1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 січня 2020 року

Київ

справа №826/16170/16

адміністративне провадження №К/9901/23501/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В. М.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Кабінету Міністрів України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2017 року (головуючий суддя - Літвінова А.В., судді - Балась Т.П., Мазур А.С.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року (головуючий суддя - Файдюк В.В., судді: Мєзєнцев Є.І., Чаку Є.В.) у справі

за позовом ОСОБА_1

до Кабінету Міністрів України

про визнання неправомірними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -



в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України, в якому просив:

- визнати розгляд звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016 до Кабінету Міністрів України таким, що не відповідає вимогам Закону України "Про звернення громадян";

- визнати протиправними дії Кабінету Міністрів України щодо доручення розгляду звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016 державними органами, які не мають повноважень приймати розпоряджень Кабінету Міністрів України;

- зобов`язати Кабінет Міністрів України протягом місяця надати, відповідно до Закону України "Про звернення громадян", обґрунтовану відповідь на звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідь на звернення від 04.06.2016, адресоване Кабінету Міністрів України, ним отримано відповідь від інших органів виконавчої влади, які, за твердженням позивача, не наділені компетенцією на прийняття розпоряджень з питань, що належить до повноважень саме Кабінету Міністрів України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року, позов ОСОБА_1 задоволено у повному обсязі.

Визнано протиправними дії Кабінету Міністрів України з перенаправлення звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016 для розгляду Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Міністерству аграрної політики та продовольства України.

Зобов`язано Кабінет Міністрів України повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016, з урахуванням висновків даної постанови.

Задовольняючи позовні вимоги суди виходили з того, що зі змісту звернення від 04.06.2016 та наявних у матеріалах справи доказів, питання, з метою вирішення яких позивач звернувся до Кабінету Міністрів України, належать саме до повноважень останнього, а тому факт перенаправлення даного звернення до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Міністерства аграрної політики та продовольства України не відповідає приписам частини третьої статті 7 Закону України "Про звернення громадян", оскільки звернення ОСОБА_1 від 04.06.2016 належить до розгляду Кабінетом Міністрів України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

17 травня 2017 року відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року.

В касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року та прийняти нову, якою відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначив, що розгляд звернення позивача від 04.06.2016 здійснено у відповідності до положень Закону України "Про звернення громадян", з урахуванням того, що позивачу листами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Міністерства аграрної політики та продовольства України надано обґрунтовану відповідь на поставлене питання.

Позивачем до Суду надані заперечення на касаційну скаргу, в яких вказує, що саме відповідач повинен був розглянути його звернення від 04.06.2016. Просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 21 січня 2020 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2008 року №610-р "Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками" було зупинено прийняття рішень про надання згоди на вилучення земельних лісових ділянок, їх передачу у власність та оренду зі зміною цільового призначення до законодавчого врегулювання питань запобігання зловживанням у цій сфері.

ОСОБА_1 звернувся до Кабінету Міністрів України із заявою від 04.06.2016, в якій просив:

- вжити заходів та забезпечити ОСОБА_1 реалізацію конституційного права на землю;

- видати розпорядження Кабінету Міністрів України, яким доручити Міністерству екології та природних ресурсів, Міністерству аграрної політики та продовольства, Державному агентству лісових ресурсів, Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру та їх територіальним органам прийняття рішень щодо надання згоди на вилучення ділянок зі складу лісового фонду, які знаходяться в постійному користуванні державного підприємства "Житомирське лісове господарство" в кв. 28, вид. 6 і кВ. 28 вид. 7 Левківського лісництва загальною площею 0,22 га (вид. 6 - 0,10 га, вид. 7 - 0,12 га) на території Левківської сільської ради, Житомирського району, Житомирської області, з наступною зміною цільового призначення та передачею у власність ОСОБА_1 площами: 0,10 га - під обслуговування житлового будинку та 0,12 га для ведення садівництва.

У відповідь на вказане звернення Секретаріат Кабінету Міністрів України повідомив ОСОБА_1 про те, що лист останнього надіслано Міністерству аграрної політики та продовольства України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07.06.2016 за №41-Р-014103/06, відповідно до частини третьої статті 7 Закону України "Про звернення громадян", для розгляду та надання відповіді.

На підставі викладеного, звернення позивача розглянуто Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Міністерством аграрної політики та продовольства України листами від 01.07.2016 №8/141-708-16 та від 20.07.2016 №37-13-5-16/11295, яким з посиланням на норми земельного законодавства надано роз`яснення з приводу порядку зміни цільового призначення земельної ділянки та порядку вилучення земельної ділянки.

Вважаючи такий розгляд власного звернення від 04.06.2016 необґрунтованим, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з позовом до суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Статтею 5 вказаного Закону визначено, що звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

Згідно ст. 7 Закону звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями.

При цьому, ст. 19 Закону визначено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані, зокрема, об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; а також не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам.

Відповідно до частини 1 статті 19, ч.1 ст.49 Закону України від 27.02.2014 року "Про Кабінет Міністрів України" діяльність Кабінету Міністрів України спрямовується на забезпечення інтересів Українського народу, зокрема, шляхом виконання Конституції та законів України, вирішення питань державного управління у сфері правової політики, законності, забезпечення прав і свобод людини та громадянина. Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.


................
Перейти до повного тексту