ПОСТАНОВА
Іменем України
14 січня 2020 року
м. Київ
справа №808/2546/14
касаційне провадження №К/9901/28206/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 15.10.2014 (суддя Шара І.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2015 (головуючий суддя - Круговий О.О., судді: Дадим Ю.М., Богданенко І.Ю.) у справі № 808/2546/14 за позовом Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
Відкрите акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" звернулось до адміністративного суду з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07.11.2013 № 0000202800.
Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 15.10.2014 позов задовольнив.
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 24.09.2015 постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 15.10.2014 залишив без змін.
Спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС звернулась до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 15.10.2014, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2015 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: підпунктів 14.1.27, 14.1.36 пункту 14.1 статті 14, пункту 138.1 статті 138, пункту 154.8 статті 154 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вирішення спору в судах попередніх інстанцій).
Зокрема, наголошує на тому, що фактичні витрати, про які йдеться в пункті 154.8 статті 154 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), та витрати, визначення яких міститься в підпункті 14.1.27 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, є тотожними при обчисленні об`єкта оподаткування податком на прибуток у розглядуваних правовідносинах.
Крім того, відповідач зазначає, що Відкритим акціонерним товариством "Запоріжжяобленерго" безпідставно задекларовано в рядку 09 уточнюючої податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2012 рік вартість робіт з перевезення трансформатора по маршруту - залізнична станція "Запоріжжя Велике" - ПС "Алюмінієва" та монтажу трансформатора на ПС "Алюмінієва" за кодом Інвестиційної програми " 1281-113-030102", позаяк останньою це не передбачено.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючим органом проведено документальну виїзну перевірку Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо відображення в рядку 09 декларації з податку на прибуток підприємств суми прибутку, звільненого від оподаткування за період з 01.01.2012 по 31.12.2012, результати якої оформлено актом від 22.10.2013 № 189/2800/00130926.
На підставі зазначеного акта перевірки Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.11.2013 № 0000202800, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 14710394,00 грн. за основним платежем та 22065591,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.
Підставою для прийняття цього акта індивідуальної дії послугував висновок відповідача про порушення товариством вимог пункту 154.8 статті 154 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) з огляду на неправомірне визначення об`єкта оподаткування в рядку 09 декларації з податку на прибуток підприємств на підставі цієї законодавчої норми без урахування вимог пунктів 138.4, 138.5 статті 138 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), а також безпідставне відображення в рядку 09 уточнюючої податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2012 рік вартості робіт з перевезення трансформатора по маршруту - залізнична станція "Запоріжжя Велике" - ПС "Алюмінієва" та монтажу трансформатора на ПС "Алюмінієва" за кодом Інвестиційної програми " 1281-113-030102", позаяк останньою на 2012 рік це передбачено не було.
Зокрема, з`ясовано, що позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 2012 рік (з урахуванням уточнюючої податкової декларації), в якій визначено показник за кодом рядка 09 ПЗ "Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності, прибуток від якої звільняється від оподаткування" на рівні 77566699.00 грн., що розрахований на підставі пункту 154.8 статті 154 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Зазначену суму, на яку звільняється від оподаткування прибуток підприємств паливно-енергетичного комплексу, в межах фактичних витрат загальної річної суми, передбаченої інвестиційними програмами, схваленими органом, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики, на капітальні вкладення з будівництва (реконструкції, модернізації) міждержавних, магістральних та розподільчих (локальних) електричних мереж, електричних станцій товариство визначило шляхом складання всіх понесених за період з 01.01.2012 по 31.12.2012 фактичних витрат.
При цьому встановлено, що Інвестиційну програму позивача на 2012 рік схвалено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 23.12.2011 № 40 (зі змінами, внесеними постановою від 27.09.2012 № 1236) на суму 228584,00 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість), у тому числі розділ 1 "Технічний розвиток (переозброєння), модернізація та будівництво електричних мереж та обладнання" на суму 176260,86 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість).
Після закінчення звітного періоду (квартал, півріччя, дев`ять місяців, рік) Відкритим акціонерним товариством "Запоріжжяобленерго" надавався до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики, звіт про виконання Інвестиційної програми. Зокрема, відповідно до звіту за 2012 рік виконано робіт (надано послуг) відповідно до актів на суму 110334,54 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість), а фактично сплачено коштів у розмірі 142144,20 тис. грн. (з урахуванням податку на додану вартість).
До рядка 09 таблиці 1 додатку ПЗ податкової декларації позивачем включено лише фактичні витрати на капітальні вкладення з будівництва (реконструкції, модернізації) електричних мереж та обладнання, які одночасно відповідають таким умовам: об`єкти електричних мереж включені до розділу 1 Інвестиційної програми Відкритого акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" на 2012 рік; наявні належним чином оформлені первинні документи (акти), які є підтвердженням фактичного виконання робіт з будівництва (реконструкції, модернізації) електричних мереж, надання послуг відповідно до укладених з підрядними організаціями договорів; здійснена фактична оплата за виконані роботи та надані послуги.
В свою чергу, за наслідками здійсненого контрольного заходу підтверджено обсяги капітальних вкладень з будівництва (реконструкції, модернізації) електричних мереж, задекларовані товариством в рядку 09 податкової декларації з податку на прибуток за 2012 рік, у загальному розмірі 77566699,00 грн., а також не виявлено порушень ним податкового законодавства в частині формування за період з 01.01.2012 по 31.12.2012 доходів, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування податком на прибуток, (код рядка 01 податкової декларації) та витрат, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, (код рядка 04 податкової декларації).
Відповідно до підпункту 14.1.27 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) витрати - це сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов`язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).