ПОСТАНОВА
Іменем України
15 січня 2020 року
Київ
справа №805/4987/15-а
адміністративне провадження №К/9901/10789/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В. М.,
Шевцової Н.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті
на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 січня 2016 року (головуючий суддя - Волгіна Н.П., судді - Кірієнко В.О., Аляб`єв І.Г.)
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2016 року (головуючий суддя - Блохін А.А., судді - Гаврищук Т.Г., Сухарьок М.Г.)
у справі № 805/4987/15-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402"
до Державної служби України з безпеки на транспорті,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: фізична особа-підприємець ОСОБА_1, Департамент Державної автомобільної інспекції МВС України
про скасування наказу, -
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
Короткий зміст позовних вимог
В листопаді 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402" (далі - позивач, ТзОВ "Маріупольське АТП 11402") звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач, скаржник), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), Департамент Державної автомобільної інспекції МВС України (далі - Департамент ДАІ) в якому просило:
скасувати Наказ Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті від 16 вересня 2015 року № 364 "Про позбавлення дозволу та призначення автомобільного перевізника", за яким Товариство з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402" як перевізника позбавлено дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування Харків - Бердянськ, рейси 167-168 (Дозвіл Серії УП № 001870), та призначено нового автомобільного перевізника - фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 на паритетне виконання рейсів 167/168 по маршруту Харків - Бердянськ, який за результатами конкурсу 17 червня 2015 року зайняв друге місце, з 21 вересня 2015 року по 31 серпня 2020 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04 січня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2016 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402" до Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, фізична особа-підприємець ОСОБА_1, Департамент Державної автомобільної інспекції МВС України, про скасування наказу - задоволено.
Скасовано наказ Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті від 16 вересня 2015 року № 364 "Про позбавлення дозволу та призначення автомобільного перевізника", яким Товариство з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402" позбавлено дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування Харків - Бердянськ, рейси 167-168 (Дозвіл Серії УП № 001870) та призначено нового автомобільного перевізника - фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 на паритетне виконання рейсів 167/168 по маршруту Харків - Бердянськ, з 21 вересня 2015 року по 31 серпня 2020 року.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402" (код ЄДРПОУ 03113762) за рахунок бюджетних асигнувань Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті (код ЄДРПОУ 37994305) витрати, пов`язані зі сплатою позивачем судового збору в розмірі 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн 00 копійок.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2016 року замінено відповідача у справі Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті на правонаступника Державну службу України з безпеки на транспорті.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що відповідачем не доведено факт відсутності у позивача станом на час звернення останнього (14 травня 2015 року) до відповідача із відповідною заявою про участь у конкурсі на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування по об`єкту конкурсу "Харків - Бердянськ", рейси 167/168, та доданими до неї документами, заявлених останнім у відповідній анкеті транспортних засобів (в тому числі 10 автобусів БАЗ А 079.14 та 2 автобусів I-VAN A07A1-30). Судами також зазначено, що відповідач, отримавши листа від Департаменту ДАІ МВС України від 10 червня 2015 року, мав у наявності надані позивачем копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, заявлених останнім для участі у конкурсі, а тому мав підстави (та можливість) зажадати від позивача пояснень щодо отриманої від Департаменту ДАІ інформації, тим самим дотриматись принципу обґрунтованості при прийнятті рішення, тобто, прийняти рішення з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття, принципу неупередженості, розсудливості та принципу урахування права особи надати докази на підтвердження своєї позиції (достовірності наданої ним інформації).
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
В квітні 2016 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Державної служби України з безпеки на транспорті на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 січня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2016 року, в якій, скаржник просить скасувати зазначені рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
В обґрунтування поданої касаційної скарги Державна служба України з безпеки на транспорті вказує на те, що судами не взято до уваги той факт, що до Укртрансінспекції лист Департаменту державної автомобільної інспекції МВС України від 10 червня 2015 року № 4/14-7196 офіційно надійшов лише 10.09.2015, копія якого і міститься також в матеріалах справи. Висновок суду першої інстанції, що відповідач, отримавши листа від Департаменту ДАІ МВС України від 10 червня 2015 року, мав у наявності надані позивачем копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, заявлених останнім для участі у конкурсі, а тому мав підстави (та можливість) зажадати від позивача пояснень щодо отриманої від Департаменту ДАІ інформації, тим самим дотриматись принципу обґрунтованості при прийнятті рішення, скаржник вважає хибними, помилковими та такими, що не відповідають дійсності.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20 травня 2016 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.
10 червня 2016 року на адресу суду касаційної інстанції надійшло заперечення позивача на дану касаційну скаргу, в якому останній вказує на її безпідставність та необґрунтованість і просить залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2020 року касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті призначено до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402", код ЄДРПОУ 03113762, дата державної реєстрації - 26 березня 2001 року, є юридичною особою, основний вид економічної діяльності - пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення, місцезнаходження: 87548, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелинського, буд. 89; має ліцензію на здійснення внутрішніх перевезень пасажирів автобусами (а.с. 21-22, 99).
Як встановлено на підставі матеріалів справи, 17 червня 2015 року відбувся конкурс на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування, організатором якого була Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті. Відповідно до Витягу з протоколу № 42 засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області від 17 червня 2015 року, переможцем конкурсу на виконання рейсів 167/168 маршрут "Харків - Бердянськ" було визнано ТОВ "Маріупольське автотранспортне підприємство 11402", яке за результатом конкурсного оцінювання пропозицій отримало 21 бал; Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 отримав 10 балів (а.с. 123).
За результатом проведеного конкурсу відповідачем був прийнятий Наказ № 291 від 27 липня 2015 року, у пункті першому якого зазначено: ввести в дію рішення, прийняті на засіданні конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) 17 червня 2015 року (а.с. 121-122).
На підставі зазначеного наказу Укртрансінспекцією позивачу був виданий Дозвіл Серії УП № 001870 на перевезення пасажирів на міжміському автобусному маршруті загального користування Харків-Бердянськ, рейси 167/168 Харків - Бердянськ, порядок виконання (здійснення перевезень) - на паритеті, термін дії дозволу - з 1 вересня 2015 року по 31 серпня 2020 року (а.с. 11, Витяг із Дозволу Серія УТІ № 003398 - а.с. 12).
Як встановлено під час розгляду справи, 16 вересня 2015 року відповідачем був прийнятий Наказ № 364, яким на підставі пп. 3 п. 55 Порядку № 1081 позивача позбавлено дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування Харків - Бердянськ, рейси 167/168 (Дозвіл Серії УП № 001870), та призначено нового автомобільного перевізника на паритетне виконання рейсів по вказаному маршруту - Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1, який за результатом конкурсу зайняв друге місце, з 21 вересня 2015 року по 31 серпня 2020 року (а.с. 68).
Про прийняття вказаного наказу Укртрансінспекція повідомила позивача листом від 16 вересня 2015 року (вих. № 1510/11/16-15), отриманим останнім 9 жовтня 2015 року (а.с. 13, 69).
7 жовтня 2015 року (вих. № 182/2) позивач звернувся із запитом до відповідача про надання роз`яснень щодо причин скасування дозволу (а.с. 14).
Не отримавши станом на 20 жовтня 2015 року відповіді від відповідача позивач звернувся із запитом до Департаменту ДАІ МВС України (вих. № 195) щодо надання інформації про підтвердження рухомого складу (транспортних засобів) АТП (а.с. 16), але відповіді не отримав.
Разом із цим 5 листопада 2015 року (вх. № 75) позивачем отримано лист УДАІ Донецької області ГУМВС України від 3 листопада 2015 року (вих. № 9/5393), в якому міститься інформація з посиланням на лист Департаменту ДАІ УМВС України від 28 жовтня 2015 року (вих. № 4/14-11256) про те, що на обліку позивача станом на 17 червня 2015 року перебував 31 транспортний засіб, в тому числі і автобуси БАЗ А07914 та I-VAN A07AI-30 (а.с. 17-19).
20 листопада 2015 року позивач отримав від Укртрансінспекції відповідь на свій запит від 7 жовтня 2015 року, в якій зазначено, що згідно інформації, що надійшла від Департаменту ДАІ МВС України (лист від 10 червня 2015 року № 4/14-7196), у позивача в наявності (у власності та у користуванні) менше транспортних засобів, ніж було заявлено в анкеті, що подавалась за для участі у конкурсі, зокрема, позивачем в анкеті зазначалось про наявність 10 транспортних засобів БАЗ А07914 та 2 одиниць I-VAN A 07AI-30, але згідно інформації, що міститься у отриманому відповідачем листі від Департаменту ДАІ, у позивача лише 4 автобусів БАЗ А07914, а автобуси I-VAN A 07AI-30 взагалі відсутні Враховуючи це Укртрансінспекцією на підставі пп. 3 п. 55 Порядку № 1081 16 вересня 2015 року був прийнятий наказ № 364, яким Маріупольське АТП 11402 було позбавлено дозволу на перевезення пасажирів на міжобласному автобусному маршруті загального користування Харків - Бердянськ, рейси 167/168 (а.с. 15).