ПОСТАНОВА
Іменем України
24 січня 2020 року
Київ
справа №804/1164/17
адміністративне провадження №К/9901/43981/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Єресько Л.О.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції справу № 804/1164/17
за касаційною скаргою Дніпровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області
на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року (головуючий суддя - Білак С.В., судді: Юрко І.В., Шальєва В.А.)
у справі № 804/1164/17
за позовом депутата Дніпровської міської ради, кандидата у депутати Дніпропетровської міської ради на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року ОСОБА_1
до Дніпровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Дніпровська міська рада
про визнання протиправною та скасування постанови, -
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. 14 лютого 2017 року депутат Дніпровської міської ради, кандидат у депутати Дніпропетровської міської ради на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дніпровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області (далі - відповідач, Комісія) про визнання протиправною та скасування постанови від 09.02.2017 № 336.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що прийняття відповідачем 09 лютого 2017 року постанови № 336 "Про визначення в порядку черговості кандидатів у депутати у виборчих списках від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "Об`єднання САМОПОМІЧ", ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "УКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ПАТРІОТІВ - УКРОП", ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА "СОЛІДАРНІСТЬ", ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" В МІСТІ ДНІПРОПЕТРОВСЬК, ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПАРТІЇ "ГРОМАДСЬКА СИЛА" за результатами виборів депутатів Дніпропетровської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року" відбулося після закінчення виборчого процесу, тобто за відсутності у відповідача необхідних повноважень. Крім того, даною постановою Дніпропетровська виборча комісія Дніпропетровської області фактично змінила результати виборів, які у встановленому порядку були оприлюднені в листопаді 2015 року. Таким чином, вважає, що оскаржувана постанова була прийнята Дніпровською міською виборчою комісією Дніпропетровської області необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, нерозсудливо, несвоєчасно та не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду Дніпропетровської області від 13 липня 2017 року в задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувану постанову відповідачем було прийнято на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, а рішення про визначення черговості кандидатів у депутати у виборчих списках від місцевих організацій партій відповідачем під час виборчого процесу не приймалося. У зв`язку з цим суд прийшов до висновку, що Дніпровська міська виборча комісія Дніпропетровської області, приймаючи постанову № 336 діяла в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом.
5. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року постанова суду першої інстанції скасована, прийнято нову постанову, якою позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Дніпровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 09.02.2017 року № 336.
6. Задовольняючи позов суд апеляційної інстанції виходив з того, що рішення про черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації партії, яка відповідно до частини другої цієї статті має право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, повинно бути прийнято в межах виборчого процесу відповідно до пункту 8 статті 86 Закону України "Про місцеві вибори".
7. Оскільки оскаржувана постанова прийнята поза межами виборчого процесу, то суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач при прийнятті спірної постанови діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
8. 27 вересня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Дніпровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, якою вона просила скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року та залишити в силі постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2017 року.
9. В обґрунтування касаційної скарги зазначено, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлені з порушенням норм матеріального та процесуального права.
10. У касаційній скарзі скаржник вказує, що судом апеляційної інстанції висновки зроблено всупереч положенням Закону України "Про місцеві вибори". На думку Комісії, закон не обмежує повноваження територіальної виборчої комісії щодо прийняття будь-яких рішень, оскільки згідно з частиною третьою статті 20 цього Закону територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом. Суд апеляційної інстанції проігнорував пояснення представників відповідача стосовно того, що рішення про визначення черговості кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації партії, яка відповідно до частини другої статті 86 вказаного Закону має право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі є обов`язковим. Також Комісія посилається на порушення судом норм процесуального права в частині не належного дослідження судом матеріалів справи, чим порушено порядок оцінки доказів, визначений статтею 86 КАС України, та належного обґрунтування судового рішення (частина 3 статті 159 КАС України). Також скаржник вказував на порушення судом строку виготовлення та вручення відповідачу копії повного тексту постанови суду.
11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою Дніпропетровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року.
12. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017року № 2147-VІІІ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VІІІ).
13. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції вищевказаного Закону, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
14. У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпунктів 1, 7 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України матеріали справи №806/3098/15 передано до Верховного Суду.
15. 22 березня 2018 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Шарапа В.М., судді Білоус О.В., Бевзенко В.М.
16. Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 06 червня 2019 року № 638/0/78-19 у зв`язку із настанням інших обставин, які унеможливлюють участь судді у розгляді справи, що може мати наслідком порушення строку розгляду, передбаченого відповідним процесуальним законодавством, визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Єресько Л.О., судді Загороднюк А.Г., Соколов В.М.
17. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
18. 23 січня 2020 року ухвалою Верховного Суду у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. прийнято до провадження справу за даною касаційною скаргою, закінчено підготовчі дії та призначено справу до розгляду в попереднє судове засідання у відповідності до положень частини першої статті 340 КАС України.
Позиція інших учасників справи
19. Від позивача відзив на касаційну скаргу не надходив, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
20. Судами попередніх інстанцій із змісту оскаржуваних постанов встановлено, що 25 жовтня 2015 року відбулися чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
21. Протоколом Дніпропетровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 25 жовтня 2015 року "Про результати виборів депутатів Дніпропетровської міської ради у багатомандатному окрузі" було затверджено результати чергових виборів до міської ради.
22. 04 листопада 2015 року Дніпропетровська міська виборча комісія Дніпропетровської області визначила черговість кандидатів у депутати у виборчих списках від місцевих організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів і це підтверджується відомостями, розміщеними на сайті Центральної виборчої комісії, а саме відомостями про кількість голосів виборців, поданих за місцеву організацію політичної партії та кандидата, закріпленого нею за відповідним територіальним виборчим округом, та відсоток голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партії у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах. Відповідно до відомостей, що містяться на сайті Центральної виборчої комісії, кількість голосів виборців, поданих у виборчому окрузі, за яким закріплений ОСОБА_1, становить 1994 голоси, що складає 31,8683%.
23. Відповідно до постанови Дніпропетровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 24 листопада 2015 року "Про дострокове припинення повноважень депутата Дніпропетровської міської ради ОСОБА_2 та призначення депутатом Дніпропетровської міської ради ОСОБА_1 " було зареєстровано депутатом Дніпропетровської міської ради ОСОБА_1 .
24. 15 грудня 2016 року на засіданні Дніпропетровської міської виборчої комісії Дніпропетровської області голова комісії Панкулич В.В. зауважила, що комісія в порядку та строки, які встановлені статтею 86 Закону України "Про місцеві вибори", встановила результати виборів у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Дніпропетровської міської ради на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, шляхом визначення виборчої квоти, розподілу депутатських мандатів, встановлення кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій, та визначення черговості кандидатів у депутати у виборчих списках, склала протокол про результати виборів, який підписали усі члени комісії. Але, окремо рішення про визначення черговості кандидатів у депутати у виборчих списках від місцевих організацій партій, які подолали 5 відсотковий бар`єр на виборах депутатів Дніпропетровської міської ради 25 жовтня 2015 року, як це передбачено частиною 8 статті 86 Закону України "Про місцеві вибори" комісією вчасно прийнято не було та запропонувала прийняти його.
25. 09 лютого 2017 року Дніпровською міською виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято Постанову № 336 "Про визначення в порядку черговості кандидатів у депутати у виборчих списках від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "Об`єднання САМОПОМІЧ", ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "УКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ПАТРІОТІВ - УКРОП", ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА "СОЛІДАРНІСТЬ", ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" В МІСТІ ДНІПРОПЕТРОВСЬК, ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПАРТІЇ "ГРОМАДСЬКА СИЛА" за результатами виборів депутатів Дніпропетровської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року", в якій зазначено, що кандидат у депутати Дніпропетровської міської ради від Дніпропетровської міської організації політичної партії "Опозиційний блок" в місті Дніпропетровськ ОСОБА_1 отримав 1964 голосів виборців, що становить 31,3888 % голосів виборців.