1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

21 січня 2020 року

Київ

справа №826/14707/17

адміністративне провадження №К/9901/55337/18(К/9901/56124/18)

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (далі - Департамент благоустрою) та комунальної аварійно-рятувальної служби "Київська служба порятунку" (далі - КАРС "Київська служба порятунку") на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 5 березня 2018 року у складі судді Головань О.В. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у складі колегії суддів: Мєзєнцева Є.І. (головуючий), суддів: Файдюка В.В., Чаку Є.В. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київ Інвест Груп" (далі - ТОВ "Київ Інвест Груп") до Департаменту благоустрою, КАРС "Київська служба порятунку", Комунального підприємства "Київблагоустрій", за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Де-Люкс", про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У листопаді 2017 року ТОВ "Київ Інвест Груп" звернулося до суду з позовом у якому просило:

1.1. визнати протиправними дії відповідачів щодо проведення 3 листопада 2017 року демонтажу майна за адресою по вул. Азербайджанській, 1 у м. Києві;

1.2 визнати протиправним та скасувати доручення Департаменту благоустрою від 5 травня 2017 року №064-4454;

1.3 зобов`язати Департамент благоустрою та КАРС "Київська служба порятунку" на безоплатній основі повернути позивачу вилучені 3 листопада 2017 року ємність для зберігання газу скрапленого-вуглеводневого №1446, колонку для заправки автомобілів скрапленим газом №492/16, раму під ємність, огорожу, приміщення для охорони та біотуалет.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 5 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2018 року адміністративний позов задоволено частково:

2.1 визнано протиправним та скасовано доручення Департаменту благоустрою від 5 травня 2017 року №064-4454;

2.2 визнано протиправними дії Комунального підприємства "Київблагоустрій" та КАРС "Київська служба порятунку" щодо проведення демонтажу майна 3 листопада 2017 року за адресою по вул. Азербайджанській, 1 у м. Києві;

2.3 зобов`язано Комунальне підприємство "Київблагоустрій" та КАРС "Київська служба порятунку" на безоплатній основі повернути ТОВ "Київ Інвест Груп" вилучені 3 листопада 2017 року ємність для зберігання газу скрапленого-вуглеводневого №1446, колонку для заправки автомобілів скрапленим газом №492/16, раму під ємність, огорожу, приміщення для охорони та біотуалет.

2.4 У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 Рішенням Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві" визначено перелік адрес паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс".

3.2 Паркувальний манданчик на 56 місця для паркування транспортних засобів за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська перетин вул. Червоногвардійська входить до зазначеного переліку.

3.3 21 грудня 2012 року між КП "Київтранспарксервіс" та ТОВ "Київпарктранс" укладено договір про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування №ДНП-2012-12/146, згідно умов якого останньому передано право на організацію та експлуатацію 50 місць для платного паркування транспортних засобів, а також 6 спеціальних місць для безкоштовного паркування транспортних засобів, які перевозять інвалідів, що розташовані на паркувальному майданчику м. Київ, вул. Азербайджанська перетин вул. Червоногвардійська, а також здійснення розрахунків з юридичними та фізичними особами за паркування їхнього автотранспорту.

3.4 Між ТОВ "Київпарктранс" та ТОВ "Де-Люкс" укладено договір від 1 жовтня 2015 року №10-15/01, на підставі якого ТОВ "Де-Люкс" прийняло у строкове платне користування та експлуатацію 5 місць для паркування транспортних засобів на паркувальному майданчику м. Київ, вул. Азербайджанська перетин вул. Червоногвардійська (вул. Азербайджанська, 1 (біля будівлі за адресою: вул. Азербайджанська, 8г літ "А"); місця для паркування прийнято за актом приймання-передачі від 1 листопада 2015 року.

3.5 У подальшому між ТОВ "Київ Інвест Груп" та ТОВ "Де-Люкс" укладено договір господарського відання від 23 травня 2016 року №01-В/А-1, відповідно до якого ТОВ "Де-Люкс" передано, а позивач прийняв в господарське відання та експлуатацію автомобільний газозаправний пункт модульного типу, його складові, які визначені для реалізації скрапленого газу, та інше майно, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська,1.

3.6 Згідно акту приймання-передачі від 23 травня 2016 року до вказаного договору позивачем прийнято автогазозаправний модуль ММС-5-10 (10), касовий реєстратор АЗС POS MINI, вогнегасник ВП-45, вогнегасник-5, огорожа, туалетна кабінка, сейф та операторська.

3.7 Після прийняття в господарське відання вказаного майна позивач розпочав діяльність з експлуатації автомобільного газозаправного пункту за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська,1.

3.8 Крім вищевказаних договорів щодо використання земельної ділянки та обладнання, вказана діяльність здійснюється на підставі наступних документів -

- Концепції на розміщення АГЗП модульного типу на території автостоянки (паркувального майданчику) за адресою: вулиця Азербайджанська, 1 (біля будівлі за адресою: вул. Азербайджанська, 8г літ. "А") у м. Києві з урахуванням діючих державних будівельних і санітарних норм та вимог безпеки, розробленої ПАТ "УкрНДІінжпроект", затвердженої Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 11 листопада 2015 року №7/17-13306 щодо погодження ТОВ "Де-Люкс").

3.9 Згідно витягу з протоколу №7 від 8 листопада 2015 року засідання секції "Житлового будівництва, промислової та інженерно-транспортної забудови, будівельних матеріалів і виробів" Науково-технічної ради Мінрегіону розміщення виконано з урахуванням та не в супереч діючим державним нормам щодо виконання, розміщення та експлуатації подібних об`єктів як на території України, так і в державах Європи. За рахунок використання для виготовлення модуля АГЗП сучасного високотехнологічного обладнання і застосування останніх досягнень в області телекомунікацій, зв`язку та управління технологічними процесами досягнуто високого ступеня автономності та безпеки експлуатації; модуль АЗГП є заводським виробом і виготовлений відповідно до технічних умов ТУ У 28.1-39681088-001:2015 та технічною документацією, що погоджена і затверджена в установленому порядку, його розміщення не має ознак будівництва;

- висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 5 лютого 2016 року №05.03.02-07/3173 Державної санітарно-епідеміологічної служби України, згідно якого АГЗП ТОВ "Де-Люкс" за адресою: м. Київ, вул. Азербайджанська, 1 відповідає встановленим медичним критеріям безпеки; згідно протоколу державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 5 лютого 2016 року №3-40 відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України за умови дотримання вимог і може бути використаний в заявленій сфері застосування (оптова та роздрібна торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом);

- декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки на територію та приміщення автомобільних газових заправних станцій стаціонарного типу за адресами згідно переліку, зареєстрованої Державною службою України з надзвичайних ситуацій (лист від 23 квітня 2016 року №26-5829/261);

- дозволу №2268.16.32 від 25 серпня 2016 року Головного управління Держпраці у Київській області, згідно якого ТОВ "Де-Люкс" надано дозвіл експлуатувати технологічне устаткування згідно переліку для експлуатації АГЗП, розташованого, у тому числі, і на вул. Азербайджанській, 1 у м. Києві;

- дозволу №702.17.32 від 15 березня 2017 року Головного управління Держпраці у Київській області, згідно якого ТОВ "Київ Інвест Груп" надано дозвіл на виконання газонебезпечних робіт;

- листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19 лютого 2016 року №2465/0/16-2/27-16, згідно якого ТОВ "Де-Люкс" погоджено розміщення АГЗП модульного типу на території паркувального майданчику за адресою: вул. Азербайджанська, 1 (біля будівлі за адресою: вул. Азербайджанська, 8г літ. "А").

При цьому, Департаментом повідомлено, що розміщення та експлуатація АГЗП модульного типу потребує оформлення паспорту прив`язки об`єкту до місцевості, виконаного відповідно до вимог наказу Мінрегіону від 21 жовтня 2011 року №244, виконання вимог та отримання погоджень, передбачених ДБН В.1.2.-7-2008 "Основні вимоги до будівель і споруд. Пожежна безпека" та Концепцією щодо розміщення наведеного АГЗП модульного типу. Разом із тим, на час складання листа Київською міською радою не затверджено Порядок розміщення АГЗП модульного типу, а Департаментом містобудування та архітектури не оформлюються паспорти прив`язки цих об`єктів до місцевості. Департамент принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на території вказаного паркувального майданчика;

- договору від 1 січня 2017 року №ОПП/ОА/04 на постійне та обов`язкове обслуговування КАРС "Київська служба порятунку" та Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення ГУ ДСНС України у м. Києві об`єкту, укладеного між позивачем, КАРС "Київська служба порятунку" та Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення ГУ ДСНС України у м. Києві, згідно якого останні організовують цілодобове функціонування своїх структурних підрозділів у режимі постійної готовності до виконання необхідного комплексу аварійно-рятувальних робіт в умовах надзвичайних ситуацій або загрози їх виникнення, забезпечує і виконує аварійно-рятувальні роботи та заходи, спрямовані на запобігання та профілактику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, у тому числі, на об`єкті по вул. Азербайджанська, 1 у м. Києві.

3.10 10 квітня 2017 року ТОВ "Київ Інвест Груп" отримано приписи за №1710071 та №1710072, складені старшим інспектором КП "Київблагоустрій", згідно яких встановлено порушення пункту 15.3.16 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051, на об`єкті по вул. Азербайджанській, 1 у м. Києві, та запропоновано позивачу надати проектно-дозвільну документацію на встановлення АГЗП.

3.11 10 квітня 2017 року №74-КП позивач листом повідомив КП "Київблагоустрій" про вищеукладені договори, лист Мінрегіонбуду України від 11 листопада 2015 року №7/17-13306 щодо погодження Концепції розміщення об`єкту, лист Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19 лютого 2016 року №2465/0/16-2/27-16, а також інші вищеперераховані документи, що за відсутності Порядку розміщення АГЗП є достатнім і свідчить про відсутність порушень Правил благоустрою м. Києва.

3.12 5 травня 2017 року Департамент благоустрою листом за №064-4454 надав доручення КП "Київблагоустрій", КАРС "Київська служба порятунку" вжити заходів щодо демонтажу (переміщення) об`єктів та елементів благоустрою, встановлених з порушенням Правил благоустрою м. Києва відповідно до таблиці, вжити заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та мінімізації їх наслідків при проведенні зливо-наливних операцій та вжиття необхідних заходів реагування щодо самовільно розміщених (встановлених) АГЗП, у тому числі, об`єкта по вул. Азербайджанській, 1 у м. Києві.

3.13 3 листопада 2017 року КП "Київблагоустрій" за участі КАРС "Київська служба порятунку" проведено демонтаж (переміщення) майна позивача за адресою: м. Київ, вул. Азербайжанська, 1, а саме: приміщення для охорони, біотуалет, огорожа на виконання приписів №№1710071, 1710650, 171653, доручення від 5 травня 2017 року, що підтверджується актом від 1 жовтня 2017 року, а також виконано аварійно-попереджувальні роботи з демонтажу ємності для зберігання СГ (ДП) №1446, 2014 р.в., колонку для заправки автомобілів СГ (ДП) 492/16, рама під ємність, навіс, що підтверджується відповідним актом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Департамент благоустрою та КАРС "Київська служба порятунку" звернулися із касаційними скаргами, у яких просять їх скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1. На обґрунтування касаційних скарг:

Департамент благоустрою посилається на те, що позивач не надав, на виконання Правил благоустрою міста Києва на встановлення АГЗП, а саме контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою. Крім того, у порушення пункту 2.20 наказу Міністерства розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 не надано паспорт прив`язки тимчасової споруди. При цьому зазначив, що спір про повернення майна позивачу має вирішуватись у порядку господарського судочинства;

КАРС "Київська служба порятунку" посилається на те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, зокрема, статтю 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", частину третю статті 21 Закону України "Про охорону праці", підпункт 15.3.26 Правил благоустрою м. Києва. Зазначає, що у зв`язку із тим, що позивач не має необхідних документів, передбачених пунктом 15.3.26 Правил благоустрою м. Києва, він не мав права розміщувати АГЗП.

5. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказав, зокрема на те, що за відсутності прийнятого уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення, яким було б врегульовано питання розміщення газових автомобільних заправних пунктів модульного типу в м. Києві, ТОВ "Київ Інвест Груп" позбавлене можливості надати визначений в підпункті 15.3.26 Правил благоустрою генеральний план або схему розміщення.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина перша статті 341 КАС України).

8. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

9. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України від 6 вересня 2005 року №2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон №2807-IV).

11. Положеннями зазначеного Закону визначено, що дії з демонтажу є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - роботи щодо відновлення території благоустрою).

12. Органом, що вживає заходи із демонтажу, є Департамент благоустрою, що передбачено у пункті 13.3.2. Правил благоустрою м. Києва.

13. Згідно з Положенням про Департамент міського благоустрою, затвердженим розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року №94 Департамент благоустрою є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київському міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

14. Відповідно до пункту 6 вказаного Положення Департамент благоустрою має право, зокрема, здійснювати в установленому порядку заходи щодо демонтажу та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених (встановлених) тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою, рекламних носіїв, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів у місті Києві тощо та давати доручення на їх демонтаж (пункт 6.7); давати в межах повноважень профільним структурним підрозділам районних в місті Києві державних адміністрацій з питань благоустрою, цивільного захисту, охорони праці та підпорядкованим комунальним підприємствам обов`язкові для виконання доручення та контролювати їх виконання (пункт 6.25).

15. З огляду на викладене Департамент благоустрою наділений контрольними повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.

16. Відповідно до Статуту КП "Київблагоустрій", затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21 лютого 2007 року №167, метою діяльності КП "Київблагоустрій", зокрема, є здійснення заходів, які забезпечують дотримання юридичними та фізичними особами правил благоустрою у м. Києві, зокрема, шляхом внесення приписів та складання протоколів про адміністративні правопорушення.

17. Відповідно до пункту 2.2. Статуту КП "Київблагоустрій" підпорядковане Департаменту благоустрою з питань, визначених чинним законодавством та цим Статутом.

18. При цьому повноваження КП "Київблагоустрій" у частині забезпечення благоустрою міста Києва, що передбачені Положенням про Департамент благоустрою та делеговані КП "Київблагоустрій" були реалізовані ним у цій справі, як владні управлінські функції при виконанні рішення зазначеного Департаменту.

19. Відповідно до статті 34 Закону №2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

20. Згідно з положеннями підпункту 15.3.9. пункту 15.3 Правил благоустрою міста Києва для розміщення тимчасових огорож (для утримання земельної ділянки в належному санітарному стані та її охорони) необхідно: документ на право землекористування; топоплан в М 1:500 (при наявності); акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

21. Підпунктом 13.1.1 пункту 13.1 Правил благоустрою міста Києва передбачено, що порядок розміщення малих архітектурних, форм та тимчасових споруд визначений Єдиними правилами ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року №198, Положенням про розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд у м. Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 27 листопада 2008 року № 57/657, Правилами забудови міста Києва, правилами (положеннями), встановленими Київською міською радою.

Єдиною підставою для проведення робіт з встановлення малих архітектурних форм та тимчасових споруд є дозвіл (ордер) на право тимчасового порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з виконанням відповідних робіт Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва, який видається за наявності дозволу на розміщення тимчасових споруд, виданого Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), чинного договору про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданого Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та квитанції про сплату збору за видачу дозволу на розміщення об`єктів торгівлі та сфери послуг.

22. Згідно із підпунктами 15.1.1, 15.3.26 пункту 15 розділу ХV Правил благоустрою міста Києва підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідацією аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).


................
Перейти до повного тексту