1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду




УХВАЛА

16 грудня2019 року

м. Київ

Справа № 810/1975/17

Провадження № 11-991апп19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Гриціва М. І.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.

перевірила наявність підстав для прийняття до розгляду справи за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2019 у справі за позовом ОСОБА_1 до Броварської районної державної адміністрації Київської області в особі відділу державної реєстрації (далі - Адміністрація), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, Приватного підприємства "Автотранс ЛЛС" (далі - Підприємство), Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - Управління), Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області (далі - Департамент) про скасування рішень про державну реєстрацію права власностіі

ВСТАНОВИЛА:

У червні 2017 року АТ ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Адміністрації, треті особи: ОСОБА_2 та Департамент, про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, в якому просив скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - свідоцтва про право власності на садовий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_2, індексний номер: 30477424 від 04 грудня 2014 року, прийняте державним реєстратором Реєстраційної служби Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області Самсон Т.В.

Київський окружний адміністративний суд ухвалами від 14 червня 2017 року відкрив провадження в адміністративній справі № 810/1975/17, та залучив до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - ОСОБА_2 та Департамент.

Київський окружний адміністративний суд ухвалою від 22 серпня 2017 року об`єднав в одне провадження адміністративну справу № 810/1975/17 з адміністративною справою № 810/1976/17 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - ОСОБА_2, Підприємство, Управління про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 12863528 від 06 травня 2014 року, прийнятого державним реєстратором Реєстраційної служби Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області Самсон Т. В.

Київський окружний адміністративний суд рішенням від 25 жовтня 2017 року адміністративний позов задовольнив у повному обсязі.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 04 квітня 2019 року рішення суду скасував, провадження у справі закрив на підставі пункту першого частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 29 травня 2019 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2019 року.

Цей же суд ухвалою від 12 вересня 2019 року передав справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 КАС України.

Відповідно до частини шостої статті 346 КАС України справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду в усіх випадках, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.

У касаційній скарзі ОСОБА_1 серед іншого наводить мотиви щодо розгляду цієї справи Шостим апеляційним адміністративним судом з порушенням правил предметної юрисдикції. Скаржник із посиланням на правозастосовну практику вважає, що у цій справі не оспорюється правомірність набуття фізичними чи юридичними особами права власності на земельну ділянку та садовий будинок, а сам відповідач в судовому засіданні визнав, що були допущені порушення з боку державного реєстратора та визнав позовні вимоги, а тому в конкретному випадку даний спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

Згідно із частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

На час вирішення Великою Палатою Верховного Суду питання про наявність підстав для прийняття до розгляду цієї справи набрав чинності Закон України від 02 жовтня 2019 року № 142-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підстав передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду та щодо строків повернення справи" (дата набрання чинності 19 жовтня 2019 року; далі Закон № 142-IX).

Згідно з частиною шостою статті 346 КАС України в редакції цього Закону справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції, крім випадків, якщо: 1) учасник справи, який оскаржує судове рішення, брав участь у розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції і не заявляв про порушення правил предметної юрисдикції; 2) учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах; 3) Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.

Відповідно до частини шостої статті 347 КАС України у редакції цього Закону Велика Палата Верховного Суду через постановлення ухвали повертає (передає) справу відповідній колегії (палаті, об`єднаній палаті), якщо дійде висновку про відсутність підстав для передачі справи на її розгляд, <…> про недоцільність розгляду справи Великою Палатою Верховного Суду, <…>, або якщо Великою Палатою Верховного Суду вже висловлена правова позиція щодо юрисдикції спору у подібних правовідносинах. Справа, повернута на розгляд колегії суддів (палати, об`єднаної палати), не може бути передана повторно на розгляд Великої Палати.

У розумінні наведених положень з дати набрання ними чинності колегія суддів (палата, об`єднана палата) касаційного суду не повинні направляти до Великої Палати Верховного Суду для перегляду справи за наявності виняткових умов, передбачених частиною шостою статті 346 КАС України, а Велика Палата зобов`язана повернути (передати) справу до відповідної колегії чи складу суду, який її направив, якщо будуть встановлені обставини, що унеможливлювали скерування справи до Великої Палати.


................
Перейти до повного тексту