1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 січня 2020 року


Київ

справа № 803/722/17

провадження № К/9901/34577/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Волинського окружного адміністративного суду у складів судді Димарчук Т.М. від 29 червня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Глушка І.В., Большакової О.О., Макарика В.Я. від 5 жовтня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Волинській області, оформлене висновком від 4 січня 2017 року;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Волинській області надати висновок про можливість проведення виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІІ групи інвалідності, яка настала в період проходження служби в органах державної податкової служби (податкової міліції) внаслідок захворювання за наслідками нещасного випадку, у відповідності до вимого частини шостої статті 23 Закону України "Про міліцію", виходячи з 150-кратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та направити висновок щодо можливості виплати грошової допомоги разом з документами, що визначені пунктом 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року № 707 "Про затвердження Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції" до Державної фіскальної служби України для прийняття рішення про призначення виплати.




Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки днем виникнення у позивача права на отримання грошової допомоги є дата встановлення йому втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії, а саме 24 березня 2016 року, тобто після набрання чинності Законом України від 13 лютого 2015 року № 208-VIII "Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про міліцію" щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва працівника міліції", до зазначених правовідносин необхідно застосовувати саме Порядок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.

Звернувшись до Головного управління ДФС у Волинській області із рапортом про виплату одноразової грошової допомоги в Порядку № 707 позивач виконав вимоги зазначеного Порядку. Водночас Порядком № 850, дія якого поширюється на спірні правовідносин, визначає перелік документів, необхідних для призначення і виплати одноразової грошової допомоги, відмінний від переліку, встановленого Порядком № 707. З рапортом про виплату одноразової грошової допомоги з дотриманням вимог Порядку № 850 позивач до Головного управління ДФС у Волинській області не звертався.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.




СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працював в органах Державної фіскальної служби України на посаді заступника начальника оперативного управління Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області.

Наказом від 28 січня 2016 року № 22-О "Про звільнення ОСОБА_1 " позивача було звільнено із займаної посади та з органів податкової міліції в запас Збройних Сил України за пунктом 64 г (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 29 липня 1991 року № 114.

24 березня 2016 року позивачу було встановлено ІІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах ОВС, про що зазначено в довідці обласної МСЕК Волинського обласного бюро МСЕ до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 24 березня 2016 року серії 12 ААА № 245735.

На звернення позивача до Головного управління ДФС у Волинській області із рапортом, в якому він просив здійснити виплату йому одноразової грошової допомоги у зв`язку з тим, що йому встановлено ІІІ групу інвалідності, яка настала в період проходження служби в органах державної податкової служби (податкової міліції) внаслідок захворювання за наслідками нещасного випадку, у розмірі 60% відповідного трирічного розміру грошового забезпечення згідно із ступенем втрати працездатності, Головне управління ДФС у Волинській області листом від 28 квітня 2016 року № 560/Ц/03-20-05-44 повідомило позивача про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги. Відмову відповідач мотивував тим, що 7 листопада 2015 року втратив чинність Закон України "Про міліцію". Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 затверджено Порядок та умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, однак ця постанова та Закон України "Про Національну поліцію" не поширюються на працівників податкової міліції, тому проводити розрахунки та виплати одноразової грошової допомоги працівникам податкової міліції згідно з цими нормативно-правовими актами немає підстав.



6. Вважаючи дії відповідача щодо припинення виплати пенсії неправомірними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.




ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що згідно із пунктом Порядку № 850 цей Порядок та умови визначають механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.

Як із самої назви вказаної постанови, так і з її положень убачається, що вона поширюється лише на працівників міліції. Разом з тим, у тексті Порядку № 850 не визначено куди необхідно звертатись працівникам податкової міліції. Тобто судом було здійснено помилковий висновок, що на працівників податкової міліції поширюється Порядок № 850.

Постановою Кабінету міністрів України від 12 травня 2007 року №707 затверджено Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції.

Порівнюючи наведені положення Закону "Про міліцію" по Порядку № 707, убачається, що ними по-різному врегульовано питання стосовно розміру виплати одноразової грошової допомоги у разі настання інвалідності. При цьому порядок та умови призначення одноразової грошової допомоги визначені Порядком № 707.

Пункт 5 Порядку № 707 визначає перелік документів, які необхідно подати працівнику податкової міліції органу державної податкової служби за місцем проходження служби для виплати грошової допомоги в разі установлення групи інвалідності.

Призначення одноразової грошової допомоги у розмірі відповідно до Порядку № 707 було б можливим лише за умови, якщо б право на отримання такої допомоги виникло до 12 березня 2015 року. Однак, оскільки позивач набув таке право після 12 березня 2015 року, розмір допомоги має бути визначений саме у відповідності статті 23 Закону України "Про міліцію" № 565-ХІІ.



8. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29 червня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2017 року Головним управлінням ДФС у Волинській області не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



9. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



10. Статтею 356 Податкового кодексу України визначений правовий та соціальний захист осіб начальницького і рядового складу податкової міліції, зокрема передбачено, що держава гарантує правовий та соціальний захист осіб начальницького і рядового складу податкової міліції та членів їхніх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20 - 23 Закону України "Про міліцію" та Законом України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".


................
Перейти до повного тексту