх справ за пунктом 64 "з" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року №114 (у зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади (установи, організації)).

3.3 Згідно із наказом ГУ Національної поліції в Житомирській області від 7 листопада 2015 року №78 о/с ОСОБА_1 прийнято на службу в ГУ Національної поліції в Житомирській області.

3.4 29 квітня 2016 року, відповідно до наказу ГУ Національної поліції в Житомирській області №79 о/с, ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції за пунктом 2 частини першої статті 77 Законом України від 2 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VIII) (через хворобу).

3.5 З 17 травня 2016 року, згідно довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №514476 від 27 травня 2016 року, ОСОБА_1 встановлено третю групу інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

3.6 Відповідно до довідки про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках серії 12 ААА № 015296 ступінь втрати професійної працездатності ОСОБА_1 внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, складає 30%.

3.7 Свідоцтвом про хворобу №77/70 від 29 квітня 2016 року також підтверджено наявність у позивача захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

3.8 У липні 2016 року позивач звернувся із заявою до голови ліквідаційної комісії Управління МВС України в Житомирській області з метою отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ. Після надходження вказаної заяви Управління МВС України в Житомирській області підготувало висновок про призначення позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України від 20 грудня 1990 року №565-ХІІ "Про міліцію" (далі - Закон №565-ХІІ) і на підставі пункту 8 Порядку №850, подало його до МВС України. Проте, МВС України повернуло без розгляду матеріали про призначення одноразової грошової допомоги позивачу у зв`язку з тим, що призначення вказаної допомоги повинно проводитись за останнім місцем служби поліцейського, про що Управління МВС України в Житомирській області повідомило позивача листом №1325/29/05 2016 від 23 липня 2016 року.

3.9 У серпні 2016 року позивач звернувся до ГУ Національної поліції в Житомирській області про отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

3.10 ГУ Національної поліції в Житомирській області листом №1639/29/05-2016 від 14 вересня 2016 року повідомило позивача про те, що право на отримання одноразової грошової допомоги в разі втрати працездатності поліцейського передбачено статтями 97-101 Закону №580-VIII, а відповідно до рішення Житомирської обласної МСЕК №2 від 27 травня 2016 року позивач визнаний інвалідом третьої групи внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а не з проходженням служби в поліції.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, МВС України звернулося із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначає, що позивач має право на отримання спірної одноразової грошової допомоги, однак за рахунок коштів, що виділяються на утримання Національної поліції України. З огляду на зазначене, МВС України не має повноважень розглядати та приймати рішення про призначення поліцейському одноразової грошової допомоги.

5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає у задоволенню, з огляду на наступне.

7. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. До набрання чинності Законом №580-VIII, тобто до 7 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону №565-XII, Порядком №850.

9. Відповідно до статті 23 Закону №565-XII, у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі, зокрема, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності IІI групи, в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

10. На виконання зазначеної норми, Кабінет Міністрів України постановою №850 від 21 жовтня 2015 року затвердив "Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції". Дана постанова набрала законної сили 31 жовтня 2015 року.

11. Згідно з пунктом 2 Порядку №850, днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.

12. Відповідно до пункту 3 Порядку №850, грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності IІІ групи.


................
Перейти до повного тексту