ПОСТАНОВА
Іменем України
21 січня 2020 року
Київ
справа № 824/77/17-а
провадження № К/9901/20819/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Коваленко Н.В.,
суддів: Берназюка Я.О.,
Желєзного І.В.,
при секретарі Буденку В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області, ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Полотнянка Ю.П., Драчук Т.О., Загороднюка А.Г. від 29 червня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області, ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:
- визнати незаконним рішення Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області від 29 березня 2016 року про відмову у задоволенні заяви про визнання його ветераном органів внутрішніх справ України та надання статусу "Ветеран органів внутрішніх справ";
- зобов`язати Головне управління Національної поліції України в Чернівецькій області визнати його ветераном органів внутрішніх справ на підставі пункту 1 частини 1 статті 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" та надати йому статус "Ветеран органів внутрішніх справ".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.
Визнано протиправною відмову Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області від 29 березня 2016 року задоволенні заяви про визнання ОСОБА_1 ветераном органів внутрішніх справ України та надання статусу "Ветеран органів внутрішніх справ".
Зобов`язано Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області визнати ОСОБА_1 ветераном органів внутрішніх справ на підставі пункту 1 частини 1 статті 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" та надати йому статус "Ветеран органів внутрішніх справ".
3. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області було задоволено частково.
Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2017 року скасовано.
Позовні вимогти ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області, ліквідаційної комісії Управління Міністерства Внутрішніх справ України в Чернівецькій області про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити дії залишено без розгляду.
4. Залишаючи позовні вимоги без розгляду суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач звернувся із адміністративним позовом до суду 3 лютого 2017 року, тобто поза межами шести місяців після отримання відмови від 29 березня 2016 року, не довівши поважності причин пропуску строку звернення до суду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2017 року та залишити в силі постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2017 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що підставі наказу УМВС України № 109 о/с від 5 листопада 2002 року підполковника міліції ОСОБА_1 було звільнено у відставку з посади старшого інспектора з особливих доручень групи режиму першого відділу УМВС. Вислуга років позивача на день звільнення становила у календарному обчисленні - 25 років 11 місяців 8 днів, в пільговому обчисленні - 29 років 2 місяці 8 днів.
У 2016 році ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області із заявою про встановлення йому статусу ветерана органів внутрішніх справ та видачу відповідного посвідчення.
Головне управління Національної поліції України в Чернівецькій області листом від 29 березня 2016 року № 1950/123/05/12-2916 повідомило позивача про відмову у задоволенні заяви.
Після неодноразових звернень до Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ із заявами про отримання посвідчення "Ветеран органів внутрішніх справ", позивачу листом від 29 грудня 2016 року № 22/6-К-2519 відмовлено у встановлення статусу ветерана органів внутрішніх справ та видачу відповідного посвідчення на підставі того, що тривалість його служби в календарному обчислені є меншою за 25 років, а тому підстави для видачі посвідчення відсутні.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що строк звернення до суду слід відраховувати від отримання позивачем листа Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ від 29 грудня 2016 року № 22/6-К2519, а не від отримання листа Головного управління Національної поліції України в Чернівецькій області листом від 29 березня 2016 року № 1950/123/05/12-2916.
Отримавши лист Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ від 29 грудня 2016 року № 22/6-К-2519 та звернувшись до суду із зазначеним позовом 3 лютого 2017 року позивачем не пропущено встановлений судом строк звернення до суду.
8. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2017 року Головним управлінням Національної поліції України в Чернівецькій області та ліквідаційною комісією управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до частин 1, 2 статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
10. Згідно із статтею 100 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.