1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 січня 2020 року

м.Київ

справа №500/3409/17

провадження №К/9901/47293/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В.

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Ізмаїльської міської ради Одеської області

на постанову Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11.10.2017 (суддя Адамов А.С.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2018 (головуючий суддя Шевчук О.А., судді Зуєва Л.А., Федусик А.Г.)

у справі № 500/3409/17

за позовом ОСОБА_1

до Ізмаїльської міської ради Одеської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, встановив:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. У червні 2017 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області з позовною заявою до Ізмаїльської міської ради Одеської області, в якій просив суд визнати протиправним та скасувати рішення від 21.03.2017 №2104-VII "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розбору проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 "; зобов`язати Ізмаїльську міську раду розглянути повторно на черговому пленарному засіданні сесії його клопотання від 10.10.2014 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою; зобов`язати Ізмаїльську міську раду Одеської області в строки, порядку та у спосіб, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України, надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0, 0748 га. у власність для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 .

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відмова відповідача у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є протиправною.

3. Постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11.10.2017 у справі №500/3409/17 позов задоволено повністю.

4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2018 у справі №500/3409/17 постанову Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11.10.2017 залишено без змін.

5. Ізмаїльська міська рада з судовими рішеннями не погодилася, тому звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11.10.2017 і постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.02.2018 у справі №500/3409/17 і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

6. Ухвалою Верховного Суду від 23.05.2018 колегією суддів у складі: головуючого судді Анцупової Т.О., суддів Коваленко Н.В., Кравчука В.М. відкрито касаційне провадження у справі №500/3409/17.

У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду головуючого судді Анцупової Т.О., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду, було проведено повторний автоматизований розподіл справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Єзерова А.А., суддів Берназюка Я.О., Желєзного І.В.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно договору дарування житлового будинку від 11.12.2003р. ОСОБА_1 прийняв у дар житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться у

АДРЕСА_1. 8 . Згідно з довідкою від 19.01.2004 МБТІ №21 домоволодіння АДРЕСА_1 зареєстровано на праві приватної власності за ОСОБА_1 на підставі договору дарування, посвідченого Ізмаїльським приватним нотаріусом Гнесько В.Г. від 11.12.2003 реєстр №5183., про що внесено запис у реєстрову-кадастрову книгу №4-53.

9. Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 01.02.2013 за НОМЕР_1, виданого Реєстраційною службою Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції Одеської області, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить житловий двоповерховий будинок загальною площею 547,5 кв.м., у тому числі житлова - 101,9 кв.м., розташований за адресою:

АДРЕСА_1. 10 . У витязі з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 01.02.2013 №236332 зазначено, що за ОСОБА_1 зареєстроване право власності на житловий будинок

АДРЕСА_1. 11 . Згідно із технічним паспортом КП "Ізмаїльське МБТІ", виготовленим 20.11.2012 по АДРЕСА_1, розташований житловий будинок із господарськими спорудами, із визначенням відповідних літер та цифрових значень, у тому числі огорожу №1, огорожу №3, ворота № 2, якими огороджена спірна земельна ділянка, та власником вказаного об`єкта зазначено ОСОБА_1 .

12. Згідно із технічним висновком Ізмаїльського відділу комплексного проектування №3 ДП "НДІпроектреконструкція", що був виготовлений у червні 2011 року в процесі погодження будівництва житлового будинку по АДРЕСА_1, встановлено, що житловий будинок у планувальному та конструктивному відношенні відповідає вимогам, у тому числі ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень", на порушенні п. 3.18 яких наполягає відповідач за змістом оспорюваного рішення.

13. Управлінням містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради, в особі ТВО головного архітектора м. Ізмаїл - В.В. Долженкова, також було погоджено ситуаційний план земельної ділянки, що є предметом оспорюваного рішення, який також додається до короткої пояснювальної записки від 13.10.2014 за вих. 23/14-ГМ до генерального плану для відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1.

14. Управлінням містобудування та архітектури Ізмаїльської міської ради, а також Інспекцією з благоустрою міста була надана фахова позитивна оцінка щодо відповідності розміщення домоволодіння (житлового будинку, господарських споруд, у тому числі огорожі), розташованого на спірній земельній ділянці, як вимогам законів, так і генеральному плану м.Ізмаїл, а також ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" тощо.

15. 10.10.2014 ОСОБА_1 звернувся до Ізмаїльської міської ради Одеської області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0748 га у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_1, до якої додані графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

16. 31.10.2014 Ізмаїльською міською радою Одеської області прийняте рішенням за №4599-VI "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 у зв`язку із невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральному плану та іншій містобудівній документації.

17. 06.05.2015 постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області у справі №500/476/15-а, яка залишена в силі ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.08.2015 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 31.03.2016, визнано протиправним та скасовано рішення Ізмаїльської міської ради від 31.10.2014 №4599-VI та зобов`язано Ізмаїльську міську раду повторно розглянути на черговому пленарному засіданні клопотання ОСОБА_1 від 10.10.2014 про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0748 га у власність для обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 - в строки, порядок та у спосіб, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

18. На виконання постанови Ізмаїльського міськрайонного суду від 06.05.2015 Ізмаїльською міською радою було ухвалено рішення від 27.11.2015 № 138-VII "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 ", у зв`язку із невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів, генеральному плану м. Ізмаїл та іншій містобудівній документації, а саме: розташування земельної ділянки у зоні житлової та громадської мало- та багатоповерхової забудови, у західному планувальному районі м. Ізмаїл, що не є зоною садибної забудови та порушення межею земельної ділянки червоної лінії АДРЕСА_1.

19. 10.03.2016 постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області у справі №500/390/16-а, яку залишено без змін апеляційною та касаційною інстанцією, визнано протиправним та скасовано рішення Ізмаїльської міської ради від 27.11.2015 № 138-VII "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 " та зобов`язано Ізмаїльську міську раду повторно розглянути на черговому пленарному засіданні клопотання ОСОБА_1 від 10.10.2014 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0748 га у власність для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 - в строки, порядку та у спосіб, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

20. На виконання постанови Ізмаїльського міськрайонного суду від 10.03.2016 у справі №500/390/16-а Ізмаїльською міською радою було прийнято рішення від 31.08.2016 № 1265-VI "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 ", у зв`язку із неможливістю встановити на підставі наданого клопотання і зазначеними в ньому статтями Земельного кодексу, у який спосіб заявник бажає отримати земельну ділянку у власність.

21. 19.10.2016 постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області у справі №500/5273/16-а, залишеною без змін апеляційною інстанцією, визнано протиправним та скасовано рішення Ізмаїльської міської ради Одеської області від 31.08.2016 № 11265 - VII "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 ", та зобов`язано Ізмаїльську міську раду Одеської області повторно розглянути на черговому пленарному засіданні клопотання ОСОБА_1 від 10.10.2014 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0748 га. у власність для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 - в строки, порядку та у спосіб, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України.

22. На виконання постанови суду Ізмаїльською міською радою втретє було прийнято рішення від 21.03.2017 №2104-VII "Про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розбору проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 ". В рішенні Ізмаїльської міської ради зазначена причина відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою - у зв`язку із невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (частина земельної ділянки по АДРЕСА_1, розташована на землях загального користування, які не можуть передаватись у приватну власність).

23. Не погоджуючись з відмовою відповідача у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, ОСОБА_1 звернувся до суду з відповідним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

24. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що відповідачем не доведено та із оскарженого рішення не вбачається наявність законних підстав для прийняття рішення про відмову у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 .

25. Суди першої та апеляційної інстанції надали оцінку мотивам відмови, які надані позивачу з боку відповідача, встановлено їх необґрунтованість та незаконність, тому суди вважали, що ефективним способом правового захисту є визнання вказаної відмови у задоволенні клопотання позивача протиправною та зобов`язання відповідача задовольнити вказане клопотання. При цьому, суди попередніх інстанцій відхилили доводи відповідача про наявність у цьому випадку дискреційних повноважень у міської ради.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

26. У касаційній скарзі Ізмаїльська міська рада посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права і неповне з`ясування всіх обставин справи.

Зокрема, скаржник вказує, що судами попередніх інстанцій фактично зобов`язано відповідача прийняти позитивне рішення, що суперечить положенням ст. 118 Земельного кодексу.

VІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

27. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

28. Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій".

За змістом ч. 1 - 3 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

У ст. 121 ЗК передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара (п. "б" ч. 1), для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара (п. "в" ч. 1).

Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

29. Стаття 118 Земельного кодексу України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Згідно з ч. 1 ст. 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Зі змісту ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України слідує, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні, до якого додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.


................
Перейти до повного тексту