1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 січня 2020 року

Київ

справа №826/7925/16

касаційне провадження №К/9901/28977/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шипуліної Т.М.,

суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28.07.2016 (суддя Аблов Є.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06.10.2016 (головуючий суддя - Костюк Л.О., судді: Бужак Н.П., Твердохліб В.А.) у справі № 826/7925/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" звернулося до суду з адміністративним позовом до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 11.03.2016 № 0000084010.

Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 28.07.2016 позов залишив без задоволення.

Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 06.10.2016 залишив постанову суду першої інстанції без змін.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28.07.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06.10.2016 і ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування своїх вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема: статті 1201, пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), пункту 5 частини першої статті 29, частини другої статті 71, статтей 2, 86 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент вирішення справи в судах попередніх інстанцій).

Зокрема, наголошує на тому, що застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" негативних наслідків у виді юридичної відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, що мало місце не з вини позивача, є безпідставним. Згідно з позицією позивача ним вжито усіх залежних від нього заходів з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних в межах установленого законодавством строку: відомості щодо осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку своєчасно подано до контролюючого органу (22.12.2015), направлено для реєстрації Договір про визнання електронних документів (24.12.2015).

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Міжрегіональним головним управлінням ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації в Єдиному реєстрі Товариством з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" податкових накладних, виписаних за період з 01.12.2015 по 31.12.2015, за результатами якої складено акт від 19.02.2016 №186/28-10-40-10/31202310.

Вказаним актом перевірки зафіксовано порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, які полягали у несвоєчасній реєстрації податкових накладних, виписаних у грудні 2015 року.

За результатами розгляду поданих 01.03.2016 позивачем заперечень на акт перевірки відповідач листом від 10.03.2016 № 5094/10/28-10-40-10-12 повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" про залишення висновків акта перевірки без змін.

Міжрегіональне головне управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників прийняло податкове повідомлення-рішення від 11.03.2016 № 0000084010 про застосування до позивача на підставі пункту 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України штрафних санкцій в загальній сумі 96450,64 грн., в тому числі: у сумі 96417,31 грн. - у розмірі 10 % за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; у сумі 33,33 грн. - у розмірі 20 % за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів.

За результатами адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення від 11.03.2016 № 0000084010 вказаний акт індивідуальної дії залишено без змін.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних..

Положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 1201.1. статті 1201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів.

Отже, допущення платником податку податкового правопорушення щодо недотримання граничного строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних має наслідком застосування відповідальності у вигляді штрафу, розмір якого залежить від кількості пропущених днів реєстрації.

При цьому, необхідно враховувати, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Вищенаведені приписи дають підстави для висновку про те, що саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

З системного аналізу наведених положень вбачається, що для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Як вбачається з судових рішень судів попередніх інстанцій, а також з касаційної скарги, позивач, вказуючи на те, що факт реєстрації податкових накладних за грудень 2015 року з пропуском граничного строку такої реєстрації відбувся не з вини Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр", посилався на такі обставини.

16.12.2015 з посади директора департаменту бухгалтерського та податкового обліку (головний бухгалтер) була звільнена ОСОБА_1, а 17.12.2015 на вказану посаду переведений ОСОБА_2 . , що підтверджується копіями відповідних наказів Товариства з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" (а.с. 46-47).

При цьому, 22.12.2015 у зв`язку з прийняттям на роботу нового головного бухгалтера, Товариство з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" подало до Державної податкової інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві заяву форми 1-ОПП.

Крім того, позивач стверджує, що 24.12.2015 за допомогою програмного забезпечення "М.Е.Doc" до Державної податкової інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві направлений договір про визнання електронних документів від 24.12.2015 № 241220151 з метою внесення інформації до системи подання документів в електронному вигляді щодо сертифікатів відповідальних осіб для подання податкових документів (а.с. 48-49).

28.12.2015 позивач отримав квитанцію №2, з якої вбачається, що документ не прийнято, виявлені помилки: відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи не відповідають реєстраційним даним в Єдиному банку даних (а.с. 50-51).

29.12.2015 Товариством з обмеженою відповідальністю "Арсенал-Центр" повторно за допомогою програмного забезпечення "М.Е.Doc" до Державної податкової інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві направлений договір про визнання електронних документів від 29.12.2015 № 291220153 (а.с. 52-53).


................
Перейти до повного тексту