ПОСТАНОВА
Іменем України
15 січня 2020 року
Київ
справа №709/2583/16-а
касаційне провадження №К/9901/17310/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2017 (головуючий суддя: Бєлова Л.В., судді: Безименна Н.В., Желтобрюх І.Л.) у справі №709/2583/16-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
В грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУПФУ в Черкаській області або відповідач), в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непроведення йому перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та їх сімей" (далі - Закон №900), статті 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII), постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова Уряду №988);
зобов`язати ГУПФУ в Черкаській області провести позивачу перерахунок та виплату пенсії відповідно до Закону №900-VІІІ, статті 63 Закону №2262-XII та постанови Уряду №988, починаючи з 1 січня 2016 року.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Уряду №988.
Постановою Чорнобаївського районного суду Черкаської області від 04.01.2017 адміністративний позов задоволено.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції. Суд першої інстанцій зазначив, що бездіяльність МВС щодо не надіслання на адресу пенсійного органу інформації про підстави перерахунку пенсії не може ставитись у залежність від права особи на отримання соціальних гарантій. Законодавцем не встановлено заборони або будь-яких обмежень для проведення перерахунку пенсії за відсутності інформації уповноваженого органу про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям або довідки про розмір грошового забезпечення, за умови якщо пенсійному органу вже відомо про прийняття компетентним органом рішення про зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, що є підставою для перерахунку.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2017 скасовано постанову Чорнобаївського районного суду Черкаської області від 04.01.2017 та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Приймаючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що у відповідача були відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії, оскільки останній у встановленому законом порядку не повідомлявся про прийняття відповідного нормативного акту, на підставі якого збільшується хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з введенням для зазначених категорій службовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, довідки про новий розмір грошового забезпечення позивача з уповноваженого органу до ГУ ПФУ в Черкаській області також не надходило. Відповідної довідки не надано позивачем і при зверненні до відповідача щодо перерахунку пенсії.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначене судове рішення, а постанову суду першої інстанції залишити в силі. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивач є пенсіонером МВС України, які на законодавчому рівні прирівняні до поліцейських, тому грошове забезпечення поліцейських поширюється на грошове забезпечення пенсіонерів органів внутрішніх справ, однак відповідачем відмовлено у проведенні перерахунку пенсії.
У доповненні до касаційної скарги скаржник зазначив про те, що вже після ухвалення судових рішень у цій справі МВС надіслало на адресу пенсійного органу інформацію про підстави для перерахунку пенсії та довідку про новий розмір грошового забезпечення позивача, однак перерахунок пенсії здійснений не був за відсутності належного бюджетного асигнування.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.03.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У лютому 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 18.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 13.01.2020 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.
На адресу суду касаційної інстанції від відповідача надійшли письмові заперечення на касаційну скаргу, у яких останній з посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Верховний Суд переглянув оскаржуване судове рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач проходив службу в органах внутрішніх справ України та відповідно до наказу УМВС України в Черкаській області від 25.06.2002 №86 о/с звільнений з органів внутрішніх справ України.
Позивач з 26.06.2002 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду та отримує пенсію за вислугу років відповідно до вимог Закону №2262-XII.
У листопаді 2016 року позивач звернувся до пенсійного органу з заявою про перерахунок пенсії на підставі постанови Уряду №988.
Листом від 01.11.2016 №551/Г-10 пенсійний орган повідомив позивача про відсутність правових підстав для здійснення перерахунку пенсії.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-XIII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).
Згідно з частиною четвертою статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до статті 102 Закону України "Про Національну поліцію" пенсійне забезпечення поліцейських здійснюється також в порядку та на умовах, визначених Законом №2262-XII.